۹ مرحله برای تبدیل کسب‌وکار سنتی به کسب‌وکار اینترنتی

این‌ روزها خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به قدری مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است که صاحب هر کسب‌وکار سنتی را می‌تواند به سمت بازاریابی و فروش آنلاین جذب کند. در این میان شک نکنید که فروش اینترنتی مکمل فروش فیزیکی است و می‌تواند با ایجاد پایگاه مشتریان وفادار در بستر اینترنت بدون هیچ محدودیت زمان و مکان باعث بالا رفتن درامد بشود.

از این جهت بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای فیزیکی و شاید خود شما که به سراغ این مطلب آمده‌اید برای این‌که از بازار رقابت جا نمانید بهتر است کسب‌وکار اینترنتی خود را نیز راه‌اندازی و شروع به فروش آنلاین کنید. البته این کار ممکن است در ابتدا فرایند پیچیده و چالش برانگیزی برای‌تان باشد؛ از این جهت قبل از این‌که کسب‌وکار سنتی خود را به کسب‌وکار اینترنتی تبدیل کنید بهتر است با مراحل این کار که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم آشنا شوید. 

۱. تحقیق و بررسی اولیه 

در ابتدا لازم است تحقیقات بازار انجام بدهید و بررسی کنید که کسب‌وکار شما و در واقع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید آیا در بستر آنلاین قابل فروش است و چقدر تقاضا دارد. در صورتی که بازار برای فروش اینترنتی وجود داشته باشد باید مخاطبین هدف و مشتریان کسب‌وکارتان را آنالیز کنید. به طور مثال باید به گروه سنی، شهرهایی که بیشترین تقاضا را دارند و … توجه کنید. در قدم اول می‌توانید در وب جست‌وجو کنید و نگاهی به بازار رقبا و مشتریان آن‌ها بیاندازید.‌

۲. تعیین بودجه

هر چند ورود به کسب‌وکار اینترنتی در قدم‌های نخست راحت‌تر از کسب‌وکار فیزیکی است مثلاً ایجاد یک کانال تلگرامی بدون هزینه است اما در ادامه برای ایجاد استراتژی قوی و فروش بالا بهتر است برنامه‌ریزی لازم را داشته باشید. این‌که شما بدانید برای جذب مشتری، تبلیغات، ایجاد خلاقیت در ارائه‌ی محصولات و خدمات تا چه حد می‌توانید هزینه کنید تصمیم‌گیری‌ها و انجام مراحل بعدی را هموارتر می‌کند‌. 

۳.استفاده از یک پلتفرم

شک نکنید یکی از بهترین گزینه‌ها برای فروش آنلاین راه‌اندازی یک وبسایت فروشگاهی است. هر چند این کار تا حدی نیاز به هزینه و زمان دارد و گاهی اوقات نیاز است از کمک متخصصین استفاده کنید، اما می‌تواند آینده‌ی خوبی را برای ارائه‌ی محصولات و خدمات شما در بستر اینترنت داشته باشد؛ البته با توجه به شرایط راه‌اندازی فروشگاه در رسانه‌های پرطرفداری مثل اینستاگرام نیز انتخاب مناسبی است. 

۴. بهینه‌سازی فروشگاه و برنامه‌ریزی‌های دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی فرقی ندارد که شما در وب‌سایت یا یک رسانه‌ی اجتماعی فعالیت داشته باشید در هر صورت باید صفحه‌ کسب‌وکارتان را با درج لگوی مناسب، تصویرگری‌های ویژه‌، رنگ برند، ایجاد تم منحصر به فرد و … به بهترین شکل ایجاد کنید. 

باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار الکترونیکی خود استفاده کنید؛ چراکه این ابزارها به فروشگاه مجازی کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از افراد را به سمت خود بکشد. به طور مثال با ساخت سایت فروشگاهی نیاز است به موارد زیر بپردازید: 

  • شروع به بهینه‌سازی سایت یا سئو کنید. در واقع با توجه به رقابت بالایی که در جستجوی آنلاین وجود دارد برای جذب مشتری در این محیط، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم است؛ بنابراین باید روی استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه‌سازی محتوا، ساختار صفحه و موارد مرتبط دیگر با سئو کار کنید تا نتیجه‌ی مطلوب را به دست بیاورید.
  • صفحه اصلی خود را به عنوان ویترین فروشگاه‌تان در نظر بگیرید و روی معرفی کسب‌وکارتان در این صفحه تمرکز کنید. کاربران از صفحه اصلی به سمت پیشنهادات، تبلیغات و دسترسی به صفحات دیگر استفاده می‌کنند.
  • یک بنر یا نوار اعلان داشته باشید و مهم‌ترین آن را به اشتراک بگذارید، مانند “گزینه‌های خرید” یا “ارسال در دسترس شما” یا ” نقد کردن کارت هدیه” و مواردی از این دست. 
  • صفحه‌ی پرسش و پاسخ ایجاد کنید تا با ایجاد تعامل با مخاطبین از نقطه‌ قوت و ضعف کسب‌وکارتات مطلع شوید و در ادامه برنامه‌ریزی بهتر و تغییرات درست روی محصول و خدمات داشته باشید. 

۵. حضور در رسانه‌های اجتماعی

جدا از ساخت وب‌سایت به‌راحتی امکان حضور در رسانه‌های اجتماعی مختلف را دارید. برای‌اینکه بتوانید فروش انلاین داشتا باشید پیشنهاد می‌کنیم در رسانه‌هایی فعال باشید که مردم بیشتر حضور دارند. ایجاد صفحات شبکه‌های اجتماعی در فضای اینستاگرام، تلگرام و … به روزرسانی مداوم آن‌‌ها با محتوای جذاب و مفید برای جذب مخاطبان و افزایش شناخت برند شما حائز اهمیت است. 

۶. راه‌اندازی زیرساخت‌های فروش آنلاین 

در واقع این مرحله به راحتی مشتریان در مسیر فرایند خرید و دریافت کالای مد نظرشان برمی‌گردد. فروشگاه اینترنتی شما چه در وب‌سایت چه در رسانه‌های اجتماعی مختلف باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند که می‌تواند شامل اصلی زیر باشد: 

  1. پذیرش پرداخت آنلاین و مجهز کردن کسب‌وکار به درگاه پرداخت اینترنتی 
  2.  مدیریت سیستم سفارشات 
  3. مدیریت و پیگیری حمل و نقل
  4. پشتیبانی مناسب‌‌

در این زمینه می‌توانید از پلتفرم‌های فروش آنلاین مانند Shopify، WooCommerce یا Magento استفاده کنید

۷. ایجاد امنیت

امنیت برای مشتریات در خرید اینترنتی بسیار مهم است‌ این بخش می‌تواند باعث بالا رفتن اعتبار و اعتماد‌بخشی بشود‌؛ بنابراین باید مسائل امنیتی را جدی بگیرید. این مسائل شامل مواردی از جمله: اطلاعات هویتی مشتریان، تراکنش‌های مالی و داده‌های حساس است. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما از پروتکل‌های امنیتی مثل SSL استفاده می‌کند. باید از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات جلوگیری کنید.

۸. اجرا و توسعه استراتژی بازاریابی 

اصلی‌ترین کاری که شما بعد از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین باید انجام بدهید اجرا و توسعه استراتژی بازاریابی است. این عمل می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد. البته هر کدام از این موارد با توجه به بودجه ، نوع محصول و شرایط عرضه نیاز به برنامه‌ریزی دارند. 

  •  تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی محتوا
  • رویدادهای آنلاین
  • همکاری با بلاگرها 
  • تأمین جریان ترافیک به وبسایت 
  • بازاریابی ایمیلی 
  • معرفی فروشگاه آنلاین در فروشگاه فیزیکی‌تان 
  • تحویل رایگان و تخفیف‌های ویژه
  • جوایز مناسبتی 

۹. بهره‌گیری از فناوری‌های جدید

برای این‌که بتوانید جایگاه خوبی در عرصه‌ی رقابت داشته باشید و آن را حفظ کنید بهتر است پیگیر روند فناوری‌های جدید و استفاده از آن‌ها در کسب‌وکار آنلاین خود باشید. بررسی و اعمال فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء (IoT)، یادگیری عمیق و واقعیت افزوده (AR) می‌تواند تجربه‌ی مشتریان را بهبود ببخشید و همین نقطه قوتی برای کسب‌وکار شما باشد.

و در نهایت:

باید بگوییم هر چند که تبدیل کسب‌وکار سنتی به فروشگاه اینترنتی دارای چالش‌های خاص خودش است و شاید در این میان نیاز به پرسنل و افراد متخصص باشد، اما در عین حال می‌تواند آسان هم باشد. در واقع برای موفقیت به استراتژی‌های مناسب و البته میل به شروع نیاز دارید. با مطالعه‌ و استفاده از مراحلی که در این مقاله به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم، می‌توانید قدم در این مسیر بگذارید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت