شنبه‌های پرداخت: عملکرد شرکت های پرداخت الکترونیکی

این هفته از شنبه‌های پرداخت در سایت رایان پی به بررسی خبرهای مهمی از جمله عملکرد چشمگیر بانک شهر، مهم‌ترین گزارشات ۹۶ شاپرک از عملکرد شرکت های پرداخت، حضور فناپ در اجلاس وزاری عضو کشورهای اکو و … خواهیم پرداخت.

عملکرد خیره کننده بانک شهر/ کسب ۱۳۸۶ میلیارد تومان درآمد از کارمزدها

با انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بانک شهر در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)؛ مشخص شد خالص درآمد کارمزدی این بانک نسبت به مدت مشابه رشد ۱۳۸ درصدی داشته و به عدد ۱،۳۸۶ میلیارد تومان رسیده است.

روابط عمومی بانک شهر گزارش داده است تیم مدیریتی این بانک در سه ماهه اول سال جاری مانند سال گذشته توانسته، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد و به رشد ۴۳ درصدی درآمد تسهیلات اعطایی و کاهش ۲۰ درصدی سهم سود سپرده‌گذاران نسبت به مدت مشابه در بانک شهر برسد و به این ترتیب رشد چشمگیر درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری و ثبت عدد ۲،۹۹۰ میلیارد تومانی را به افتخارات خود اضافه کند.

انتشار صورت‌های مالی در کدال نشان می‌دهد جمع درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره‌ی ۳ ماهه‌ی سال گذشته رشد ۸۳۰ درصدی داشته و عدد فوق العاده ۶،۲۵۷ میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش سود خالص “وشهر” در ۳ ماه عدد ۶،۴۷۵ میلیارد تومان بوده است که ۸۸ درصد کل سود خالص سال گذشته را پوشش می‌دهد.

تاکید رئیس بانک مرکزی بر ضرورت پایبندی بانک‌ها به نرخ سود بانکی

طبق گزارش روابط عمومی‌ بانک مرکزی، رئیس بانک مرکزی دکتر محمدرضا فرزین پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار ضروری و مهم دانست و اعلام کرد: ” بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند؛ حتی اگر یک بانک هم باشد بقیه را وارد رقابت غلط می‌کند؛ به همین دلیل به معاونت نظارت بانک مرکزی دستور داده‌ام هر بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار درقبال نرخ سود مصوب سپرده ها و تسهیلات بانکی را رعایت نکند حتما به هیئت انتظامی‌ معرفی و با سخت ترین شرایط با آنها برخورد ‌شود.”

رئیس بانک مرکزی

بر اساس این گزارش محمدرضا فرزین در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها با بیان این‌که با هیچ کسی در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات رودبایستی نداریم تصریح کرد: “نرخ های سود کنونی، نرخ های خوبی است و اگر بانک ها بر این اساس کار کنند مشکلی پیش نمی‌آید. متأسفانه براساس گزارش‌های دریافتی برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند. براین اساس هر بانکی رعایت نکند حتماً به هیئت انتظامی‌ بانکی معرفی  و با آن‌ها برخورد می‌شود.”

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه‌ی این دیدار تاکید کرد: «موضوع دیگری که به ما گزارش شده است اعطای تسهیلات در شعبات بانکی، منوط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید براساس گردش حسابش مورد ارزیابی قرار گیرد این موضوع یک اصل بانکداری است، اما اینکه ارائه تسهیلات را منوط به سپرده گذاری کنند گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده و مدیران عامل بانک‌ها حتما باید جلوی این موضوع را هم در شعبات بگیرند و قانون را رعایت کنند.»

فرزین ادامه داد: «دو موضوع فوق را از معاونت نظارت بانک مرکزی خواسته ام تا مجددا بررسی و گزارش آن را در روز‌های آینده به بنده ارائه دهد در صورت تخلف، با هیئت مدیره آن بانک برخورد خواهیم کرد.»

طبق بخشنامه بانک مرکزی که در ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ شد سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به این شرح است:

  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد 
  •  سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۵‏‏.۲۰ درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۲۱.۵ درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۳ سال: ۲۲ درصد 
  •  نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد در بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ درصد 

معرفی محصولات فناپ در نمایشگاه وزارای ارتباطات اکو

فناپ در نمایشگاه وزارای ارتباطات اکو

شرکت فناپ با هدف تبادل تجربیات خود در حوزه‌های مختلف تحول دیجیتال و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در نمایشگاه جانبی سومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای اکو حضور داشت.

این رویداد با هدف بحث و بررسی استراتژی منطقه‌ای اکو برای توسعه جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۵ و توسعه‌‌ی همکاری‌های چندجانبه فناورانه در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه به میزبانی وزارت ارتباطات ایران برگزار شد.

فناپ در نمایشگاه جانبی این رویداد که در هتل اسپیناس‌پالاس تهران برگزار شد با ارائه‌ و معرفی محصولات و راهکارهای خود در ۴ حوزه‌ فناوری‌های سبک زندگی دیجیتال، فناوری‌های دیجیتال صنعتی، فناوری‌های مالی و پرداخت و فناوری‌ ارتباطات، حضور داشت.

فناپ یکی از معتبرترین شرکت‌های PSP در ایران است و خدمات پرداخت الکترونیکی بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی و خصوصی کشور از جمله پاسارگاد، سپه، رفاه، صادرات، گردشگری و… را تأمین می‌کند در نمایشگاه جانبی این رویداد بین‌المللی حضور داشت.

فعالیت شرکت پرداخت الکترونیکی سپهر با کمترین خطای پذیرندگی در خردادماه

مقایسه خطا پذیرندگی

روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیکی سپهر اعلام کرد طبق گزارش شاپرک، پرداخت الکترونیک سپهر بهترین عملکرد را در شاخص نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش‌ها داشته است. 

 براساس گزارش ۹۶ شاپرک از عملکرد شرکت‌های پرداختی، با رقمی برابر با سهم ۰.۰۰۸ درصدی، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در میان شرکت‌های فعال در ارائه خدمات پرداخت توانسته بهترین عملکرد را از نظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش‌ها در میان سایر شرکت‌ها داشته است.

بر اساس این گزارش نسبت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنش‌های پرداخت الکترونیک سپهر،‌ در اردیبهشت ماه ۰.۰۳۲ درصد بوده و حالا این عدد با کاهش ۰.۰۲۴ درصد به ۰.۰۰۸ رسیده است. 

سرمایه شرکت تاپ با افزایش ۱۱ درصد افزایش به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید 

با تصویب هیئت مدیره شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) سرمایه‌ی این شرکت با افزایش ۱۱ درصدی رتاپ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

طبق گزارش روابط عمومی شرکت تاپ، با توجه به لزوم رساندن حداقل سرمایه شرکت‌های خدمات پرداخت به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان و همچنین به منظور استفاده از مشوق مالیاتی موضوع بند «ه» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری ۱۴۰۲ از محل سود انباشته به تصویب رسیده است.

در ادامه‌ی این گزارش اعلام شده سرمایه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ۹ هزار میلیارد ریال بوده که با افزایش سرمایه ۱۱ درصدی از محل سود انباشه به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

پرداخت الکترونیکی سداد در مسیر پیشرفت در صنعت پرداخت قرار گرفت

روابط عمومی سداد از بازگشت این شرکت به رتبه‌‌ی سوم صنعت پرداخت در خرداد ماه سال جاری خبر داد. 

بر اساس گزارش اقتصادی خرداد ۱۴۰۲ شاپرک، شرکت سداد با پوشش دهی ۱۱/۸۴ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده در شبکه پرداخت توانسته است مجدد در بین دوازده شرکت psp در جایگاه سوم قرار بگیرد. 

عملکرد شرکت های پرداخت در گزارش اقتصادی خرداد ۱۴۰۲ شاپرک

سهم از مبلغ تراکنش ابزار پذیرش اینترنتی سداد به شرح زیر است: 

 سهم از مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی، با ۳/۰۶ درصد رشد از ۱۲/۷۶ به ۱۵/۸۲ درصد رسیده است

سهم از مبلغ تراکنش‌های خرید سداد ۰/۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سداد در رتبه دوم شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان‌ها:

در ادامه‌ی این گزارش شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان‌های شرکت الکترونیکی سداد در خرداد ماه به ۱/۳۰۳ رسید و در این شاخص جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. 

سهم سداد از مجموع تعداد کارتخوان‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی از کل کارتخوان‌های فعال سیستمی در شبکه پرداخت نیز  ۰/۱۷ درصد کاهش داشته است و با رسیدن به عدد ۹/۴۷ درصد رتبه دوم را در این شاخص به خود اختصاص داده است.

سداد در رتبه نخست شاخص نسبت ترمینال‌های تراکنش‌دار:

با توجه به این‌که متوسط شاخص نسبت ترمینال‌های تراکنش‌دار فعال سیستمی در صنعت پرداخت کشور برابر با رقم ۷۹/۹ درصدی است، شرکت سداد با رساندن این شاخص به عدد ۸۸/۴ درصد، توانسته رتبه‌ی نخست شاخص مذکور را به دست آورد. 

برایند اعداد و ارقام فوق نشان می‌دهد شرکت سداد در مسیر پیشرفت در صنعت پرداخت قرار دارد. 

مبنا فرتاک آریا از محصول جدید خود با نام پولک سافت خبر داد

شرکت خدمات مبنا فرتاک آریا از محصول جدید خود “پولک سافت” رونمایی کرد. مرتضی حسینی مدیر عامل این شرکت که در حوزه‌ی پول و پرداخت الکترونیک فعالیت دارد اعلام کرد: 

«این محصول یک نرم‌افزار است که شبیه صندوق فروشگاهی اندرویدی عمل کرده و یک دستگاه کارت‌خوان به آن متصل می‌شود. در نسخه اولیه نرم‌افزاری این محصول، مشتری پس از خرید آن می‌تواند پولک سافت را بر کامپیوتر و موبایل خود نصب کند. به‌عبارت‌دیگر، دارنده این محصول می‌تواند هم از روی دستگاه و هم از روی موبایل خود فاکتور صادر نماید.»

همچنین او به خبرنگار سایت راه پرداخت از مزی قابلیت بارکدخوانی این محصول از طریق اسکنر گوشی خبر داد و گفت: «پولک سافت، منوی فروش سریعی دارد که برای صنوفی همچون کارواش‌ها، بیرون‌برها، بستنی‌فروش‌ها و… بسیار کاربردی است. این محصول قابلیت اتصال به سامانه مودیان را نیز داشته که مشتری بنا به انتخاب خود، هم می‌تواند از این ماژول استفاده کند و هم می‌تواند از این ماژول استفاده نکند. امکان فعال‌کردن و غیرفعال‌کردن این قابلیت توسط پذیرنده برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان وجود دارد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت