قوانین و مقررات

شرکت رایان پی دانش سنج یکی از زیر مجموعه های هلدینگ بزرگ رایانمهر دانش سنج و پیرو تمامی سیاست های این هلدینگ در زمینه حفظ و بهبود حقوق مشتریان و شرکای تجاری است. لذا در جهت حفظ بهترین کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان و تضمین صحت پرداخت ها و برای مقابله با سوء استفاده های احتمالی, این سند تحت عنوان “قوانین و مقررات پذیرندگی درگاه پرداخت اینترنتی” تدوین گردیده است. این توافقنامه به روز بوده و در صورت نیاز به تغییر, قبل از اعمال تغییرات لیست موارد مورد نیاز به آگاهی پذیرندگان حاضر در سیستم خواهد رسید.

کلیه پذیرندگان درگاه پرداخت با ثبت نام در سایت و دریافت درگاه, ملزم به پذیرش مفاد این توافقنامه می باشند و عدم مطالعه این توافقنامه توسط پذیرندگان نافی مسئولیت آنها نسبت به رعایت مفاد توافقنامه نیست.

درخواست درگاه پرداخت

کنترل صحت تراکنش

بنا به الزامات شبکه شاپرک و فتا, شرکت رایان پی می تواند برای کنترل تراکنش ها یا فعالیت های مشکوک به پولشویی از دو طرف پرداخت (پرداخت کننده و پذیرنده)، مدارکی مانند تصویر کارت ملی، شناسنامه، مدارک بانکی مانند تصویر کارت بانکی و یا مدارک مورد نیاز دیگر را مطالبه نماید و تا زمان تشخیص وضعیت تراکنش از تسویه حساب وجه تراکنش با پذیرنده خودداری نماید. همچنین می تواند در صورت عدم همکاری پذیرنده در فرآیند شفاف سازی تراکنش ها, مبالغ واریزی را تا زمان تعیین تکلیف بلوکه نموده یا به حساب پرداخت کنندگان برگشت بزند.

موارد غیرمجاز

دریافت و استفاده از درگاه پرداخت شرکت رایان پی در موارد زیر غیر مجاز است:

  1. تمامی موارد ممنوعه و غیرمجاز در قانون جرائم رایانه ای ایران
  2. استفاده از خدمات پرداخت در وب سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک، ارز فیزیکی، پول های غیرقابل ردیابی، خرید و فروش وچر وب سایت های مالی
  3. فروش کالا و لوازم غیر شرعی مربوط به مسائل جنسی و زناشویی
  4. وب سایت های مرتبط با خرید و فروش و ثبت نام یا پیش ثبت نام وام
  5. وب سایت، اپلیکیشن های همسریابی، صیغه و ازدواج موقت
  6. استفاده از خدمات پرداخت در شبکه های اجتماعی غیرایرانی مانند تلگرام و اینستاگرام
  7. استفاده از خدمات پرداخت در وب سایت هایی با موضوع فعالیت هک و فروش ابزارهای مرتبط با هکینگ
  8. هرگونه فعالیت مرتبط با فروش اطلاعات خصوصی افراد
  9. استفاده از خدمات پرداخت در وب سایت های بخت آزمایی، پیش بینی فوتبال، شرط بندی و هرگونه مصادیق قمار
  10. کالاهایی که حقوق ناشر را رعایت نمیکنند (مشابه قوانین کپی رایت)
  11. وب سایت های فروش سیگار، قلیان، مواد مخدر و روانگردان و سایر مواد دخانی
  12. وب سایت های فروش مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های غیرمجاز
  13. وب سایت های فروش سلاح‌های گرم و سرد بدون مجوز
  14. کالاهایی که مبادله آنها دارای مقررات و نظامات خاص است
  15. کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی و جانی به دنبال دارد
  16. کالاهایی که مبادله آنها طبق قانون جمهوری اسلامی ایران ممنوع است
  17. کالاهایی که مبادله آنها مغایر با آداب اسلامی است
  18. کالاهایی که انجام فعالیت‌های غیرقانونی را به نحوی تشویق یا تسهیل می‌کنند
  19. کالاهای قاچاق
  20. کالاهای به دست آمده از ارتکاب جرم یا نقض مقررات کشوری و لشگری
  21. وب سایت های تبلیغات کلیکی و سرمایه گذاری که با عنوان باکس شناخته می شوند
  22. وب سایت های حراج و مزایده
  23. vpn و ابزارهای عبور از فیلترینگ

 

دور زدن روال انجام تراکنش

شرکت رایان پی می تواند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند دریافت درگاه برای وب سایتی مجاز و ریدایرکت تراکنش ها از دامنه غیرمجاز به وب سایت واسط (دور زدن روال انجام تراکنش) ، و مشاهده هرگونه سو استفاده، بدون اطلاع یا هشدار قبلی، حساب فرد خاطی را مسدود نموده و ضمن خودداری از واریز مبالغ موجود، اطلاعات هویتی و لاگ فعالیت های ایشان را به مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف ارسال نماید.

استفاده از چند حساب

استفاده از چند حساب کاربری توسط یک نفر یا یک مجموعه (مالتی اکانت) ممنوع می باشد و در صورت مشاهده تمامی حساب های مرتبط به همراه موجودی حساب مسدود خواهد شد.

خرید و فروش پول

علاوه بر خرید و فروش موارد خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران در رایان پی، خرید و فروش پول، وجوه مالی و اوراق بهادار (مبادله پول با پول) نیز در رایان پی ممنوع می‌باشد. به طور مثال دریافت وجه ریالی و یا تومانی درون رایان پی و پرداخت دلاری از طریق پی‌پال در رایان پی ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده، حساب کاربری کاربران خاطی مسدود خواهد شد.

انتشار ویروس‌

انتشار ویروس‌های اینترنتی به‌منظور سوءاستفاده از حساب کاربران رایان پی مجاز نیست و در صورت مشاهده با شناسه کاربری خاطی برخورد شده و همچنین موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران

جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی درباره سایر کاربران برای اهداف تجاری از طریق درگاه رایان پی ممنوع است و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

عدم ارسال اطلاعات از طریق ایمیل

شرکت رایان پی هیچ‌گاه از کاربران خود، اطلاعاتی را از طریق ایمیل درخواست نخواهد کرد. سایر درخواست‌های شرکت رایان پی از طریق تیکت‌ها و درون وب‌سایت رایان پی انجام می‌شود و از ایمیل تنها به‌ منظور اطلاع‌رسانی و یا درخواست مشاهده لینک‌هایی درون وب‌سایت رایان پی استفاده خواهد شد.

توجه به قوانین وب سایت های پذیرنده

وب سایت های پذیرنده خدمات پرداخت اینترنتی ممکن است دارای سیاست امنیت اطلاعات و قوانین و مقررات خاص خود باشند. لذا قبل از هرگونه خرید از وب سایت مورد نظر، قوانین و مقررات آنها را مطالعه نموده و بر اساس قوانین وب سایت مدنظر خرید خود را انجام دهید. در صورت بروز مشکل، شرکت رایان پی حق دخالت در این موضوع را ندارد و خریدار برای رفع مشکل می بایست از طریق مراجع قضایی مشکل مدنظر را پیگیری نماید.

اسپم

شرکت رایان پی به ‌شدت با اسپم مخالفت می‌کند و در صورت مشاهده اسپم از سوی کاربران خود، حساب کاربر خاطی را مسدود می‌کند. مواردی که از این نظر برای رایان پی تخلف شناخته می‌شوند عبارت‌اند از ارسال لینک‌های پرداخت درگاه های رایان پی به‌صورت اسپم.

استفاده ماشینی

هرگونه سوءاستفاده یا استفاده ماشینی از سرویس های شرکت رایان پی، بدون هماهنگی با این وب‌سایت ممنوع بوده و در صورت مشاهده با کاربر خاطی، برخورد خواهد شد

رفع اختلاف

سیاست های موجود در شرکت رایان پی در راستای پیشگیری از کلاه برداری و سواستفاده کاربران تدوین شده و این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال کلاه برداری های انجام شده توسط کاربران متخلف را برعهده ندارد. در صورت بروز اختلاف و ایجاد ضرر و زیان، چنانچه اختلاف فی مابین حل و فصل نگردد شرکت رایان پی با توجه به مستندات طرفین و موجودی حساب کاربری پذیرنده، میتواند وجه پرداختی خریدار را به حساب ایشان برگشت دهد. اما در صورتی که وجهی در حساب کاربری پذیرنده نباشد، شرکت رایان پی مسئولیتی در قبال برگشت وجه تراکنش ندارد و خریدار می بایست با طرح شکایت در دادسرا موضوع مذکور را پیگیری نماید. همچنین امکان پیگیری قضایی برای طرفین وجود دارد و در صورت درخواست مراجع ذیصلاح اطلاعات مورد نیاز طرفین ارائه خواهد شد.

تصمیم گیری در خصوص وجه تراکنش

چنانچه پذیرنده و مشتری نهایی در خصوص وجه تراکنش مورد اختلاف به توافق نرسند, شرکت رایان پی می تواند بنا به مدارک و شواهد موجود و صلاح دید خود، وجه تراکنش را آزاد، مسدود یا به حساب شاکی عودت نماید.

حساب بانکی

برای جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری، هر کاربر فقط می تواند شماره حساب خود را ثبت نماید و امکان ثبت و استفاده از حساب بانکی افراد دیگر وجود ندارد و در صورت مشاهده, حساب کاربری مسدود خواهد شد.

رفع مسئولیت

هیچ شخص حقیقی یا حقوقی اجازه واگذاری مشخصات حساب کاربری خود را به غیر ندارد. بدیهیست در صورت تخلف یا سو استفاده، مسئولیت و عواقب واگذاری مشخصات اطلاعات حساب بر عهده شخص واگذار کننده و صاحب حساب است.

نگهداری اطلاعات

پذیرندگان، موظفند در خصوص ارسال کالا و یا ارائه خدمات فروخته شده به خریدار, رسید اخذ نموده و یا اطلاعاتی که اثبات میکند کالا یا خدمات به مشتری تحویل داده شده را در بانک اطلاعاتی خود نگهداری کنند. بدیهیست که مسئولیت عدم نگهداری اطلاعات تحویل کالا و خدمات به خریدار، بر عهده پذیرنده می باشد و در صورت اعلام مشتری مبنی بر عدم دریافت کالا، فروشنده موظف به ارائه اطلاعات ارسال مرسوله یا رسید دریافت کالا از طرف خریدار می باشد.

نمایش اطلاعات تراکنش

پذیرنده خدمات پرداخت موظف است شماره تراکنش و اطلاعات لازم برای پیگیری پرداخت کننده وجه را به نحوی واضح و آشکار روی سایت خود به ایشان نمایش دهد و این اطلاعات را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره نماید.

سن مجاز

حداقل سن برای استفاده از خدمات شرکت رایان پی ۱۸ سال تمام می باشد و کاربران تا رسیدن به این سن اجازه استفاده از خدمات مرتبط با دریافت و پرداخت وجه را نخواهند داشت.

کنترل فعالیت

شرکت رایان پی می تواند هر زمان که به فعالیت کاربر یا پذیرنده ای مشکوک باشد، حساب کاربری وی را غیرفعال و مدارک و اطلاعات بیشتری از ایشان درخواست نماید. بعد از ارسال اطلاعات و احراز سلامت فعالیت، حساب کاربری مجدد فعال می کردد.

عدم تمایل به فعالیت

کاربران می توانند در صورت عدم تمایل به فعالیت، حساب کاربری خود را به صورت مکتوب و از طریق فرآیند های مشخص شده غیرفعال نمایند. شرکت رایان پی موظف است حساب مدنظر را غیرفعال نماید اما هیچ اطلاعاتی را از بانک اطلاعاتی خود حذف نمی کند. این کار به دلیل الزام قانونی برای نگهداری لاگ فعالیت کاربر می باشد.

نکات امنیتی

شرکت رایان پی از کاربران خود میخواهد اطلاعات کاربری خود را در صفحاتی که دارای آدرس https://*.shaparak.ir  است وارد کنند. این صفحات توسط SSL محافظت می شوند و کاربران می بایست توجه لازم در وارد کردن اطلاعات خود در شرکت رایان پی را داشته باشند. مسئولیت و عواقب سرقت اطلاعات حساب کاربری در صورت عدم توجه به این نکته بر عهده کاربر است.

تسویه و واریز وجه

شرکت رایان پی عملیات تسویه حساب و واریز وجه را با توجه به قرارداد منعقد شده مابین طرفین انجام می دهد؛ همچنین رایان پی می تواند با توجه به سابقه عضویت، بازخورد فعالیت های پذیرنده و سابقه عملکرد ایشان و همچنین با توجه به تعداد شکایات موجود، سرعت تسویه حساب با پذیرنده را بنا به صلاح دید خود و اطلاعات موجود تغییر دهد و پذیرنده حق اعتراضی در این زمینه نخواهد داشت.

روش واریز وجه

در شرکت رایان پی واریز وجه بر اساس مبلغ تسویه به یکی از روش های پایا و یا ساتنا انجام می شود اما زمان واریز وجه حواله واریزی به حساب بانکی، در اختیار شاپرک و شبکه بانکی است.

سیاست امنیت اطلاعات

طبق سیاست امنیت اطلاعات، شرکت رایان پی متعهد است که از اطلاعات کاربران خود محافظت کند و از افشای آنها جلوگیری نماید. در صورت درخواست رسمی مراجع قضایی رایان پی موظف به قراردادن اطلاعات خواسته شده در اختیار مراجع ذی صلاح است.

جریمه متخلفین

درصورت انجام هرگونه تخلف, علی الخصوص دور زدن روال پرداخت وجه و یا استفاده از خدمات در وب سایتهایی با مضامین ممنوعه بند ۳ قوانین و مقررات، حساب کاربری به صورت کامل توقیف و موجودی حساب نیز ضبط و تمامی مدارک و مستندات برای پیگیری های قانونی به مراجع قضایی ارسال می گردد.

تغییر در اطلاعات ثبتی

کاربران رایان پی می‌بایست هرگونه تغییر در اطلاعات ثبتی خود را به صورت مکتوب به اطلاع شرکت رایان پی برسانند. بدیهی است در صورت مشاهده اشکال در اطلاعات ثبتی, حساب کاربری خاطی غیر فعال خواهد شد.

دریافت اطلاعات کامل خریدار

فروشنده موظف است اطلاعات کامل خریدار را از مشتری دریافت کند. گاهی اوقات ممکن است، رایان پی به ‌منظور تطبیق اطلاعات فروش، با فروشنده و خریدار به‌صورت جداگانه تماس گرفته و اطلاعات سفارش و خرید انجام‌ شده را دریافت کند. این کار به‌ منظور جلوگیری از سوءاستفاده و کلاه‌برداری در سرویس های شرکت رایان پی انجام می‌شود و طرفین ملزم به در اختیار گذاشتن اطلاعات به شرکت رایان پی می‌باشند.

دریافت پیامک و ایمیل

در جهت اطلاع رسانی و ارائه خدمات بیشتر، پیامک و ایمیل‌های از طرف رایان پی ارسال می‌شود، ثبت نام در رایان پی به منزله داشتن رضایت کامل از ارسال پیامک و ایمیل به اطلاعات ثبتی شما است. رایان پی نیز موظف راهنمای عدم دریافت پیامک و ایمیل را در اختیار مخاطبان قرار دهد.