شنبه‌های پرداخت : از مالیات تا روش‌های نوین پرداخت

بیایید تا با هم در این هفته هم به جدیدترین اخبار پرداخت الکترونیکی در ایران بپردازیم و جزئیات مرتبط با تله‌ی مالیاتی و خبر به تعویق افتادن قانون پایانه‌های فروشگاهی و اتصال‌ها به سامانه‌ مودیان، تشکیل پرونده مالیاتی برای ۱۷۰ هزار نفر، کاهش نقدینگی رمزینکس برای شروع خرید و فروش ارز و دیگر خبرهای مهم این هفته را مرور و بررسی کنیم.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به تعویق افتاد

با پیش‌بینی سازمان امور مالیاتی و برای ایجاد تله مالیاتی قرار بود اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در شش مرحله و ظرف یک سال انجام شود. طبق این قانون هم تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌های اجرای این قانون اعلام شد. قرار بود در فاز اول شرکت‌های بورسی در ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۱ و  تمام شرکت‌های دولتی و دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون کشوری از ابتدای دی ماه باید به سامانه مودیان متصل بشوند.

به علاوه اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم باید از اول بهار ۱۴۰۲ به اجرای این قانون می‌پیوستند، اما در نهایت بسیاری از مودیان نتوانستند به سامانه متصل بشوند.

مشکلات به روزرسانی نرم‌افزارهای حسابداری در روزهای پایانی سال گذشته؛ همچنین عدم تعامل مناسب سازمان امور مالیاتی با شرکت‌های نرم‌افزاری باعث به تعویق افتادن اجرای این قانون شد.

اخبار مالیات

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از اول مهر ماه:

نمایندگان مجلس در ۲۶ تیر ماه با بررسی لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موافقت خود را با مواد ۱ تا ۶ اعلام کردند.

طبق بند یک ماده یک این لایحه، از تاریخ یک مهر ماه سال ۱۴۰۲ تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و همچنین سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و اشخاص حقوقی به غیر از اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزود ملزم به صدور صورت‌ حساب الکترونیکی ذیل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌شوند.

بر این اساس اشخاص باقی‌مانده از تاریخ یک دی ماه سال جاری ملزم به اجرای این قانون هستند.

طبق ماده سوم این لایحه، تا پایان سال ۱۴۰۳ صورت‌حساب‌هایی که در سامانه مودیان صادر نشده، قابل قبول است.

از طرفی سازمان امور مالیاتی در این مدت باید با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه‌ی اظهارنامه برای تمام مؤدیان اقدام نماید. مؤدی هم یک ماه فرصت دارد تا با ثبت خرید و فروش‌هایی که صورت حساب‌های آن‌ها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه‌ی ارسال شده از سوی سازمان را تکمیل کند و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد کند. 

در این باب صورت حساب‌های الکترونیکی با رعایت ماده (۹) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نیست.

پی‌پاد به روزرسانی شد/ قابلیت کیف‌به‌کیف با ساختاری جدید

شرکت پرداخت الکترونیکی پاسارگاد، همگام با دریافت جایزه برند محبوب من، از انتشار نسخه‌ی جدید اپلیکیشن پی‌پاد اندروید و iOS خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت الکترونیکی پاسارگاد، ضمن رفع برخی از باگ‌ها و ایرادات گزارش شده از  طرف کاربران، اپلیکیشن پی‌پاد در نسخه‌ی جدید خود قابلیت‌ها و  خدمات جدیدی را ارائه می‌کند.

نسخه‌ی  به روزرسانی شده‌ی پی‌پاد شامل قابلیت‌هایی مانند “اسکن کارت بانکی” ، ” برداشت مستقیم از حساب”، ” کیف به کیف با ساختار جدید” و “ارسال ترمینال و ترکر در پرداخت آوندی” است.

پی پاد

پی‌پاد علاوه بر رفع مشکل عدم حذف شدن کارت بانکی مقصد، تغییر در دسترسی به پیامک‌ها و داینامیکی کردن وب ویدئوها خدمات دیگری مثل پرداخت عوارض خودرو، خرید شارژ و بسته اینترنت، تهیه‌ی بلیت سینما، انجام بیمه (درمان، بدنه، شخص ثالث، آتش‌سوزی و زلزله، موتورسیکلت و تجهیزات الکترونیکی) را ارائه می‌کند.

در ادامه‌ی این گزارش کاربران می‌توانند برای دانلود نسخه‌ی جدید به سایت پی‌پاد https://pay-pod.ir مراجعه کنند.

قابل ذکر است روز ۲۱ تیر ماه سال جاری در جشنواره برند محبوب،  شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در دو بخش پایانه‌های فروشگاهی و اپلیکیشن‌های پرداخت (پی‌پاد) به عنوان برند محبوب مصرف‌کنندگان انتخاب شد.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی فعالیت‌های تجاری کارت‌به‌کارت مشمول پرونده مالیاتی می‌شوند

 سخنگوی سازمان امور مالیاتی، مهدی موحدی اعلام کرد این سازمان با همکاری بانک مرکزی بر اساس الگوریتم‌های خاصی، صاحب حساب‌هایی که با کارت به کارت فعالیت دارند شناسایی و از این پس مشمول تشکیل پرونده‌ مالیاتی می‌شوند.

موحدی در یک برنامه‌ای تلویزیونی ضمن بیان این‌که ترفند کارت به کارت برای فرار مالیاتی اصناف و مشاغل دیگر جوابگو نخواهد بود ادامه داد: «در شرایطی که بسیاری از مشاغل برای فرار مالیاتی ترفندهای مختلفی را به کار می‌برند، اما این بار سازمان امور مالیاتی برخلاف سال‌های گذشته قوی‌تر وارد عمل شده و با تفاهم‌نامه‌های مختلفی که با دستگاه‌ها منعقد کرده بساط اصنافی را که به نوعی قصد فرار مالیاتی داشته‌اند، جمع کرده است. ضمن اینکه مانند واریز سود سپرده بانکی یا تسهیلات، سایر اعداد واریزی به حساب که مشکوک به فعالیت تجاری هستند، کاملاً قابلیت شناسایی دارند.»

شناسایی کامل حساب‌های مشکوک

طبق گفته‌ی موحدی در طی سال گذشته ۳۰۸ هزار کد ملی که از طریق کارت به کارت تجارت می‌کردند، شناسایی و برای بیش از ۱۷۰ هزار نفر از این افراد پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

او اعلام کرد در سال جاری سازمان امور مالیاتی تمامی حساب‌های شخصی و حقوقی را بررسی خواهد کرد و به کسی اجازه فرار مالیاتی به صنفی نخواهد داد. همچنین به صراحت اعلام کرد که مشاغل نباید از ترفندهایی مانند کارت به کارت استفاده کنند؛ تمامی حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری شناسایی می‌شوند.

شرکت فرابوم خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را فراهم کرد/ سهم ۵۵ درصدی پرداخت اقساط تسهیلات با دایرکت‌دبیت

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت فرابوم، فرشاد صفری، در ارتباط با پلتفرم پیمان این شرکت از سهم ۵۵ درصدی پرداخت اقساط تسهیلات در دایرکت‌دبیت خبر داد. او توصیح داد در این پلتفرم ارائه خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی برای مشتریان بانک‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین فراهم شده است و از این پس بانک‌ها می‌توانند با عقد قرارداد با دایرکت‌دبیت از آن بهره‌مند شوند.

فرشاد صفری در حاشیه‌‌ی دومین روز همایش ” فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال” که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، در طی یک نشست، روش‌های مبتنی بر حساب در ایران و جهان را بررسی و تشریح کرد و اذعان داشت: «طبق مدل‌های استانداردی که در جهان وجود دارد، برداشت از حساب به سه شکل پرداخت آنی، پرداخت تکرارشونده متغیر و پرداخت حق اشتراک انجام می‌شود. براساس آخرین آمار منتشرشده از بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۱، سهم پرداخت دایرکت‌دبیت یا همان برداشت مستقیم از حساب، ۲۳ درصد از کل روش‌های پرداخت در دنیا را شامل می‌شود. به طور مثال حدود ۲۳.۲ میلیارد از ۱۱۴ میلیارد یورو در اروپا مربوط به دایرکت‌دبیت است. همچنین آمارهای سال ۱۴۰۲ شرکت فرابوم یک میلیون تراکنش ماهانه و رشد ۱۰ درصدی مرکب را نشان می‌دهد که حاکی از افزایش دوبرابری مبالغ خرید و سه‌ برابری تعداد در روش پرداخت مستقیم است.»

او در این نشست با بیان این‌که در ایران روش‌های پرداخت از طریق کارت، پرداخت اعتباری، دایرکت‌دبیت، پرداخت نقدی و دیگر روش‌ها انجام می‌شود از رشد قابل توجه پرداخت مستقیم در کسب‌وکارها و فضای رشد بیشتر برای این سرویس سیستم پرداخت گفت.

 بر اساس گفته‌ی صفری بررسی‌های نشان می‌دهد سهم دایرکت‌دبیت در بازار رهن و اجاره ۵۳ درصد، اقساط تسهیلات ۵۵ درصد، قبوض تلفن و بیمه ۵۱ درصد، بیمه ۴۵ درصد قبوض خدمات ۴۸ درصد، ، حق عضویت و اشتراک ۴۰ درصد، حمل‌ونقل ۱۰ درصد و مالیات و هزینه‌های عمومی ۴۶ درصد است.

همچنین او با اشاره به سه بعد دایرکت‌دبیت مبنی بر کاربر، بانک و پذیرنده بیان کرد: «در پرداخت مبتنی بر دایرکت‌دبیت برای کاربر، پرداخت آنی و امن، بدون فراموشی و خودکار؛ برای بانک درآمدزایی، جلوگیری از خروج پول و ناترازی و برای پذیرنده تسویه بدون سیکل، بدون لغو خرید کاربر و درآمد پایدار فراهم شده است.»

صفری در بخش پایانی صحبت خود گفت: «پلتفرم پیمان فرابوم، ارائه خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانک‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین فراهم کرده و بانک‌ها می‌توانند با عقد قرارداد با دایرکت‌دبیت از این سرویس بهره‌مند شوند.»

رمزینکس حداقل سفارش خود را به ۱۰ هزار تومان کاهش داد

روابط عمومی رمزینکس که از مطرح‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است به تازگی از کاهش حداقل سفارش برای کاربران خود خبر داد.

 بر اساس اعلام این صرافی،  میزان سفارش در این صرافی در بازار ریالی ۱۰ هزار تومان و در بازار تتری معادل یک تتر کاهش یافته است. به این ترتیب کاربران رمزینکس و علاقه‌مندان  بازار رمز ارزها بدون داشتن میزان نقدینگی بالا می‌توانند با میزان نقدینگی بسیار کم یعنی حتی با ۱۰ هزار تومان هم در بازار ارز دیجیتال اقدام به خرید و فروش و پرداخت ارز کنند.

رمزینکس

با کاهش حداقل سفارش در صرافی رمزینکس کاربران می‌توانند با سرمایه‌ی خرد وارد این بازار بشوند و راحت‌تر به مدیریت دارایی‌های خرد و سفارش‌گذاری با حداقل مبلغ بپردازند؛ از طرفی کاربران با این تغییر، فرصت ایجاد سبد متنوع از رمزارزها را در اختیار خواهند داشت. قابل ذکر است که کاربران رمزینکس تا قبل از این تغییر برای سفارش‌گذاری در بازارهای ریالی و تتری برای شروع معاملات نیاز به داشتن نقدینگی حداقل ۱۰۰ هزار تومان و ۱۰ تتر بودند.

مبلغ کارت اعتباری بانک آینده تا ۳ میلیارد ریال افزایش یافت

سقف مبلغ کارت اعتباری بانک آینده با هدف توسعه‌ی کسب‌وکارها و معاملات خرد به مبلغ سه میلیارد ریال افزایش یافت.

روابط عمومی بانک آینده  گزارش داد کارت اعتباری بانک آینده، ابزاری نوینی برای تقویت قدرت خرید مشتری است که با داشتن آن می‌تواند به‌ پشتوانه‌ی اعتبار خود نزد بانک آینده، پرداخت هزینه‌ی خریدهای امروز خود را در آینده پرداخت کند. دارنده‌ی این کارت می تواند از تمام فروشگاه‌ها و مراکز دارای پایانه فروش و بسیاری از وب‌سایت‌های دارای فروشگاه‌های اینترنتی، نسبت به خرید کالا و دریافت خدمات اقدام کند.

بر اساس این گزارش از ویژگی‌های کارت اعتباری آینده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد امکان واریز وجه به کارت اعتباری از سوی مشتری به‌منظور افزایش مبلغ قابل‌پرداخت در خریدهای با مبالغ بیش از سقف‌های تعیین‌شده با استفاده از کارت اعتباری
  •  شارژ کارت به‌میزان قسط پرداختی (ویژگی اعتبار چرخشی یا گردان)
  • امکان تسویه الکترونیکی بدهی کارت و ضریب امنیت بالا مشابه با سایر کارت‌های بانکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت