شنبه‌های پرداخت:گزارش شاپرک تیر ماه

در این هفته از جدیدترین اخبار پرداخت الکترونیکی در ایران علاوه بر ارائه‌ی اطلاعات مربوط به چند خبر مهم در حوزه پرداخت و فین تک‌ به شرح گزارش تیرماه شرکت شاپرک خواهیم پرداخت و به بررسی عملکرد و وضعیت تراکنش‌های انجام شده توسط شرکت‌های پرداخت‌یار می‌پردازیم که در شماره ۹۷ شاپرک منتشر شده است.

واریز سود سهامداران آپ زودتر از موعد

Asan pardakht 1402 05 16

روابط عمومی شرکت پرشین آسان پرداخت (آپ) از واریز سود مجمع این شرکت در کمتر از یک ماه از زمان برگزاری مجمع‌ عمومی عادی سالیانه خبر داد.

طبق این گزارش، سود سهام‌داران حقیقی، سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با کمتر از ۹۰۰ میلیون سهم، در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال جاری از طریق سجام واریز شد و در این مرحله از پرداخت بیش از ۳۱ هزار و ۵۱۰ سهام‌دار سود سهام تقسیمی مجمع را دریافت کردند.

در این گزارش آمده است سهام‌داران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دارای بیش از ۹۰۰ میلیون سهم هستند می‌توانند در مهلت قانونی برای دریافت سود خود اقدام کنند؛ همچنین سود سهام‌داران حقوقی هم در مهلت قانونی قابل‌ پرداخت خواهد بود.

قابل ذکر است که پرداخت سود تقسیمی شرکت آپ باید در مهر ۱۴۰۲ انجام می‌شد، اما بر اساس زمان‌بندی منتشر شده در سامانه کدال، موعد آن به مرداد ماه سال ۱۴۰۲ و به کمتر از یک ماه تغییر یافت.

در این ارتباط علی‌اکبر فراهانی، مدیرعامل شرکت آسان‌ پرداخت پرشین در مجمع‌ عمومی این شرکت اعلام کرده بود: «در حوزه سود خالص در شرکت اصلی با وجود فشار رقابت، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری، فناوری و تحریم‌ها با اینکه افزایش ۱۳درصدی درآمد‌ها را داشتیم، رشد سودآوری ما ۴.۱۳ درصد بود. اما در شرکت‌های تابعه این سودآوری از یک زیان پنج میلیارد تومانی در سال گذشته به یک سود هشت میلیارد تومانی و رشد ۲۵۰ درصدی رسید که امیدواریم در سال جاری این روند ادامه یابد و شرکت‌های تابعه را سودآورتر کنیم و از آنها به‌عنوان یک اهرم برای رقابت در شرکت اصلی استفاده کنیم.»

فراهانی در ادامه گفته بود: «در راستای اهداف و چشم‌انداز آپ با توجه‌ به رقابت سنگینی که در حوزه پرداخت وجود دارد، سعی کردیم رویکرد متفاوتی اتخاذ کنیم و با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید، شرکت‌هایی داشته باشیم که بخش دیگری از سودآوری شرکت و گروه را ایجاد کنند. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد ۱۲ تا ۱۳ درصدی در حوزه درآمد‌های عملیاتی در شرکت اصلی داشتیم که این عدد در شرکت‌های تابعه با رشد سه‌برابری همراه بوده است.»

عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن‌افزار توسن در فرابورس

TOSANTECHNO1402

در ۱۶ مرداد سال جاری عرصه‌ی اولیه سهام شرکت توسعه فن‌افزار توسن با برند تجاری «توسن‌تکنو» و نماد معاملاتی «فن‌افزار» به عنوان نهمین شرکت جدید وارد بازار فرابورس شد.

که شرکتی پیشرو در دانش‌بنیاد و تولید کننده راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی است، این سهام در عرضه‌ی اولیه‌ی خود به روش ترکیبی دو مرحله‌ای انجام شد که به صورت زیر است.

مرحله‌‌ی اول: ۴ درصد از کل سهام شرکت که معادل ۶۰ میلیون سهم است به سرمایه‌گذاران واجد شرایط از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط تعلق گرفت. در این مرحله که با هدف کاهش قیمت و هر سهم ۱۳ هزار و ۷۸۰ ریال معادل هزار و ۳۷۸ تومان تعیین شد ۵۲ صندوق مشارکت کردند.

مرحله دوم: ۱۲۰ میلیون سهم، معادل ۸ درصد از کل سهام این شرکت به از یک میلیون و ۴۸۷ هزار سهام‌دار حقیقی و ۲ هزار و ۱۷۲ سهام‌دار حقوقی با قیمت کشف‌ شده (۱۳۷۸۰ ریال) تعلق گرفت.

توسعه فن‌افزار توسن، بعد از احراز کلیه شرایط پذیرش، از تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ به‌عنوان دویست و نودمین نماد معاملاتی ( جایگاه ۱۸۴ در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

توسعه فن افراز توسن با نام برند توسن‌تکنو از ظرفیت تولید سالانه بیش‌ از از ۴۰۰ هزار پایانه پرداخت الکترونیک و بیش از دو هزار ماشین بانکی برخودار و دارای بیش از ۸۵ نقطه سرویس در سراسر کشور است. علاوه بر این بیش از ۳۵ درصد سهم بازار پایانه‌های پرداخت الکترونیک و ۹۰ درصد سهم بازار ماشین‌های بانکی خودگردان کشور را به خود اختصاص داده و تجربه همکاری با بیش از ۱۶ بانک و ۲۲۰ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک کشور را دارد.

منبع : بر اساس گزارش توسن‌تکنو

فناپ‌تلکام پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی را دریافت کرد

fanaptelavom 1000 way2pay

شرکت فناپ‌تلکام از موفقیت خود در اخذ پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) از رگولاتوری خبر داد.

و به نقل قول از روابط‌عمومی فناپ، شرکت فناپ‌تلکام که از سال ۱۳۹۴ دارای مجوز ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) ‌است، در مسیر تعالی خود و در جهت رسیدن به اهداف کلان و توسعه و گسترش خدمات و محصولات خود موفق به اخذ پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد.

به گزارش فناپ این مجوز به امضای امیر محمدزاده لاجوردی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رسیده است.

قابل ذکر است که مجوز UNSP مربوط به یکپارچه‌سازی پروانه‌های ایجاد شبکه و خدمات و نیز استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی، زیرساختی و تجاری کشور است و ارائه هرگونه خدمات مخابراتی، ارتباطی و انتقال داده‌ها را برای اپراتور ممکن می‌کند. دارنده این پروانه اجازه ارائه خدمات ارتباطات ثابت، همراه و ماهواره‌ای را به‌صورت هم‌زمان در اختیار خواهد داشت.

منبع : دنیای اقتصاد

ارائه سرویس استرداد وجه توسط جیبیت

IMG 20230812 142859 505

به گزارش روابط عمومی جیبیت این پرداخت‌یار از این پس سرویس استرداد وجه را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

جیبیت که از پرداخت‌یار‌های رسمی شاپرک است و با قابلیت اتصال به درگاه‌های متنوع و مسیردهی هوشمند بین PSPها به صاحبان کسب‌وکارها سیستم پرداخت ارائه می‌دهد به تازگی به خدمات خود سرویس استرداد وجه را اضافه کرده است.

به گزارش سایت راه پرداخت و به نقل از جیبیت شاید تغییر روش خرید به یکباره رخ داده باشد، اما سرعت همسویی کسب‌وکارها با این تغییرات، مهم‌ترین عامل دستیابی به فروش بیشتر و درآمد بالاتر است که آن‌ هم با بازگشت مشتری به وب‌سایت فروشنده و تکرار خرید رخ می‌دهد؛ مواردی نظیر ارائه محصولات متنوع، کالاهای باکیفیت، همخوانی کالای موجود در وب‌سایت با نمونه ارسالی و… از دلایل عمده‌ای است که می‌تواند «نرخ بازگشت» افراد به وب‌سایت را بالا ببرد

اما یک روش یا سیاست است که اهمیت وجودش برای کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا و خدمات بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سهم بسزایی نیز بر میزان رضایت‌مندی خواهد گذاشت که آن‌ هم نحوه بازگشت یا استرداد وجه به حساب مشتری است.

جیبیت با ارائه سرویس استرداد وجه، خرده‌فروشی‌های آنلاین را قادر می‌سازد در هر ساعت از شبانه‌روز نسبت به بازگشت وجه به حساب مشتریان یا کاربران بدون اخذ اطلاعات بانکی از آنها و با ساده‌ترین شیوه‌ ممکن اقدام کنند.

گزارش شاپرک تیر ماه ۱۴۰۲: کاهش ۳ درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها

IMG 20230812 143008 639

بانک مرکزی در گزارش ماهانه‌ تراکنش‌های بانکی تحت نظارت (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش تعداد تراکنش‌های شاپرک در تیر ماه سال جاری که با همراه ارائه اظهارنامه مالیاتی و همین طور اجرای طرح اصلاح نظام  کارمزدها بود، با کاهش تقریباً سه ‌درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها روبه‌رو بوده است.

به گزارش ایران دکونومی، گزارش تیر ماه شاپرک حاکی از آن بود که میزان تراکنش‌ها نسبت به مدت مشابه ماه قبل از آن (خرداد ۱۴۰۲) ۵۶ میلیون واحد کاهش یافته است. این گزارش در حالی منتشر شده است که گزارش خرداد شاپرک حاکی از افزایش ۱۰۵ میلیونی نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ بود. باید دید چه عامل و یا عواملی باعث شده است که روند مطلقاً صعودی تراکنش‌ها در خرداد ماه به یکباره تغییر روند داده و چنین کاهشی را به ثبت برساند.

در نمودار منتشر شده ۴.۲۱۲ میلیون تراکنش به ارزش ۹.۶۹۸ هزار میلیارد ریال در شبکه پرداخت را نشان داده می‌شود که به این ترتیب تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه ۱.۳۲ درصد در تعداد و ۰.۹۱ درصد در ارزش ریالی کاهش یافته است.

مطالعه‌ی دقیق این گزارش

پرداخت نوین به عنوان نخستینPSP به سهم بازار ۴ درصد رسید

بر اساس گزارش شاپرک در شماره ۹۷ خود، شرکت پرداخت نوین آرین با افزایش شاخص سهم بازار خود از تراکنش کل توانسته است سهم بازار خود را به ۴.۰۳ درصد برساند. در حالی که سهم تراکنش کل صنعت پرداخت در تیرماه ۱۴۰۲، ۱.۳۲ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، لازم بود شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) در مدت زمان تعیین شده، سهم بازار خود را به حداقل ۴ درصد برسانند که در این میان شرکت پرداخت نوین آرین به عنوان نخستین شرکت توانست به الزامات بانک مرکزی برسد.

آمار و ارقام در این گزارش نشان می‌دهد که شرکت پرداخت نوین توانسته علی رغم کاهش ۰.۹۱ درصدی شاخص سهم بازار کل مبلغ تراکنش کشور در میان دوازده شرکت‌ پی‌اس‌پی، با ثبت افزایش ۰.۱۶ درصدی، علاوه بر حفظ روند رو به رشد خود سهم بازار خود از نظر مبلغ تراکنش‌ها را از ۳.۸۴ به ۴.۰۰ درصد برساند.

همچنین شرکت پرداخت نوین علاوه بر کاهش قابل ملاحظه‌ خطای پذیرندگی توانسته است رشد در سهم تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی تراکنش‌دار را هم ثبت کند.

دستیابی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به رشد ۱.۱۵ درصدی

در گزارش ۹۷ شاپرک در تیر ماه سال جاری با توجه به شاخص سهم از کل مبلغ تراکنش‌ها، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با رشد ۱.۱۵ درصدی نسبت به ماه خرداد، توانست به رقم ۴.۹۷ درصدی برسد.

این شرکت در پنج مولفه توانست جهش داشته بر این اساس در شاخص سهم از مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی، با بیش‌ترین رشد به میزان ۶.۰۴ درصد نسبت به خردادماه، به عدد ۱۱.۴۷ درصد (معادل ۱۹۶ هزار میلیارد ریال افزایش) دست پیدا کرد تا برای بار دیگر با دو پله صعود، در رتبه چهارم قرار بگیرد.

این شرکت در شاخص‌های سهم به ترتیب از مبلغ تراکنش‌های خرید با رشدی معادل ۱.۱۴ از مبلغ تراکنش‌های پرداخت قبض، خرید شارژ با ۱.۸۷ درصد بیش‌ترین میزان رشد در میان شرکت‌های صنعت پرداخت را  به دست آورده است.

همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با رشد ۰.۸۴ درصدی، بالاترین میزان افزایش سهم ابزارهای تراکنش‌دار اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

در نهایت این شرکت با جهش در پنج مولفه در تیرماه ۱۴۰۲ توانسته است در جایگاه نخست” بیش‌ترین تعداد شاخص‌های رشد” قرار بگیرد.

تاپ در جایگاه بالاترین رشد در سهم مبلغی تراکنش‌های موبایلی

بر اساس آخرین گزارش شاپرک، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان “تاپ” در تیرماه ۱۴۰۲ با داشتن بیشترین رشد در مبلغ تراکنش‌های موبایلی با سهم ۰.۴۸ درصد در جایگاه نخست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، شرکت تاپ در ابزار پذیرش اینترنتی با 59.31 درصد سهم بازار، بیشترین تعداد IPG فعال را در میان دوازده شرکت‌ psp را در تیر ماه ۱۴۰۲ داشته است.

بر اساس اخرین گزارش شاپرک در شماره ۹۷ تاپ رشد خوبی را در عملکرد تیرماه در تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی خود داشته و با رشد ۰.۰۴ درصدی، میزان سهم خود از بازار را به ۱۰.۸۸ درصد، رسانده است.

شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان با توجه به سهم افزایش ۰.۰۴ درصدی خود از مبلغ تراکنش کارتخوان‌ها در رتبه ۱۱.۶۳ سهم بازار قرار گرفته است.

به‌پرداخت ملت در جایگاه نخست ابزارهای پذیرش پرداخت

به گزارش روابط عمومی به‌پرداخت ملت ، این شرکت در حال حاضر توانسته است سهم نخست در بازار تراکنش‌های تیرماه ۱۴۰۲ را کسب و بیشترین سهم مبلغ را در هر سه ابزار پذیرش پرداخت به خود اختصاص بدهد.

طبق این گزارش به پرداخت مات طی در تیر ماه سال جاری سهم ۲۰.۸۱ درصدی را از نظر مبلغ تراکنش‌های انجام‌ شده در میان دوازده شرکت‌ پرداخت الکترونیک (PSP) کشور از آن خود کرد.

آخرین آمارهای منتشر شده در شماره ۹۷ شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نشان می‌دهد که شرکت به‌پرداخت ملت توانست برای سومین ماه متوالی سهم خود از بازار تراکنش‌های کشور را در کانال ۲۱درصد حفظ کند.

رونمایی از سرویس جدید بیمه‌ای همراه کارت و آبانک

سرویس جدید  آبانک و همراه‌کارت با عنوان «ارزیابی ریسک راننده» با هدف ارائه خدمت به مشتریان (B2C) رونمایی شد.

به گزارش عصر بانک رونمایی از سرویس جدید بیمه‌ای توسط مجموعه همراه بانک و آبانک طی مراسمی در روز دوشنبه در تاریخ ۱۶ مرداد ماه در نمایشگاه آخرین دستاوردهای بیمه و حضور روح الله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ،مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی و میثم عسگری مدیرعامل سنحاب، مسعود وکیلی نیا مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا و مدیران عامل شرکت‌های فعال در حوزه نوآوری در پارک فناوری پردیس انجام شد.

سرویس جدید با هدف ارائه‌ی خدمات به مشتریان (B2C) در حوزه بیمه، اولین سرویس با عنوان ارزیابی ریسک راننده است که به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، مدیران عامل دو شرکت ارتباط فردا و شرکت سامانه نگار حامی بیمه (سنحاب) چندی پیش در زمینه مشارکت در رویدادهای مختلف با موضوع مشترک فناوری‌های بانکی و بیمه، به‌کارگیری سرویس‌های API بانکداری و بیمه در راستای دستیابی به بیمه‌گری، بانکداری باز و حرکت به سمت یکپارچه‌سازی سرویس‌های بانکی و بیمه تفاهمنامه همکاری امضا کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت