شنبه‌های پرداخت : مسدوی درگاه پرداخت تا دریافت کارمزد

در نیمه‌ی دوم خرداد، پرداخت در ایران با یک سری تغییرات روبه‌رو بوده است. در این میان اتفاق عجیبی مثل اختلال در عملکرد سه هزار درگاه پرداخت اینترنتی یا تغییر کارمزد تراکنش‌ دستگاه‌های پوز، رونمایی از هویت بصری شرکت الکترونیکی سداد و همچنین حذف اپلیکیشن آپ از گول پلی از مهم‌ترین تغییرات است که در ادامه قصد داریم به بررسی هر کدام بپردازیم.

مسدود شدن حدود سه هزار درگاه پرداخت الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین خبرها در حوزه‌ پرداخت ایران مسدود شدن نزدیک به سه هزار درگاه پرداخت اینترنتی از روز چهارشنبه ۱۶ خرداد بود که با حاشیه‌های خاص خودش روبه‌رو شد. اختلالی که به دلیل تعلیق اینماد این مجموعه‌ها بوده است و نکته این است که در این میان شرکت‌های پرداخت نقشی در آن نداشته‌اند. طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این اختلال پس از رد استعلام این کسب‌وکارها از جانب پلیس اماکن اتفاق افتاده و در کل به نظر نمی‌رسد که مشکل به وجود آمده در نتیجه‌ی وقوع تخلفی باشد و بیشتر مربوط به ناهمانگی در میان دستگاه‌های مسئول است. اما با توجه به فیلترینگ و در ادامه مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای مختلف در پلتفرم‌های اجتماعی به وجود آمده است بروز مشکلات  این چنینی در پرداخت آنلاین نیز می‌تواند به اعتبار و فروش صاحبان کسب‌وکارها آسیب بزند.

در ارتباط با این مشکل مدیر عامل پادرو گفته است بعد از ظهر چهارشنبه به طور ناگهانی و اعلام قبلی، سیستم درگاه این شرکت قطع شد و بعد از این اتفاق تیم مربوطه در پادرو شروع به پیگیری از شرکت‌های پرداخت کردند، اما آن‌ها نیز از مسدود شدن درگاه پرداخت الکترونیکی بی‌اطلاع بودند. در آخر مشخص شد که به علت عدم تائید صلاحیت از طرف پلیس اماکن، اینماد پادرو و بعضی از کسب‌وکارها تعلیق شده است.‌

به طور کلی در بررسی صورت گرفته مشخص شد که تغییر رویه‌ در بخشی از عملکرد اینماد باعث مسدود شدن خودکار درگاه پرداخت‌ها شده است. البته با پیگیری‌های اینماد در روز پنجشنبه مسئله‌ی مربوط به تعلیق برطرف شد.  شرکت شاپرک نیز در این خصوص اعلام کرد مشکلی برای رفع مسدودیت درگاه‌ها وجود ندارد و همه موارد کاملاً به شکل  سیستمی انجام می‌شود.

 با پیگیری‌های انجام شده درگاه پرداخت شرکت‌های زرین‌پال و عصر داده نیز رفع مسدودیت شد اما اتصال مجدد درگاه‌های پرداخت برخی شرکت‌ها مثل آی‌تی‌ساز زمان‌بر بوده و تا ۷۲ ساعت بعد هم مشکل برطرف نشده است. به گفته‌ی مدیر عامل پادرو به طور کلی در این مواقع باید نهادها و سازمان‌های مسئول پاسخگو باشند و در مقابل مشکلی با این گستردگی، پاسخ مناسب داشته باشند؛ از طرفی این مشکل باعث متحمل شدن ضرر و زیان به صاحبان کسب‌وکارهای مربوطه شده، اما در نهایت پاسخ مناسبی ارائه نشده است.

کارمزد ۱۲۰ تومانی برای ۹۰ درصد از تراکنش‌‌ کارتخوان‌ها

طبق گزارش اردیبهشت شاپرک، ارزش تراکنش‌ها بیش از ۱۴ درصد نسبت به فروردین امسال رشد داشته است. این افزایش ارزش حقیقی تراکنش‌ها بدون در نظر گرفتن اثرات تورمی محاسبه شده و مقایسه این معیار با دوره‌ی مشابه سال گذشته نشان دهند‌ه‌ی کاهش بیش از ۶ درصد ارزش تراکنش‌ها است. در حالی که رشد اسمی تراکنش‌ها به نسبت سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

از طرفی بیش از ۹۲ درصد از مبلغ تراکنش‌های انجام شده از کارتخوان‌های فروشگاهی زیر ۵۰۰ هزار تومان بوده است و به دنبال آن با اجرای اصلاح نظام کارمزد بیش از ۹۰ درصد از مبالغ تراکنش‌های کارتخوان‌ها مشمول این طرح خواهند شد. بر اساس این طرح پذیرندگان فروشگاهی و دارندگان کارتخوان‌ها در ازای هر تراکنش تا سقف ۶۰۰ هزار تومان باید مبلغ ۱۲۰ تومان کارمزد بپردازنند.

رونمایی از هویت بصری جدید پرداخت الکترونیک سداد

در روز پنج‌شنبه، ۲۵ خرداد ماه شرکت پرداخت الکترونیک سداد در طی مراسم ری‌برندینگ این شرکت از لوگو و هویت بصری خود رونمایی کرد. در این مراسم که با حضور مدیران شرکت پرداخت الکترونیک سداد، بانک ملی ایران و جمعی از فعالان حوزه فین‌تک برگزار شد طبق تغییرات جدید از این به بعد شرکت سداد با عنوان ارائه راهکارهای پرداخت سداد شناخته خواهد شد.

یکی از تغییرات دیگر در این شرکت ورود به حوزه‌ی سرویس‌دهی B2B و B2G است تا به این ترتیب این شرکت در آینده علاوه بر خدمات قبلی خود در حوزه‌ی سرویس‌دهی به سازمان‌ها و کسب‌وکارها نیز فعالیت داشته باشد.

با توجه به صحبت‌های محمد حسین کاشی مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد یکی از اهداف اصلی تغییرات به وجود آمده در سداد در واقع در برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌هایی که با بانک ملی به عنوان ذی‌نفع و همینطور مشتریان سازمان ایجاد شده حرکت به سمت چابکی بیشتر در این سازمان است.

به گفته‌ی مدیر سداد به خبرنگار راه‌ پرداخت، مجموع میزان سود شرکت پرداخت الکترونیک سداد در شش ماه ابتدایی سال مالی فعلی دوبرابر مجموع میزان سود سال مالی گذشته است و هدف‌گذاری این شرکت در پایان سال مالی فعلی یعنی تا پایان آذرماه  ١۴٠٢ دوبرابر کردن مبلغ سود این شرکت نسبت به شش‌ماهه اول سال مالی است. در واقع رسیدن به سود ۴ برابری در طی یک سال مالی.

احتمال حضور شرکت سداد در بورس طی هفته‌های آینده: مدیر عامل شرکت سداد در حاشیه‌ی مراسم ری‌برندینگ و رونمایی از هویت بصری این شرکت در خصوص احتمال ورود شرکت پرداخت الکترونیک سداد به بورس توضیح داد و اذعان داشت تأییدیه‌های لازم این موضوع از بانک ملی اخذ شده است و شرکت ارائه راهکارهای پرداخت سداد در ماه‌های آتی و حتی شاید در هفته‌های آتی در بورس تهران حضور پیدا کند.

حذف اپلیکیشن آپ از گوگل پلی 

بعد از حذف اپلیکیشن‌‌های تپسی، دیوار و دیجی کالا اپلیکیشن آپ ‌که اصلی‌ترین محصول شرکت آسان پرداخت پرشین است از فروشگاه اینترنتی گوگل پلی حذف شد. 

حذف برنامه‌‌ی آپ که یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های پرداخت در ایران محسوب می‌شود به‌عنوان چهارمین اپلیکیشن و به دنبال تحریم‌های آمریکا و با استناد به ماده‌ ۱۶.۵ قوانین توسعه دهندگان صورت گرفته است. شرکت گوگل این موضوع را از طریق ایمیل به شرکت آپ اطلاع داده و به دنبال آن دسترسی به اکانت آپ را از گوگل پلی خارج کرده است.

با توجه به گفته‌‌‌ی آرمان فرج‌زاده مدیر ارشد اجرایی اپلیکیشن آپ ضرر حذف این برنامه به‌طور کلی سمت کاربران است. فرج‌زاده می‌گوید با این مدل تغییرات کاربران مجبور می‌شوند برنامه را از سایر مسیرها و حتی منابع نامشخص دریافت کنند و این موضوع در حوزه فعالیتی آپ که صنعت فین‌تک و مالی است،می‌تواند خطرات خاص خود را داشته باشد. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت