شنبه‌های پرداخت : احراز هویت بانک ملی تا تله برای فرار مالیاتی

هر شنبه منتظر ما باشید با جدیدترین اخبار حوزه پرداخت الکترونیکی جدیدترین خبرهای حوزه پرداخت این هفته به چند روز آخر خرداد و اوایل تیر ماه مربوط می‌شود. باید بگوییم طی چند روزی که گذشت بیشتر از هر چیزی شاهد ایجاد خدمات جدیدی بودیم که از طرف بانک‌ها در جهت راحتی کاربران و انجام هر چه بهتر خدمات مالی و تراکنش‌ها ارائه شده است. از طرفی طرح تفکیک حساب شخصی از تجاری یکی از خبرهای مهم آخر ماه خرداد بود که برای اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی جزئیات این اخبار بپردازیم. 

اضافه شدن گواهی امضا و احراز هویت دیجیتال به خدمات پرداخت بانک ملی

Mahyar2 scaled 3

اطلاعات بانک ملی: بانک ملی ایران به عنوان اولین بانک در ایران صاحب مرکز احراز هویت و گواهی امضای دیجیتال شد‌

با توجه به این‌که بیشتر کاربران بانک ملی ایران برای دریافت خدمات و در ادامه انجام تراکنش‌ها ملزم به احراز هویت فیزیکی بودند، علیرضا ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانکی ملی در مراسم افتتاحیه شعبه جدید مرکز نوآوری فینوداد از خدمت جدید این بانک یعنی احراز هویت و امضای دیجیتال خبر داد.

به گفته‌ی ماهیار چندین سالی از  طرح این پروژه گذشته و به نتیجه‌ای نرسیده بود. اما طبق قراردادی که بین بانک ملی و دانشگاه خوارزمی امضا شد و در طول سه ماه به بهره‌برداری رسید، اکنون بانک ملی به عنوان اولین بانک کشور صاحب میانی و امضای دیجیتال در ایران شناخته می‌شود‌.‌

مدیر فناوری اطلاعات این بانک از آمادگی پذیرش تیم‌های فعال این بانک در حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی، تحلیل داده و یادگیری ماشین در مرکز نوآوری خبر داد.

در این میان امیرحسین شبیری مدیرعامل فینوداد در این مراسم اعلام کرده است: “وظیفه‌ی ذاتی ما این است که در کنار جامعه‌ی نخبگان و دانشگاه‌های کشور حضور داشته باشیم و فضایی ایجاد کنیم تا اگر کسی ایده و طرحی دارد به امید ظرفیت‌های بانک مالی از لحاظ بازار و سرمایه‌گذاری استفاده کند.”

او معتقد است که نگاه فینوداد این نیست که چند هزار متر فضا بگیرید و همه را صدا بزند؛ بلکه خودشان به سمت استعدادهای کشور بروند و حضور داشته باشند. همچنین بشیری گفته است در همین مدت کوتاه با چندین مجموعه استارت‌آپ در حوزه فناوری‌های مالی همکاری داشته‌اند.

فراهم‌ شدن امکان تعیین رمز اول کارت‌ و رمز دوم ایستا در دی‌جت

دی جت بانک دی

کاربران بانک دی از این پس این امکان را دارند که از طریق منوی کارت‌ها در دی‌جت رمز دوم و رمز ایستای خود را تغییر بدهند.

روابط عمومی بانک دی در راستای خدمات غیر حضوری این بانک از امکان تعیین رمز اول کارت بانکی خود خبر داد. در واقع از این پس مشتریان بدون رفتن تا عابر بانک‌ها یا حضور در شعب بانکی می‌توانند به راحتی از طریق دی جت رمز اول کارت و رمز ایستای خود را تغییر بدهند.

به طور کلی رمز اول کارت بانکی یک رمز چهار رقمی است که در انجام تراکنش‌های حضوری مثل خرید با دستگاه‌های پوز pos یا استفاده از ماشین‌های بانکی استفاده می‌شود. رمز دوم ایستا نیز یک رمز ۵ تا  ۱۲ رقمی است که در تراکنش‌های غیر حضوری مثل خرید از طریق سامانه‌های اینترنتی، سامانه‌های تلفنی و اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت تا سقف ۱۰۰ هزار تومان در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راه اندازی “سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌ها” در بانک صادرات ایران

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌

روابط عمومی بانک صادرات ایران از راه‌اندازی خدمات جدید این بانک به صورت ” سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌ها” خبر داد. با توجه به این‌که دریافت تسهیلات بانکی کشور برای متقاضیان با چالش معرفی ضامن معتبر همراه است سید ضیاء ایمانی مدیر عامل بانک صادرات گفته است این بانک در مرحله‌ی اولیه با هدف رفع نگرانی متقاضیان تسهیلات، سامانه توثیق الکترونیکی سهام را عملیاتی کرده است.

طبق گفته‌ی ایمانی این خدمات، باعث تسهیل دسترسی مشتریان به تسهیلات بانکی می‌شود و به دنبال آن ارتقای عدالت مالی را به وجود می‌آورد.

 طبق این گزارش او اجرای این خدمات را کمک به بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: “متقاضیان برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود، به جای فروش سهام می‌توانند آن را نزد بانک صادرات به شکل آنلاین و الکترونیکی به وثیقه بگذارند. به این ترتیب این سامانه به ثبات بازار سرمایه و کاهش خرید و فروش هیجانی در بورس کمک می‌کند.”

ایمانی تاکید کرده این سامانه در مرحله‌ی اول برای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان عملیاتی شده است و با تکمیل این سامانه تمام دارایی‌های با ثبات، قابل وثیقه‌گذاری خواهند بود.

طبق گفته‌ی ایمانی در این گزارش: “با فراهم شدن امکان توثیق بیمه عمر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر دارایی‌ها و ارائه‌ی این خدمت توسط بانک صادرات ایران به سایر مؤسسات اعتباری، متقاضیان به راحتی می‌توانند با توثیق الکترونیکی دارایی‌های خود، تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.”

تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، سازمان امور مالیاتی طرحی را در دست اجرا دارد که طبق آن بتواند حساب‌های بانکی افراد را به صورت شخصی و تجاری تفکیک کند. با توجه به این‌‌که بعضی از فعالان اقتصادی با حساب‌های شخصی خود کار تجاری انجام می‌دهند که عمل در جهت فرار از مالیات صورت می‌گیرد؛ بنابراین تفکیک حساب شخصی از تجاری به عنوان یک تله استفاده خواهد شد.

طبق این گزارش گفته شده است که بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی به نوعی یا معاف از مالیات یا دارای فرار مالیاتی هستند. از روش‌های فرار مالیات استفاده از حساب‌های شخصی به عنوان کار تجاری است یا اینکه افرادی حساب‌های شخصی خود را در مقابل مبلغ ناچیزی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند که از حساب‌های شخصی آن‌ها به کارهای تجاری بپردازند.

طبق گفته‌‌ی محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در شبکه سیما تا کنون ۱۷۸ هزار حساب شخصی شناسایی شده‌اند که هیچگونه اطلاعات و پرونده‌ای در سازمان امور مالیاتی نداشته‌اند و در واقع از این طریق اقدام به فرار مالیاتی می‌کرده‌اند.

بانک مرکزی اعلام کرده است که تا تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۲۴ بانک به طرح تفکیک حساب شخصی از تجاری پیوسته‌اند و ۶ بانک دیگر یعنی بانک‌های ایران ونزئولا، سرمایه، سینا، دی، قرض‌‌الحسنه مهر ایران و ایران‌زمین به این طرح نپیوستند که تا آخر ماه جاری آن‌ها هم متصل می‌شوند.

هر چند شناسایی و تفکیک حساب تجاری از حساب شخصی، از سال ۹۸ و بر اساس قانون بودجه آن سال مطرح شد اما اجرای کامل این طرح تا این زمان طول کشید.

میرزاپور مدیر نرم‌افزار بانک مرکزی اعلام کرده است که با الگوریتم‌های موجود حساب‌های تجاری و شخصی را شناسایی و آنهایی که تراکنش‌های بالایی دارند به عنوان حساب تجاری تفکیک می‌کنند.

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفته است: ” بعضی از فعالان اقتصادی دستگاه‌های پوز را کنار می‌گذارند که برای تفکیک حساب تجاری از شخصی اگر به روش‌های دیگر غیر از دستگاه پوز با روش کارت به کارت یا واریز به حساب توسط برخی فعالان اقتصادی مثل پزشکان و سایر فعالان انجام شود تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری به راحتی انجام می‌شود.”

آپدیت وب‌سایت اول پرداخت

 اول پرداخت ک در حوزه‌های پرداخت و دریافت خدمات ارزی فعالیت دارد، وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کرد. این وب‌سایت که سعی دارد نیازهای مختلف بین‌المللی مشتریان را رفع کند، همه این تغییرات را در جهت ساده‌تر شدن روند ثبت‌نام، ثبت سفارش و برداشت وجه به‌صورت لحظه‌ای از سایت انجام داده است.

 این به ‌روزرسانی به درخواست کاربران بوده شروعی به انتقال مرحله به مرحله و باز طراحی این وب‌سایت است که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • تایید خودکار کدپستی
  •  تایید خودکار شماره کارت بانکی
  • احراز هویت سریع‌تر بدون نیاز به ارسال سلفی
  • ارتقاء بیش از پیش اطلاعات کاربران و امنیت سایت
  • سیستم شناسایی خودکار کلاهبرداران اینترنتی
  • شناسایی موارد مشکوک و حفظ امنیت حساب‌های کاربری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت