شنبه‌‌های پرداخت : گزارش مرداد شاپرک 1402 // چرخه پایا

در این هفته از جدیدترین اخبار پرداخت الکترونیکی قصد داریم به مرور گزارش اقتصادی سایت شاپرک بپردازیم و جزئیات اخبار ریز و درشت دیگری از جمله رشد ۱۶۰ درصدی تعداد کارت‌های اعتباری، افزایش تعاملات تخصصی صرافان قانونمند با بانک مرکزی و … را بررسی کنیم.‌

وضعیت شرکت‌های پرداخت اینترنتی در گزارش مرداد شاپرک

در گزارش اقتصادی شاپرک در مرداد ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۱۲۰ میلیون تراکنش با ۹۵۱ , هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به ماه قبل رشد _2.20  درصدی در تعداد و 1.88 –  درصدی در ارزش ریالی داشته است.

از طرفی تراکنش‌های مرداد 1402 به نسبت ماه مشابه سال 1401 از نظر تعدادی 10.88 و از نظر ریالی 40.73  درصد با روند رشد روبه‌رو بوده است. ارزش اسمی تراکنش‌های مرداد 1402 نسبت به ماه گذشته یعنی تیر ماه رشد  1.88 – درصدی داشته و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش‌ها رشد 4.21 –  درصد بوده است. لازم به ذکر است ارزش حقیقی تراکنش‌ها در حقیقت ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم است.

گزارش مرداد شاپرک 1402

عملکر شرکت‌های پرداخت از نظر ابزارهای پذیرش

در آخرین گزارش شاپرک در مرداد ماه ۱۴۰۲ شرکت “پرداخت الکترونیک پاسارگاد ” با کسب سهم بازار 19.09 درصدی به عنوان دارنده بالاترین تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی شناخته شد. از طرفی شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” با سهم بازار 59.57 درصد مثل قبل از بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی فعال پشتیبانی می‌کند.

در بازار ابزار پذیرش موبایلی شرکت “به پرداخت ملت” مانند ماه قبل بخش عظیمی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با 95.37 درصد در دست خود نگه داشته است.

امیدپی با ثبت کمترین تعداد خطای پذیرندگی

امید پی

بر اساس گزارش اقتصادی شرکت شاپرک در مرداد سال جاری شرکت فراپردازان آروند امید، کمترین خطا را از منظر تعداد خطای پذیرندگی به مجموع تعداد تراکنش‌ها داشته است.
امیدپی با رقمی برابر با ۰.۰۱۲ درصد بهترین عملکرد را از جهت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنش‌ها را در میان psp ها از آن خود کرده است.

سهم مبلغی هر یک از شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الكترونیک کارت

گزارش مرداد شاپرک نشان می‌دهد در شاخص سهم مبلغی شرکت “به پرداخت ملت” سهم 20.94 درصد از مبلغ تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده و به این ترتیب بیشترین سهم را به دست آورده است. از طرفی در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” – دومین شرکت بازار – با این شرکت حدود 2 درصد است.

ورود پرداخت الکترونیک سپهر به کانال ۵ درصد از سهم بازار مبلغ تراکنش

بر اساس گزارش اقتصادی شرکت شاپرک در مرداد سال ۱۴۰۲ سهم مبلغی تراکنش‌های پرداخت الکترونیک سپهر به ۵/۱۵ درصد رسید و به این ترتیب وارد کانال پنج درصدی از سهم بازار صنعت پرداخت شد.

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در مسیر تحقق اهداف یکساله خود رشد تقریبا ٢درصدی از سهم بازار مبلغ تراکنش در صنعت را به خود اختصاص داده است. قابل ذکر است که این شرکت بیشترین نرخ رشد در سهم ابزار اینترنتی تراکنش‌دار به مقدار ۹/۶۴درصد، بیشترین نرخ رشد در سهم مبلغ تراکنش اینترنتی به مقدار ٧/۵٧درصد و رشد خوبی در سهم مبلغ تراکنش خرید به میزان ١/۶۵ درصد را از آن خود کرده است.

سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

در این ماه با توجه به بررسی گزارش مرداد شاپرک همچنان شرکت “به پرداخت ملت ” که از pspهای فعال است و خدمات درگاه پرداخت بانک ملت و دستگاه کارتخوان ارائه می‌دهد. با پوشش 18.82 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. همچنین این شرکت در مرداد ماه از مبالغ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب با پوشش 30.53 و 44.98  درصدی دارای بالاترین سهم می‌باشد.

سهم بازار هر یک از بانک‌های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبكه پرداخت

گزارش اقتصادی سایت شاپرک شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی شده در شبکه شاپرک را نشان می دهد. در نمودارهای مربوطه ده بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و بقیه بانک ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.

سهم بانک ها از تعداد و مبلغ تراکنش
سهم تراکنش در مرداد 1402

نمودار سهم مبلغی هر یک از بانک‌های پذیرنده از کل جمع مبلغ تراکنش‌های صنعت پرداخت در مرداد ماه 1402 را نشان می‌دهد. منبع

ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا از ۱۸ شهریور

به گزارش سایت تصویر زندگی در خصوص تغییر ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا به دلیل تغییر ساعات کاری شبکه بانکی کشور تا نیمه شهریور ماه سال جاری و با توجه به بازگشت ساعات کاری ادارات و شعب به وضعیت پیش از ابلاغ نامه موصوف، به این وسیله ساعات کاری سامانه‌های مزبور از روز شنبه مورخ ۱۸/‏۰۶/‏۱۴۰۲‬ به شرح جدول زیر اعلام می‌شود
لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود. بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

IMG 20230909 071841 496

واریز وجه حواله ساتنا

با توجه به ماهیت دستور پرداخت های ساتنا که دارای سررسید همان روز (Value Same Day) هستند، در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب ذی نفع واریز می‌شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد..

واریز وجه حواله پایا

انتقالات سامانه پایا برای دستور پرداخت‌های مشتریان در روزهای تعطیل ۱بار در روز و در ساعت ۱۳:۴۵ صورت می پذیرد.

هیئت مقررات‌زدایی به طور رسمی فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو را بلامانع اعلام کرد

IMG 20230909 071741 630

بر اساس گزارش سایت کارنگ در هفتاد‌وهفتمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها که در حوزه عرضه و پخش دارو فعالیت دارند، بعد از مدت‌‌ها انتظار به پایان رسید و فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو بلامانع اعلام شد.‌ براساس این مصوبه پلتفرم‌های حوزه‌ی سلامت برای دریافت دارو از داروخانه‌های معتبر و رساندن آن به دست مصرف‌کنندگان نهایی، دیگر به اخذ مجوز جدید نیازی ندارند.
در این جلسه در خصوص عرضه دارو از طریق پلتفرم‌های حوزه سلامت نتیجه به این صورت بود که: «فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (دارو و مکمل) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است که با پیاده‌سازی وب‌سرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی کنترل خواهد شد.»
تا قبل از این مصوبه هم مجوز پلتفرم‌های حوزه سلامت و دارو در طی جلسه‌ای با حضور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلتفرم‌های حوزه سلامت و نمایندگانی از سازمان غذا و دارو بررسی شده بود .
طبق گفته‌‌ی امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی، بر اساس توافق به‌عمل‌آمده، سازمان غذا و دارو تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط، شکایات خود از سکوهای فروش دارو را پیگیری نخواهد کرد.

امیر سیاح طی سخنانی در تشریح مصوبات این جلسه بیان کرد: «پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات‌زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حدوحدود برای فعالیت آنها شود.»

بعد از آن وزارت بهداشت که در ارتباط با مواردی مانند عرضه دارو،‌ درج آگهی و… از پلتفرم‌های سلامت شکایت کرده بود، شکایت خود را پس گرفت.
امیر سیاح اعلام کرد بر اساس توافق به‌ عمل‌ آمده، سازمان غذا و دارو تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط، پیگیر شکایات خود از سکوهای فروش دارو نخواهد بود.

تدوین دستورالعمل نظارتی توسط سازمان غذا و دارو: طبق این مصوبه‌، پلتفرم‌های حوزه سلامت می‌توانند بدون دریافت مجوز جدید به فعالیت خود در حوزه عرضه دارو ادامه دهند.

بخشی از متن نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها در حوزه سلامت و دارو:

۱. تمام سکوهای (پلتفرم‌های) دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از «داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو» به «مصرف‌کننده‌ نهایی» فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.
۲. سازمان غذا و دارو مکلف است دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها (برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی) را طی چهار ماه تدوین و ابلاغ کند.
۳. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مجوز فروش آنلاین دارو توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع‌کننده را طی چهار ماه ابلاغ کند.

رشد ۱۶۰ درصدی تعداد کارت‌های اعتباری

روند ۱۰ساله‌ی تعداد کارت‌های اعتباری در بانک‌ها بررسی شد

IMG 20230909 071951 081

راه پرداخت روند تعداد کارت‌های اعتباری در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر را بررسی کرد. بر اساس این بررسی تعداد کارت اعتباری از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۶۰ درصد رشد داشته و به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار کارت رسیده است.

لازم به ذکر است کارت اعتباری، نوعی کارت بانکی است که دارندگان آن می‌توانند بدون سپرده‌گذاری و تنها با میزان اعتبار ریالی از پیش تعیین‌شده با آن صورت‌حساب خدمات یا کالاهای مورد نیاز خود را پرداخت کنند.


از آن‌جایی که کارت‌های اعتباری نوعی وام غیرنقدی محسوب می‌شوند، بررسی روند تعداد آن و عملکرد بانک‌ها نشان‌دهنده‌ی تمایل آنها در پرداخت وام غیرنقدی به مشتریان است. به همین منظور در این گزارش، روند ۱۰ساله تعداد کارت اعتباری در بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.


بر اساس این بررسی از آمار بانک مرکزی، مانده تعداد کارت اعتباری در پایان اسفندماه سال ۱۳۹۱ معادل یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۹۱ بوده و این تعداد با گذشت ۱۰ سال به چهار میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۱ عدد رسیده که بخش قابل توجهی از این رشد به افزایش تعداد بانک صادرکننده همچنین، بیشترین و کمترین تعداد کارت اعتباری در سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۴ به ثبت رسیده است.


همچنین بانک ملی در بین بانک‌ها، بیشترین کارت اعتباری را در ۱۰ سال اخیر صادر کرده و بانک‌های ایران‌زمین و توسعه صادرات نیز در این مدت، کارت اعتباری صادر نکرده‌اند.

کاهش مبلغ کارمزد تمامی سطوح کاربری اکسبیتو

IMG 20230909 072241 380


به گزارش روابط عمومی ارز دیجیتال اکسبیتو که یک بازار نظیر به نظیر در حوزه‌ی رمزارزها است به پاس همراهی و افزایش چشم‌گیر معاملات کاربران در بازارهای ریالی و تتری خود، اقدام به کاهش کارمزد معاملات تمامی کاربران کرد. شرح اصلاح سیستم دریافت کارمزد اکسبیتو به صورت زیر است:

  • کارمزد بازارهای ریالی و تتری یکسان شد. (پیش از این، کارمزد بازارهای ریالی بیشتر از کارمزد بازارهای تتری بود)
  • کارمزد بازارهای ریالی و تتری کاهش یافت.
  • میزان برداشت رمزارز دیگر به سطح کاربری افراد، بستگی ندارد و به سطح احراز هویت آنان بستگی دارد. 4.کمترین کارمزد اکسبیتو از 0.001 به 0.0007 کاهش یافت.
  • بیشترن کارمزد اکسبیتو از 0.004 به 0.0033 کاهش یافت.
  • حجم معاملات افراد هر 24 ساعت سنجیده می‌شود و سطح کاربری آنان نسبت به 30 روز اخیر در نظر گرفته خواهد شد.
  • تغییرات سطح کاربری هر فرد از طریق ایمیل اکسبیتو به اطلاع کاربر خواهد رسید.

B100 به عنوان سومین سبد بینوست در تترلند اضافه شد

photo 2023 09 02 16 36 53

دو مجموعه‌‌ی بینوست و تترلند به‌عنوان پیشگامان در ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع و امن، از جدیدترین اقدام خود  یعنی اضافه شدن سبد B100  به فهرست سبدهای موجود در تترلند خبر دادند.  

به گزارش رمزارز سبد ترکیبی B100 یک سبد ترکیبی بهینه از تعدادی رمزارز از بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار است که در کنار بیت‌کوین و اتریوم از رمزارزهای با پتانسیل رشد بالاتر هم استفاده می‌شود. بینوست، برای این سبـد به صورت مداوم بازار را رصد می‌کند و با مدیریت فعال، از ریزش سنگین ارزش دارایی‌ها در ریزش‌ها جلوگیری می‌کند و در صعودها سود بالاتری از متوسط بازار ایجاد می‌کند.

بینوست، دلیل انتخاب ۱۰۰ رمزارز برتر را شرایط فاندامنتال مطمئن‌تر آن‌ها نسبت به دیگر ارزهای بازار اعلام کرده و معتقد است با وزن‌دهی صحیح و مدیریت فعال می‌توان عملکرد سرمایه‌ای بهتر از عملکرد کلی ۱۰۰ رمزارز برتر بازار بدست آورد. بینوست بر این باور است که با استفاده از سـبد B100، سرمایه‌گذار به جای اینکه مدام دغدغه انتخاب رمزارز داشته باشد، می‌تواند با چند کلیک ساده به سـبدی مناسب از رمزارزهای مختلف دسترسی داشته باشد و ریسک کلی سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد.
از ویژگی‌های جذاب سبد B100، قابلیت نقدشوندگی بالا و خرید آسان واحدهای آن است. کاربران به راحتی می‌توانند با کمک تترلند، واحدهای سبد موردنظر را خرید و فروش کنند.  گفتنی است تترلند به عنوان یک سکوی تبادل رمزارز معتبر در ایران، بستر امنی را برای دسترسی آسان کاربران به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فراهم کرده است.
شایان ذکر است پس از سبد Bdefi و BGC، این سومین سبد ارز دیجیتال است که در تترلند ارائه شده که مدیریت آن بر عهده بینوست است.

افزایش تعاملات تخصصی صرافان قانونمند با بانک مرکزی


در اساسنامه جدید و در پی دستور بانک مرکزی برای انحلال کانون صرافان نام این کانون به جامعه صرافان تغییر کرد

GetImage

مجمع عمومی فوق العاده جامعه صرافان با دستورجلسه “تصویب اساسنامه جدید” و سایر موارد در اختیار مجمع با محوریت “افزایش نقش جامعه صرافان” با حضور جمع کثیری از صرافان برگزار شد.

طبق گزارش روابط عمومی بانک مرکزی این جلسه در راستای آگهی دعوت انتشار یافته در روزنامه کثیرالانتشار در یکم شهریورماه سال‌جاری با موضوع “تصویب اساسنامه جدید” و سایر مواردی که در حیطه اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است، برگزار شد و در اساسنامه‌ی جدید ضمن تغییر اصلاحات لازم، نام کانون صرافان ایرانیان به “جامعه صرافان” تغییر کرد.‌

در این جلسه با انتخاب هیئت رئیسه مجمع توسط اعضا،اساسنامه جدید مورد تایید بانک مرکزی با رای قاطع به تصویب اعضای جامعه صرافان رسید.

در اساسنامه جدید ضمن تغییر اصلاحات لازم و تغییر نام کانون صرافان ایرانیان به “جامعه صرافان” دامنه فعالیت ١٠ گانه صرافان در اساسنامه قبلی به منظور افزایش نقش و همکاری جامعه صرافان با بانک مرکزی به ١۵ مورد در اساسنامه جدید تغییر یافت.

با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب اساسنامه جدید که با رویکرد حمایت بانک مرکزی از صرافی‌های قانونمند برگزار شد، ضمن افزایش تعاملات سازنده جامعه صرافان با بانک مرکزی؛ فرآیند برگزاری سایر مجامع جامعه صرافان ایران تسهیل و نقش سازنده این صنف در بازار ارز کشور تقویت گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت