شنبه‌های پرداخت : لغو مجوز کانون صرافان تا ارزش‌گذاری سهام ارتباط فردا

این هفته هم از جدیدترین اخبار پرداخت در ایران با اتفاقات و خبرهای مهمی گذشت و شاید در راس آن‌ها بتوان به اختلاف بانک مرکزی و کانون صرافان اشاره کرد که به نظر ضرر اصلی این خبر به سمت مردم برمی‌گردد، در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و در ادامه جزئیات خبرهای دیگری از جمله رونمایی طرح تسهیلاتی مروارید بانک ملی، اعلام ارزش سهام شرکت ارتباط فردا، آغاز فعالیت کمیسیون بانکداری دیجیتال را پیش روی‌تان قرار می‌دهیم.

اطلاعیه جنجالی بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون صرافان

در حالی که در تاریخ ۱۰ مرداد بانک مرکزی طی اطلاعیه جنجالی انحلال کانون صرافان ایرانیان را به دلیل انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون و اساسنامه ثبتی آن در دستور کار خود قرار داد کانون صرافان در پاسخ به این خبر اعلام کرد این بانک وجاهت قانونی درباره انحلال این کانون را ندارد.

اختلاف بانک مرکزی و کانون صرافان از جایی شروع شد که بانک مرکز مجوز کانون صرافان را بعد از ۱۲ سال فعالیت لغو کرد. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص فعالیت و عملکرد کانون صرافان ایرانیان و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون و اساسنامه ثبتی آن، بر اساس تصمیمات متخذه توسط بانک مرکزی، موافقت نامه تأسیس کانون صرافان ایرانیان صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابطال می‌گردد.»

بر اساس این اطلاعیه تخلفات اصلی که به آن‌ها اشاره شده شامل استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن است.

کانون صرافان

در مقابل کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان در واکنش به این اطلاعیه ضمن بیان این‌که بانک مرکزی برای انحلال این کانون و لغو مجمع عاده سالیانه وجاهت قانونی ندارد و این کانون در برگزاری مجمع و پیگیری حقوق خود تخلفی انجام نداده، گفته است: «کانون صرافان، برای پیگیری این موضوع و حقوق خود درخواست تشکیل مجمع داده و اولین مجمع را برگزار کردیم و در جریان برگزاری مجمع دوم نیز تخلفی صورت نگرفته است. همچنین، طبق اساسنامه، کانون صرافان این اختیار را دارد که مجمع عادی سالیانه را برگزار کند که پنج‌شنبه هفته جاری، این مجمع برگزار خواهد شد.»

همچنین کانون صرافان نیز در طی اطلاعیه‌ خود اعلام کرده است: «انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه آن، جزو اختیارات مجمع‌ عمومی فوق‌العاده است و طبیعتاً هرگونه فرایندی خارج‌ از مسیر قانونی، تخلف است و از طریق مراجع قانونی دنبال خواهد شد.»

هشدار بازار مبنی بر الزام دانلود آپ‌های بانکی از منابع معتبر

روابط عمومی بازار در ارتباط با کشف بدافزارهایی در نسخه‌های جعلی چند همراه بانک هشدار داد و اعلام کرد پژوهشگران یک شرکت بین‌المللی حوزه امنیت نرم‌افزار و سخت‌افزار (Sophos X-Ops) از کشف بدافزارهایی در نسخه‌های جعلی چند همراه‌ بانک‌های ملت، صادرات و رسالت خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش بازار بررسی‌های پژوهشگران این شرکت نشان می‌دهد چند مدل بدافزار با کپی برداری از ‌آپ‌های پرداختی سعی کرده‌اند کاربران این بانک‌ها را مورد حمله قرار بدهند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است نسخه‌های جعلی این همراه‌ بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی و منابع غیرمعتبر منتشر شده و تاکید کرده است که تنها نسخه‌های موجود در کافه‌بازار، نسخه‌های قانونی است.

حسین بیات، مدیر تیم بررسی برنامه‌های کافه‌بازار در ارتباط با این خبر گفته است: «کافه‌بازار به دلیل ارتباط مستقیم با تیم‌های توسعه نرم‌افزاری و امنیتی بانک‌های ایرانی، پیش از انتشار همراه‌بانک‌ها، از صحت و اعتبار همه‌ی نسخه اطمینان پیدا می‌کند؛ همچنین کاربران با اسکن نرم‌افزارها توسط ده آنتی ویروس جهانی، پیش از دانلود و نصب، امکان می‌یابند که از سلامت نسخه‌ی مد نظر خود مطمئن شوند.»

آغاز فعالیت جدیدترین کمیسیون بانکداری دیجیتال

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تصویب اهداف و معرفی هیأت رئیسه فعالیت خود را آغاز کرد و محمد فرجود به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد.

روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرده است این کمیسیون با اهدافی از جمله تبادل نظر، انتقال تجارب و هم اندیشی در خصوص مسائل و موضوعات مشترک و ایجاد هم افزایی و تعریف برنامه ها و اقدامات مشترک بین هلدینگ های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور ایجاد شده است.

همچنین اولین جلسه کمیسیون بانکداری دیجیتال به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک گردشگری در محل این بانک برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر، اهداف و وظایف این کمیسیون با حداکثر آرا به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه و با انجام رأی گیری از بین اعضا در خصوص ترکیب هیأت رئیسه، محمد فرجود به عنوان رئیس کمیسیون و صادق فرامرزی و مسعود وکیلی نیا به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و پس از طرح در آخرین جلسه هیات مدیره سازمان مورد تایید قرار گرفتند.

قابل ذکر است این کمیسیون جدیدترین کمیسیون سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران است که می تواند نقشی کلیدی در سرمایه گذاری و توسعه بانکداری دیجیتال در راستای تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال کشور بر عهده بگیرد.

رونمایی طرح تسهیلات ۵۰۰ میلیونی بانک ملی با شش ماه سپرده‌گذاری

طرح جدید بانک ملی «مروارید» مبنی بر تسهیلات ۵۰۰ میلیونی و دریافت بعد از شش ماه سپرده‌گذاری طی مراسمی با حضور ابوالفضل نجارزاده مدیر عامل این بانک و اعضای هیات مدیره و هیات عامل رونمایی شد.

روابط عمومی بانک ملی ایران گزارش داده است : سقف تسهیلات در طرح «مروارید» معادل با پنج میلیارد ریال با نرخ سود 23، 20 و 17 درصد است و در قالب این طرح، مشتریان این امکان را دارند که در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی نزد بانک ملی ایران سپرده گذاری کنند و بعد از گذشت حداقل 6 ماه مطابق شرایط تعیین شده، از تسهیلات بهره‌مند شوند.

هدف از این طرح پاسخگویی به نیازهای همه مشتریان در قالب عقد مرابحه بوده و بدین ترتیب جامعه هدف افتتاح کننده حساب اشخاص حقیقی و حقوقی و جامعه هدف دریافت کننده تسهیلات تمامی اشخاص حقیقی خواهند بود.

در این راستا اشخاص حقوقی یا همان سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند نسبت به افتتاح حساب ویژه طرح اقدام کرده و در ازای امتیاز حاصله، کارکنان خود را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی کنند.

طرح تسهیلات ۵۰۰ میلیونی بانک ملی با شش ماه سپرده‌گذاری

به گزارش روابط عمومی بانک ملی بازپرداخت تمام تسهیلات به شکل اقساطی با اقساط ماهانه، مساوی و متوالی انجام خواهد شد و پس از گذشت حداقل ۶ ماه از افتتاح حساب، متقاضیان می‌توانند امتیاز اخذ تسهیلات موضوع این دستورالعمل را انتقال بدهند و محدودیتی در پذیرش امتیاز از دیگران وجود ندارد.

از ویژگی‌های این طرح می‌توان به این مورد اشاره کرد که به ازای هر یک میلیون تومان در هر ماه، یک امتیاز به مشتری تعلق می‌گیرد. همچنین دوره ماندگاری، مدت بازپرداخت و نرخ سود مطابق خواست متقاضیان قابل تغییر و محاسبه است.

اتصال ۳۰۰۰ پذیرنده سداد تا پایان امسال به پادرولند

شرکت پرداخت الکترونیکی سداد و شرکت پادرو تفاهنامه‌ همکاری یک ساله امضا کردند تا بر اساس آن اتصال ۳۰۰ هزار پذیرنده پرداخت الکترونیک سداد به پادرولند (اکوسیستم اتصال آفلاین به آنلاین O2O) جهت استفاده از امکانات متنوع در این اکوسیستم ایجاد شود.

و نقل قول از روبط عمومی پادرو، در جلسه‌ تبادل این تفاهنامه، پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو و محمدحسین کاشی مدیرعامل سداد توافق کردند تا خدمات متنوع پادرولند شامل ایجاد زیرساخت یکپارچه فروش آنلاین، پرداخت امن و امانی، ارائه خدمات لجستیک یکپارچه، خدمات ارسال اختصاصی و اعطای دستگاه‌های پرداخت و سایر محصولات و خدمات سداد و پادرو، برای کاربران هر دو مجموعه فراهم شود.

قرار است این دو مجموعه با همکاری یکدیگر زیرساخت‌های لازم برای اتصال فضای فروش آنلاین و آفلاین را در بازار خرده‌فروشی و کسب‌وکارهای خرد فراهم کنند.

پور پزشک مدیرعامل پادرو درباره شکل‌گیری این اکوسیستم اعلام کرده که پادرو به‌عنوان یک شبکه گسترده و تعاملی برای ارتباط و اتصال همه ارائه‌دهندگان خدمات به کسب‌وکارها ساخته شده است و این مجموعه قادر است تمام ‌حفره‌های خالی برای ساخت یک اکوسیستم کامل جهت رشد و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را در هر دو فضای آفلاین و آنلاین پر کند.

همچنین پورپزشک در ارتباط با همکاری پادرو و سداد توضیح داده: «شرکت‌های پرداخت الکترونیک به‌واسطه ارتباط مداوم و روزمره‌ای که با کسب‌وکارهای خرد آفلاین دارند، حلقه مؤثری در ساخت اکوسیستم پادرولند هستند. پذیرندگان سداد نیز می‌توانند به راحتی از اولین خدمات این اکوسیستم یعنی فروشگاه‌ساز پادروشاپ و خدمات لجستیک پادروپین استفاده کنند. همچنین فروشگا‌ههای پادروشاپی نیز امکان استفاده آسان از سرویس‌های سداد را خواهند داشت. به زودی حلقه‌های بیشتری به این اکوسیستم متصل می‌شوند و دسترسی این کاربران به خدمات  گسترده‌تری میسر می‌شود. در حال حاضر کارهای فنی اولیه برای اتصال پادرولند و سرویس‌های سداد انجام شده و به‌زودی بخش اول دستگاه‌های پرداخت اندرویدی سداد که به فروشگاه‌ساز پادروشاپ مجهز است به پذیرندگان منتخب ارائه خواهد شد.» (منبع)

سهام شرکت ارتباط فردا ۵۷ هزار میلیارد ارزش‌گذاری شد

بانک آینده از ارزش‌گذاری ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سهام شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا خبر داد.

به دنبال افشاهای پیشین گزارش‌های کارشناسی املاک بانک آینده در سامانه کدال، ارزیابی‌ جدیدی از دارایی‌های بانک نیز در این سامانه افشا شد و بر اساس گزارش‌های درج شده در این سامانه، ارزش قیمت سهام شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا ۵هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد.

شرکت ارتباط فردا، به عنوان یک واحد تابعه متعلق به بانک آینده، از سال 1389 فعالیت‌های خود را آغاز کرد و سعی دارد با ارائه خدمات مالی و تجارت الکترونیکی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های پیشرفته، نیازهای گسترده‌تری را از طریق دیجیتالی‌کردن فرآیندها برطرف کند. به طور کلی این شرکت در جهت راه‌اندازی و توسعه محصولاتی متنوع و نوآورانه، تحت عنوان کارت‌های هوشمند، درگاه‌های پرداخت و سیستم‌های امنیتی و بانکی فعال است.

طبق این گزارش چشم‌انداز اصلی این شرکت در جهت خلق زیست‌بوم یکپارچه و فراگیر نوآوری‌های مالی برای آینده‌ای بهتر و توسعه و ارائه راه‌کارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری در بخش مالی به‌صورت امن، راحت و فراگیر است.

ارتباط فردا با داشتن ۲۰ میلیون کاربر نهایی، ۸شرکت تابعه و بیش از ۴۰۰ نفر نیروی انسانی و مشتریان بزرگ دولتی و خصوصی در صنایع مختلف از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، بازار سرمایه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک، از مجموعه‌های فعال در حوزه بانکداری نوین در کشور محسوب می‌شود.

در حال حاضر این شرکت در بازارهای نوین فین‌تک نقش بسزایی دارد و به دلیل این‌که به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات پیشرفته در حوزه فینتک، چندین زمینه متعدد فعال است از  پلتفرم‌های OpenAPI کشور شناخته می‌شود.

ارتباط فردا حمایت از استارتاپ‌های حوزه فین‌تک هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و تا کنون به عنوان سرمایه‌گذار و حامی مالی، به استارتاپ‌های حوزه فینتک از جمله فینوتک، فینووا ، لندو و همچنین قسطا کمک کرده است.

علاوه بر این موارد ارتباط فردا در ارائه خدمات پرداخت فن‌آورانه هم فعالیت دارد که می‌توان به ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری و کارت‌های پیش‌پرداخت، به همراه محصولاتی مانند فینوتک، ایران‌کارت، همراه‌کارت و آبانک اشاره کرد. منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت