شنبه‌های پرداخت : ارتباط هک کوینکس با کریپتولند تا ابطال فروش اینترنتی دارو

به اولین روزهای مهر ماه ۱۴۰۲ پا می‌گذاریم در حالی که در هفته‌ی آخر شهریور هم شاهد خبرهای تامل برانگیزی در حوزه‌‌ی پرداخت بودیم، از جمله امکان ارتباط هک کوینکس با صرافی کریپتولند، واریز ۵.۵ میلیارد یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر، سهم ناچیز گروه اطلاعات و ارتباطات و خبرهای دیگر. در ادامه همراه ما باشید تا با هم اخبار مهم حوزه پرداخت در ایران از شنبه‌های پرداخت، بررسی کنیم.

واریز ۵.۵ میلیارد یورو به حساب 6 بانک ایرانی در قطر

رئیس کل بانک مرکزی از جزییات واریز 5 میلیارد و 576 میلیون و 492 هزار یورو به حساب 6 بانک ایرانی نزد دو بانک قطر خبر داد

14020101000365 Test PhotoN

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 صداوسیما، اعلام کرد: «در روز گذشته نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که براساس آن حساب بانک ها ایرانی فعال شده و امروز 5 میلیارد و 576 میلیون و 492 هزار یورو به حساب 6 بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است.»

در این گفت‌وگو رئیس کل بانک مرکزی ابتدا درباره‌ی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: «در تاریخ 19 مرداد سال جاری کلیه منابع غیرقابل دسترس ایران در کره جنوبی که در حساب های دو بانک Woori و IBK و شعبه سئول بانک ملت نگه داری می شد، به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.»

در ادامه افزود : «در طی این مدت 6 بانک ایرانی کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر در دو بانک قطری الدخان و الاهلی حساب باز کردند.»

محمد رضا فرزین ضمن بیان این‌که تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بین المللی بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت انجام خواهد شد، اظهار داشت: «در روز گذشته نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که براساس آن حساب بانک ها ایرانی فعال شده و امروز 5 میلیارد و 576 میلیون و 492 هزار یورو به حساب 6 بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است.»

محمدرضا فرزین تاکید کرد: «تمامی منابع حاصله، ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده خواهد شد.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش آن به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است، گفت: «دسترسی به منابع ارزی کشور در چند کشور دیگر نیز در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.»

صدور کارت اعتباری ۳۰۰ میلیون ‌تومانی در سامانه «ستاپ» پارسیان

165791

از سامانه تسهیلات آنلاین بانک پارسیان رونمایی شد و طبق آن مشتریان حقیقی بانک پارسیان می‌توانند درخواست دریافت وام به صورت غیرحضوری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را در سامانه ستاپ ثبت کنند.

به گزارش ایبنا سامانه تسهیلات آنلاین بانک پارسیان (ستاپ) در روز ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ با حضور کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و اعضای هیئت‌مدیره این بانک رونمایی شد. تمرکز این سامانه در حال حاضر صدور کارت اعتباری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به مشتریان حقیقی است.

سامانه ستاپ باهدف غیرحضوری کردن و کاهش مراجعه مشتریان به شعب جهت دریافت تسهیلات خرد در بانک پارسیان راه‌اندازی شده و در حال حاضر تمرکز آن بر صدور کارت اعتباری است.

مشتریان در این سامانه این امکان را دارند که مراحل پیشرفت کار را مشاهده و در صورت احراز شرایط، درخواست محصول کارت اعتباری را به‌صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری کنند. از طرفی در این سامانه عملیات ثبت درخواست تسهیلات، بارگذاری مدارک موردنیاز و انجام استعلام‌های مربوطه به‌صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود.

پس از تأیید نهایی درخواست، با یکبار مراجعه مشتری به شعبه انتخاب شده برای احراز هویت و امضای قراردادها، کارت اعتباری به مشتری تحویل داده می‌شود.

ویژگی‌های سامانه ستاپ

از ویژگی‌های سامانه ستاپ می‌توان به اطلاع از شرایط عمومی تسهیلات، هزینه‌ها و کارمزدهای مرتبط و مدارک موردنیاز، ثبت غیرحضوری درخواست کارت اعتباری، بارگذاری مدارک توسط مشتری، فراخوانی اطلاعات مشتری در فرم مربوطه و تکمیل سیستمی فرم‌ها، اخذ استعلام‌های خودکار و امکان مشاهده پاسخ استعلام‌ها توسط مشتری، حذف پرونده فیزیکی و بایگانی مستندات به‌صورت خودکار، امکان رهگیری وضعیت درخواست در هر لحظه برای مشتری و پیام‌رسانی به مشتری برای انجام اقدامات در هر مرحله اشاره کرد.

عادل برجیسیان، مدیر سازمان و روش‌های بانک پارسیان در آیین رونمایی از سامانه تسهیلات آنلاین پارسیان (ستاپ) اظها کرد: «رویه‌ پرداخت کنونی تسهیلات حضوری به این صورت است که مشتری باید با چندبار مراجعه به بانک‌ها موفق به دریافت وام شود اما با درخواست از طریق سامانه ستاپ، مشتری تنها یک بار باید به بانک مراجعه کند.«

وی با بیان این مورد که تمام خدمات بانکی می‌توانند به صورت آنلاین، دیجیتال و غیر حضوری انجام شود، تصریح کرد: «در دولت سیزدهم با نگاه به فراگیری مالی و دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد، روند دریافت تسهیلات به صورت غیرحضوری مورد حمایت قرار گرفته است. خدماتی که در حال حاضر در بیشتر بانک‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود در حوزه ریالی است و حوزه اعتبارات نیز اول مسیر است. برای حوزه ارزی هم هنوز مسیر زیادی داریم.»

برجیسیان در رابطه با ویژگی‌های سامانه ستاپ بانک پارسیان گفت: «اخذ خودکار استعلام‌ها و امکان مشاهده پاسخ استعلام توسط مشتری، تکمیل فرم پیشنهاد اعتباری از طریق واکشی اطلاعات از سامانه بانک، حذف پرونده فیزیکی و بایگانی مستندات به صورت خودکار و تهیه گزارش اطلاعات اعتباری به صورت سیستمی از ویژگی‌های سامانه ستاپ هستند.»

مدیر سازمان و روش‌های بانک پارسیان با بیان اینکه مشتریان حقیقی که شرایط دریافت کارت اعتباری را دارند، گروه مشتریان هدف استفاده کننده از سامانه ستاپ هستند که می‌توانند تا سقف سه میلیارد ریال کارت اعتباری دریافت کنند. وثائفی که از مشتری اخذ می‌شوذ هم چک و سفته مطابق ضوابط اعتباری بانک خواهد بود.

به گفته او، در فاز آزمایشی بیش از ۵۰۰ درخواست در سامانه ستاپ ثبت و بیش از ۱۰۰۰ درخواست نیز پردازش شده است.

برجیسیان در پایان تاکید کرد که مشتریان حقیقی بانک پارسیان می‌توانند انتقادات و شکایت‌های خود از سامانه ستاپ را به شماره تماس ۸۱۱۵۱۰۰۰ اعلام کنند.

شرکت کارت اعتباری ایران کیش: رونمایی از سامانه طلای سرخ

zaferancart1402

سامانه طلای سرخ جهت تامین مالی زعفران کارت درتربت حیدریه رونمایی شد.

طبق گزارش روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش از این پس کشاورزان می‌توانند از طریق این سامانه و تامین اعتبار بانکی (توسط بانک تجارت) با فروش محصول خود به مجری طرح خرید زعفران، تعهد مالی با ضمانت بانکی دریافت و هزینه‌های خود را دریافت کنند.

در سامانه طلای سرخ، زیر ساخت‌های فنی از جمله  معرفی کشاورز به سامانه، تایید کشاورز توسط شرکت طلای سرخ،  ایجاد و تایید فاکتور در سامانه و در نهایت پرینت تعهدنامه و اعطای آن به مشتری ایجاد شده است تا بروکراسی اداری و موانع پیش روی فروش محصول برداشته شود تا گامی برای رونق تولید این محصول استراتژیک باشد.

زعفراان کارت 5n81

لازم به ذکر است شرکت کارت اعتباری ایران کیش مجری فنی و تامین زیر ساخت سامانه طلای سرخ است.

 سهم ۰.۹ درصدی اطلاعات و ارتباطات از رشد اقتصاد 

راه پرداخت تغییرات گروه اطلاعات و ارتباطات را بررسی و از سهم ناچیز در رشد اقتصادی خبر داد

gdp.it 1 2

با توجه به گزارش منتشر شده از بانک مرکزی در ارتباط با تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲، تولید ناخالص داخلی از ۳۵۷.۹ به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان و رشد اقتصادی به ۶.۲ درصد رسیده است.

 در حالی‌ که کارشناسان از اهمیت نقش فناوری اطلاعات در توسعه و رشد اقتصادی می‌گویند و دولت سیزدهم نیز از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد تا پایان فعالیت چهارساله خود وعده داده، سهم گروه اطلاعات و ارتباطات از رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ به ۰.۹ درصد رسیده که بسیار ناچیز است.

سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات در نرخ رشد ۶.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی بهار سال ۱۴۰۲ معادل ۰.۹ درصد است. این در حالی است که این سهم در بهار سال گذشته به میزان ۰.۵ درصد اعلام شده است؛ بنابراین، سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی معادل ۰.۴ درصد رشد داشته است.

همچنین رشد تولید ناخالص داخلی برحسب گروه اطلاعات و ارتباطات با افزایش ۶.۷درصدی از ۱۱.۱ درصد در بهار ۱۴۰۱ به ۱۷.۸ درصد رسیده و تولید ناخالص داخلی گروه اطلاعات و ارتباطات در این مدت از ۱۷۵۸ میلیارد تومان به ۲۰۷۱ میلیارد تومان رسیده است.

کاهش سهم ۰.۳ درصدی بیمه در رشد اقتصادی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، سهم فعالیت‌های اقتصادی در حوزه مالی و بیمه، حرفه‌ای، علمی و فنی، اداری و خدمات پشتیبانی در رشد تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۰.۱، صفر و صفر است که سهم گروه مالی و بیمه در رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده و دو گروه دیگر بدون تغییر مانده است.

از طرفی رشد تولید ناخالص داخلی برحسب فعالیت‌های اقتصادی همچون مالی و بیمه، حرفه‌ای، علمی و فنی، اداری و خدمات پشتیبانی به ترتیب در سه‌ماهه اول امسال معادل ۳، منفی ۲.۳ و منفی ۸.۷ درصد بوده است.

با این وصف بررسی آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ نشان‌ می‌دهد که بخش اطلاعات و ارتباطات سهم ناچیزی از این متغیر را دارد و به یک درصد هم نرسیده است؛ همچنین فعالیت‌های اقتصادی مالی و بیمه، علمی و فنی و اداری و پشتیبانی نه‌تنها سهم کمی نداشته‌اند، بلکه این سهم منفی شده یا بدون تغییر مانده است.

در ادامه می‌توانید سهم ارزش‌ افزوده گروه اطلاعات و ارتباطات، مالی و بیمه، علمی و فنی و اداری و پشتیبانی در جدول زیر مشاهده کنید:

نام گروهبهار ۱۴۰۱بهار ۱۴۰۲
اطلاعات و ارتباطات۰.۵۰.۹
مالی و بیمه۰.۴۰.۱
علمی و فنی۰.۰۰.۰
اداری و پشتیبانی۰.۰۰.۰

منبع

گزارش پنتا: احتمال مشارکت کلاهبردار ایرانی در هک صرافی کوینکس

ارتباط هک کوینکس با کریپتولند

بررسی پلتفرم پنتا نشان می‌دهد با انتشار اخبار هک کوینکس در ۱۲ سپتامبر، دارایی‌های سرقت شده ابتدا شامل ۹ آدرس و ۴ شبکه بلاک‌چینی بوده که این عدد تاکنون به ۴۷ آدرس از ۲۵ شبکه فعال روی این صرافی رسیده است. همچنین در ابتدا مبلغ سرقت شده بین ۲۷ تا ۵۴ میلیون دلار اعلام شد که بررسی‌های پنتا عدد ۵۴ میلیون دلار را دقیق‌تر می‌داند.

براساس داده‌های پنتا، صرافی کوینکس برای بلاک‌چین بیت‌کوین فقط یک آدرس مشکوک معرفی کرده که این آدرس در جریان این هک حدود ۲۳۱ بیت‌کوین دریافت کرده است، اما تاکنون این بیت‌کوین‌ها جابه‌جا نشده‌اند.

در رابطه با بلاک‌چین اتریوم، کوینکس ۹ آدرس مشکوک معرفی کرده و پنتا هم علاوه‌بر آن ۶ آدرس دیگر را هم تحت نظر قرار داده است. از این آدرس‌ها حدود ۶۵۰ اتر جابه‌جا شده‌اند که عمده مقصد آنها صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ بوده است. این گزارش شامل دیگر بلاک‌چین‌های محبوب هم می‌شود.

بایننس.jpg

از این شبکه‌ها می‌توان به لایت‌کوین، بایننس اسمارت‌چین، بیت‌کوین‌کش و اتریوم کلاسیک می‌شود که به ترتیب یک، ۴، یک و دو آدرس را شامل می‌شوند. مقصد این دارایی‌ها صرافی بایننس و در رتبه‌های بعدی کوین‌بیس و کوکوین بوده که به گفته پنتا به دلیل وجود احراز هویت در این پلتفرم‌ها، به راحتی می‌توان رمزارزهای سرقتی را بازگرداند.

امکان ارتباط هک کوینکس با صرافی کریپتولند

گزارش پنتا در بخش بلاک‌چین بایننس اسمارت‌چین به پروژه BRG اشاره می‌کند. این پروژه به صرافی کریپتولند مربوط است که سینا استوی مدیرعامل این صرافی کریپتولند به جرم کلاه‌برداری به زندان محکوم و اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. این گزارش نشان می‌دهد حدود ۷۰ میلیون توکن BRG با یک یا دو مقصد به آدرس‌هایی واریز شده است که متعلق به لیدرهای کامیونیتی BRG هستند. این گزارش در سوالی به امکان ارتباط هک کوینکس با پروژه BRG اشاره می‌کند.

همپنین بررسی‌های پنتا به ادعای گروه هکری لازاروس کره‌شمالی هم می‌پردازد. یک حساب توییتری بعد از هک کوینکس خبر از ارتباط لازاروس با این هک داد. هرچند که براساس داده‌های پنتا، آدرس معرفی شده توسط این حساب توییتری، بین سرقت کوینکس و سرقت پلتفرم Stake (پلتفرمی که لازاروس دو هفته قبل از هک کوینکس ۴۱ میلیون دلار از آن به سرقت برد) مشترک است. اما شواهد کافی برای اثبات هک کوینکس به دست لازاروس وجود ندارد.این گزارش در پایان به کاربران کوینکس پیشنهاد می‌دهد به محض فراهم شدن امکان برداشت، همه دارایی‌های خود را از این پلتفرم به کیف پول شخصی خود منتقل کنند چراکه صرافی‌ محل نگهداری دارایی نیست.

انجمن بلاک‌چین هم با انتشار بیانیه‌ای در روز ۲۲ شهریور در مورد نگرانی‌های مرتبط با بلوکه شدن دارایی‌ها در پلتفرم‌های خارجی و نبود امکان پیگیری‌های حقوقی در صورت بروز مشکل، مناسب‌ترین روش نگهداری دارایی‌های دیجیتالی را کیف‌پول‌های امن شخصی (مانند سخت‌افزاری) معرفی کرده بود و از کاربران داخلی خواسته بود از صرافی‌های رمزارزی خارجی استفاده نکنند. از طرفی این بیانیه به نامعلوم بودن هویت حقوقی پشت این کسب‌وکارها در کنار ریسک بالای آنها اشاره کرده بود.

منبع سایت پیوست

مصوبه فروش اینترنتی دارو ابطال شد

فروشاینترنتیدارو

براساس مصوبه‌ای از سوی هیات مقررات‌زدایی، مقرر شده بود که پلتفرم‌های عرضه دارو که مجوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سایر مراجع صدور مجوز کسب و کارهای اینترنتی را دارند، از این پس برای عرضه‌ی دارو نیازی به دریافت مجوز جدید از سازمان غذا و دارو نداشته باشند، اما این مصوبه با مخالفت سازمان غذا و دارو ابطال شد.

سید حیدر محمدی در ۲۶ شهریور طی نشست خبری هشتمین نمایشگاه ایران فارما درباره‌ی فروش اینترنتی دارو اعلام کرد: علی‌رغم مخالفت سازمان غذا و دارو مصوبه‌ای در هیات مقررات‌زدایی برای عرضه‌ی دارو در پلتفرم‌های فروش اینترنتی به تصویب رسیده بود و دلیل مخالفت ما این بود که سکوهای اینترنتی به صورت غیرقانونی و بدون هیچ نظارتی اقدام به عرضه‌ی داروها می‌کنند‌.

محمدی گفت: با توجه به اعلام سازمان غذا و دارو و بر اساس نظر معاون اول رئیس جمهور، این مصوبه در ستاد تنظیم بازار ابطال و مقرر شد که این مصوبه از مسیر درست پیگیری بشود.

سازمان غذا و دارو قبل از این هم بارها مخالفت خود را در برابر فروش دارو در پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو اعلام کرده بود و در ارتباط با علت مخافت اعلام کرده بود به دلیل این‌که سازمان غذا و دارو یک نهاد ناظر بر زنجیره تامین از تولید تا مصرف است، فروش دارو خارج از نظارت این سازمان غیرقانونی است و این سکوها در مواردی داروهای تقلبی، قاچاق و همچنین داروهای سقط جنین را عرضه می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت