اقدامات کلیدی برای راه‌اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی و پر ریسک

یکی از سوالات و چالش‌های مهم به‌خصوص در این روزها این‌‌ است که راه‌اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی و پر ریسک چگونه انجام می‌شود؟ بدون شک در چنین وضعیتی مسیر کمی سخت است؛ اما نشدنی نیست.‌ در واقع شرایط بد اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌ها جزو چالش‌های مهمی است که باعث کاهش درآمد و سود کسب‌وکارها می‌شود‌.

اما آیا می‌توان دست روی دست گذاشت و پتانسیل و انگیزه‌ی موجود را رها کرد؟ اصل این است که در این شرایط راه‌ زنده نگه‌ داشتن کسب‌وکارتان را پیدا کنید. به عنوان یک کارآفرین یا کسی که می‌خواهد استارت کار شخصی خودش را بزند باید بنشینید مسائل مختلف را بررسی کنید. به این فکر کنید که تحلیل درست از ریسک‌ها در شرایط پر ریسک برای شروع بسیار حیاتی است.

از طرفی با پیدا کردن راهکارهای درست و البته خلاقانه است که می‌توانید از این شرایط بهره‌برداری دلخواه را ببرید تا بتوانید کار خود را به موفقیت برسانید. اما در این راستا می‌توانید سراغ مسائل و راهکارهایی بروید که در این مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۴ مرحله تحلیل درست ریسک‌ها برای شروع کسب وکار

وقتی از خودتان می‌پرسید که چطور می‌توانم در شرایط پر ریسک کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنم، بدون شک لازم است تمام ریسک‌هایی که ممکن است روی کسب‌کارتان تاثیر بگذارد، شناسایی کنید تا به مدیریت درست برسید. به این ترتیب می‌توانید کسب‌وکارتان را زنده نگه‌دارید و درامد لازم را داشته باشید. برای این منظور توجه به مراحل زیر بسیار مهم است:

  • مرحله یک: در زمان شناسایی و شناخت ریسک‌ها باید تمام جوانب را در نظر بگیرید. در واقع این شناخت شامل ریسک مالی، ریسک‌ عملیاتی، ریسک‌های قانونی، ریسک‌ رقابتی و مواردی باشد که با صنعت و محیط کسب و کاری شما مرتبط است.
  •  مرحله دو: بعد از شناسایی نیاز دارید که اولویت‌ها را در بالای برنامه‌ی خود قرار بدهید و فکر کنید چطور باید آن‌‌ها مدیریت کنید. این مدیریت می‌تواند با تحلیل عواقب ریسک‌ها همراه باشد. به طور مثال اگر بخواهید مکانی را اجاره کنید به اصطلاح چقدر خاک خوری خواهید داشت؟ و حالا در این زمان خاک‌خوری و جذب مشتری آیا تامین مالی دارید یا نه؟ یا از چه راهی می‌توانید منابع مالی را تا وقتی کارتان به جریان بیفتد، تامین کنید؟ این تحلیل‌ها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اثرات محتمل ریسک‌ها روی کسب‌‌وکار پیدا کنید.
  • مرحله سه: در واقع با کمک تحلیل و بررسی ریسک‌ها، برنامه‌های مدیریت ریسک تدوین و اجرا می‌شوند. این برنامه‌های مدیریتی شامل اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه است تا شما را به کاهش احتمال و تاثیر ریسک‌ها بر کسب‌وکارتان سوق بدهد.
  • مرحله چهار: در نهایت باید پیش‌بینی و مانیتورینگ ریسک‌ها را در برنامه‌ی خود جای بدهید که شامل رصد و نظارت مداوم بر ریسک‌ها، بررسی تغییرات در محیط کسب و کار و همچنین ارزیابی مداوم برنامه‌های مدیریت ریسک است.

اما تمام این مراحل با یک سری اقدامات شما درهم پیچیده شده است که در زیر به طور کامل به شرح آن‌ها می‌پردازیم: 

 ۱. تحلیل بازار و شناخت دقیق مشتریان

در شرایط پر ریسک و بد اقتصادی اولین قدم این است که بازار هدف خود و مشتریان‌ را بشناسید. تحلیل بازار و شناخت دقیق مشتریان بسیار مهم است؛ چراکه شما می‌خواهید سرمایه‌ای را وارد چرخه‌ی بازار کنید و در مقابل سود بگیرید و به پول برسید. نگاهی به شرایط اقتصادی و نیازها و ترجیحات مشتریان بیاندازید،

مثلاً اگر می‌خواهید به سمت فروش لباس بچگانه بروید به دقت بررسی کنید که مشتریان به دنبال چه نوع محصولاتی هستند؟ رده‌ی سنی آن‌ها را بسنجید. برای این منظور باید بروید به دل بازار و به صورت تجربی از نزدیک رقبا را مورد بررسی قرار بدهید.‌ ببینید کدام محصولات روی دست رقبا مانده و مشتریان به دلیل وضعیت موجود کمتر به سراغ آن‌‌ها می‌روند یا چه دسته مشتریانی بیشتر به سراغ خرید چه نوع محصولات و کیفیتی می‌روند.

کسب و کار در شرایط بد اقتصادی

۲. برنامه کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی عملکرد کسب و کار در شرایط بد اقتصادی

خوب به این سوال فکر کنید که چطور می‌توانید تا جایی که امکان دارد برای هزینه‌های تولید، بهبود فرآیندهای کاری و همچنین افزایش بهره‌وری یک برنامه‌ی درست برای کاهش هزینه‌ داشته باشید. مثلاً در بدیهی‌ترین حالت می‌توانید فروشگاه خود را در پلتفرم‌های مختلف راه بیاندازید تا این‌که جایی را اجاره کنید یا ممکن است لازم باشد از تکنولوژی‌های جدید و نوآورانه در کسب‌وکارتان استفاده کنید که از همان ابتدا از بازار رقابت جا نمانید؛ البته بی گدار هم به آب نزنید.

به طور مثال برای فروش لباس بچگانه آن دسته لباس‌هایی را که نمی‌توانید بنا به دلایلی به عنوان تولیدکننده عرضه کنید  به زمان بهتری موکول کنید یا در همین مثال وجود دلایلی مانند عدم مهارت برشکار در برش الگوهای پارچه یا ریزه‌کاری‌های مخصوص در دوخت با چرخ‌های مناسب مسائلی هستند که شاید نتوانید از همان ابتدا برای رفع‌شان پول زیادی صرف کنید اما می‌توانید از داشته‌ها بهترین را بیرون بکشید. توجه داشته باشید با بهبود مدیریت مالی و کاهش هدررفت‌ها، می‌‌شود بهبود قابل توجهی در عملکرد کسب و کار داشت.

۳. استفاده از روش‌های تبلیغاتی اقتصادی و مؤثر

اگر بخواهید در شرایط پر ریسک و شرایط بد اقتصادی وارد بازار کار بشوید باید راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارتان را روی غلتک بیاندازید. می‌پرسید چطوری؟ یکی از اساسی‌ترین موارد، تبلیغات و بازاریابی موثر است.

در مطلب قبل از کاهش هزینه‌ها گفتیم این‌جا هم با در نظر گرفتن هزینه‌ها می‌توانید به جای استفاده از روش‌های گرانقیمت تبلیغاتی از روش‌های اقتصادی‌تر و هدفمندتر استفاده کنید. شما با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و منطقه‌ای و محلی شروع به بازاریابی و جذب مشتری کنید. به این ترتیب رزومه‌ی خود را می‌سازید. در این راستا باید برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل دقیق در زمینه هدف‌گذاری تبلیغات را در بالای اجرای این هدف بگذارید؛ چراکه بازدهی بالا را برای کسب و کارتان خواهید داشت.

۴. همکاری مستحکم با شرکا و سایر کسب و کارها

این‌که در شرایط بد اقتصادی و شرایط پر ریسک منزوی باشید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. توصیه می‌کنیم همکاری و شراکت با سایر کسب‌وکارهای مشابه به خودتان را جدی بگیرید. با آن‌ها تبادل داشته باشید و به این ترتیب به کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت رقابتی خود کمک کنید. این همکاری می‌تواند شامل اقداماتی مثل ایجاد تیم‌های کاری مشترک، تقسیم هزینه‌ها و منابع یا به اشتراک گذاشتن تجربیات و منابع باشد. در مجموع همکاری و شراکت می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد کسب و کارتان را داشته باشد.

Innovative products and services

۵. توسعه محصولات و خدمات نواورانه

اگر توجه کرده باشید در ابتدا و برای موضوع شناخت مشتریان به توسعه‌‌ی محصولات اشاره کردیم. در واقع می‌خواهیم بگوییم تمام کارهایی که تحلیل و بررسی می‌کنید همگی به هم مرتبط هستند. برای توسعه‌ی محصولات و خدمات نواورانه در شرایط پرریسک بازار نیاز است قبل از شروع کسب‌‌وکارتان تحقیقات دقیقی در ارتباط با نیازها و تمایلات بازار هدف خود انجام بدهید.

توجه کنید چه چیزی در دنیای مدیا و بازار رقابت بیشتر فروش می‌رود، سلیقه‌ی افراد با توجه به سن، منطقه‌ای که زندگی می‌کنند به چه صورت است، دسترسی شما برای عرضه‌ی محصولات‌ به کدام مناطق بیشتر است و … از طرفی برای تولید و عرضه می‌توانید انواع منابع مالی از جمله مقدار سرمایه خود، وام‌ها، سرمایه گذاری‌ها و یا همکاری با سرمایه گذاران را در نظر بگیرید.

در یک جمع‌بندی باید بگوییم که با توجه به شرایط پر ریسک و اقتصاد بد می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از راهکارهای خلاقانه و همچنین افزایش انعطاف‌پذیری شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار خود کنید. حرف اصلی این است که نباید از انگیزه و اعتماد به نفس خود عقب نشینی کنید، با توجه به مسائلی که در این مطلب هم به شرح آن‌ها پرداختیم به دنبال فرصت‌های جدی باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت