تشویق مردم به سرمایه گذاری با پلتفرم‌های جدید فین‌تک

ماجرا از این قرار است که فین‌تک‌ها می‌توانند زمینه را برای سرمایه‌گذاری از طریق وجوه، سهام و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مثل ارز دیجیتال مهیا کنند. اما سوال اصلی که در ادامه قصد داریم به آن پاسخ بدهیم این است که با در اختیار داشتن پلتفرم‌های جدید فین‌تک، چگونه به تشویق مردم برای سرمایه گذاری بپردازیم؟

به احتمال زیاد می‌دانید که در سال‌های اخیر فین‌تک‌ها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره‌ برای انجام خدمات مالی و بانکی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند، یعنی شما با یک موبایل و از طریق محصولات و خدمات شرکت‌ها و استارت‌اپ‌های فین‌تک، تنها با حرکت انگشتان دست روی صفحه‌ی موبایل می‌توانید فرآیند پرداخت و امور مالی و سرمایه‌گذاری خود را انجام بدهید.‌

اما در این میان باید بگوییم که گسترش و استقبال از فین‌تک‌ها در پیشبرد برنامه‌های سرمایه‌گذاری تاثیر بسیار مثبتی داشته است. به طور مثال بر اساس نظرسنجی گالوپ در اوایل سال جاری، ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها مقدار پولی را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در واقع ۱۹ درصد نسبت به زمان شروع کرونا روند صعودی داشته است. 

البته فراموش نکنید که پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری فین‌تک با ایجاد بستر لازم در موبایل، مسیرها را برای ورود تمام مشتریان از ثروتمندان گرفته تا افراد کنجکاو آسان‌ می‌کنند که به خودی خود در دموکراتیک کردن مدیریت ثروت کمک کننده است. اما بیایید با توجه به گفته‌ها و استراتژی‌‌های افراد با تجربه و مسئولین ببینیم برای تشویق مردم به سرمایه گذاری می‌بایست از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟  

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نقش فین‌تک‌ها در دستیابی به مدیریت مالی بهتر و رفاه مردم به این مقاله مراجعه کنید.

تشوق به سرمایه گذاری

متصدیان فعلی می‌توانند سرمایه‌گذاری را به پایگاه‌های بزرگ خود بیاورند

در این مورد جیمز هویتسون، رئیس بخش ثروت و سرمایه‌گذاری HSBC انگلستان می‌گوید بانک‌ها در جذب سرمایه‌گذاران جدید موفق عمل کرده‌اند، به این دلیل که بانک‌ها در آسان کردن مسیر سرمایه‌گذاری به شکل دیجیتالی درست پیش رفته‌اند. در واقع هویتسون معتقد است که یکی از ستون‌های کلیدی استراتژی او، ارائه‌ی سهام بدون مانع خاص است؛ به شکلی که به‌راحتی در دسترس کاربران باشد. 

هویستون در دسامبر ۲۰۲۲ شرکت خود را با نام «Funds on Mobile» راه‌اندازی کرد و با این استراتژی حالا دو سوم از کل پایگاه مشتریان او سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از طرفی استراتژی دیگر او براساس اطمینان از مقرون به صرفه بودن سرمایه‌گذاری است. در حقیقت با کاهش مبلغ شروع سرمایه‌گذاری که تا ۵۰ پوند بوده است، مردم را از هر قشری که باشند دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند. در این مورد هویستون می‌گوید: “ما می‌دانیم که یکی از موانع سرمایه‌گذاری این تصور است که سرمایه‌گذاری مختص افراد ثروتمند است، به همین جهت ما می‌خواهیم با این تصور مبارزه کنیم.” 

Yumika Brewster بروستر مدیر ارشد اجرایی در انجمن سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی Finimize در زمینه‌ی دموکراتیزه کردن ثروت معتقد است تجارت بدون کمیسیون، سهام کسری و پلتفرم‌های مبتنی بر برنامه همگی در سرمایه‌گذاری برای تمام افراد با سرمایه کم مناسب است؛ اما شروع این کار نیازمند دسترسی به دانشی است که خب متاسفانه این مورد در حال حاضر بیشتر در گروه‌های ثروتمند وجود دارد.‌

گسترش پایگاه‌ مشتریان

اهمیت ویژه به آموزش در گسترش سرمایه‌گذاری

پول مثل آب نباید راکد بماند. چرا؟ برای این‌که در بحث سرمایه‌گذاری گذاشتن پول در یک حساب پس‌انداز کم بهره یا بدتر از آن، حساب جاری به راحتی با وجود تورم می‌تواند پول را بی‌ارزش یا کم ارزش کند، اما اگر آموزش لازم و جذاب برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، شکوفایی مالی هم به وجود خواهد آمد. بر این اساس بروستر می‌گوید قطعاً آموزش کلید جذب افراد بیشتر از نظر مالی است. از طرفی او معتقد است: “من سرمایه‌گذاری را راهی برای تسریع شکوفایی مالی شما می‌دانم.”

در زمینه‌ی آموزش برای تشویق مردم به سرمایه گذاری، جیسون هالندز مدیر عامل Bestinvest معتقد است برای اکثر مردم، سرمایه‌گذاری یک سرگرمی انتزاعی نیست؛ بلکه هدف از آن رسیدن به یک رفاه مالی مثل بازنشستگی راحت، پرداخت وام مسکن یا تامین مالی هزینه‌های لازم است. با این وصف بخش بزرگی از کاری که تیم مربیگری هالندز انجام می‌دهد، به آموزش مشتریان در مورد چگونگی تبدیل شدن به سرمایه‌گذار بهتر برمی‌گردد. به این ترتیب با آموزش است که افراد دانش و نکات لازم را یاد می‌گیرند و در ادامه خطاها و تعداد اشتباه‌ها در موقعیت‌های مختلف بازار به حداقل می‌رسد. 

توجه به الگوریتم‌ها و روبو مشاوران

مسلماً فناوری در حوزه‌‌های مختلف در حال گسترش است، به‌خصوص با گسترش چت بات‌ها و هوش مصنوعی. در جذب و تشویق مردم به سرمایه گذاری، رفتن به سمت فناوری‌های نوین سرعت انجام یک سری کارها را افزایش می‌دهد. اما سوال اصلی این‌جاست که آیا فین‌تک‌های سرمایه‌گذار برای توسعه دقیق‌ترین الگوریتم رقابت می‌کنند یا برای ایجاد بهترین مشاور رباتیک با کارایی بالا تلاش می‌کنند؟ 

باید بگوییم که جیسون هالندز از Bestinvest ادعا می‌کند بیشتر مردم نسبت به مفهوم مشاوره‌ی مالی مبتنی بر رایانه که چت‌ بات‌ها آن را انجام می‌دهند احساس خوبی ندارند. به طور خلاصه او می‌گوید برای مردم در فرآیند سرمایه‌گذاری صحبت کردن با یک انسان اطمینان خاطر بیشتری را به‌ وجود می‌آورد.

 به گفته‌ی هالندز توصیه‌های ربات‌های چت از نظر دامنه محدود است؛ چرا‌که پاسخ‌های ربات‌ها مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعاتی است که به آن‌ها منتقل می‌شود و خب ممکن است همیشه به ارائه‌ی یک نوع استراتژی‌ سرمایه‌گذاری ختم شود؛ بنا‌براین شاید نیازهای گسترده‌ی کاربر برطرف نشود. در مقابل بروستر Yumika Brewster از Finimize می‌گوید ‌که مشاوران روبو می‌توانند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کنند و برای سرمایه‌گذاری خرده فروشان مفید باشند.

چت بات‌ها در نقش مشاوران

عدم حذف مشاوره انسانی برای دعوت به سرمایه‌گذاری 

به طور کلی فناوری و ورود ربات‌ها تکمیل کننده‌ی خدمات هستند و به جرات می‌‌توان گفت هیچ وقت نمی‌توانند به جای یک انسان و کاملاً جایگزین انسان باشند. در این راستا هالندز بر این باور است که مشاوره‌های انسانی از بین نخواهد رفت، اما نحوه‌ی مشاوره و تعامل با مشتریان احتمالاً تغییر می‌کند.

همان‌طور که دیدیم در زمان کرونا بسیاری از مشاغل ارتباط حضوری را حذف و به شکل مجازی و آنلاین به آن پرداختند و همین مورد باعث شد روند بعضی از کارها به شکل مجازی جا بیفتد؛ البته در این میان هستند سرمایه‌گذارانی که هم‌چنان به شکل سنتی عمل می‌کنند و به این ترتیب بیشتر تمرکز خود را به جای مدیریت روی ارتباط و مشاوره‌ی حضوری با مشتریان می‌گذارند.

در مجموع باید گفت که فناوری دسترسی به مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد، کاربران بیشتری را پوشش می‌دهد و در نهایت می‌تواند سطح ارائه‌ی خدمات و مقرون به صرفه بودن را بهبود ببخشد‌. 

کلام آخر

در گذشته زمینه‌ی سرمایه‌گذاری فقط برای افراد ثروتمند مهیا بود، اما با روی کار آمدن پلتفرم‌های فین‌تک که به عنوان شرکت‌های فناوری مالی فعالیت دارند، شرایطی به وجود آمده است که همه‌ی مشتریان با سطوح مالی مختلف بتوانند برای رسیدن به یک شکوفایی و رفاه مالی در مسیر سرمایه‌گذاری و پس‌انداز پول قرار بگیرند. در این میان تلاش برای دعوت و تشویق مردم به سرمایه گذاری ضرورت پیدا می‌کند. از این جهت با توجه به تجربه و گفته‌های متصدیان و افراد فعال در حوزه‌ی مربوطه بررسی کردیم که چگونه و از چه راه‌هایی می‌توان مردم را به سرمایه گذاری دعوت کرد. 

منبع : fintechmagazine

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت