21 روش تضمینی پشتیبانی سیستم پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین

فروشگاه‌های آنلاین بسیاری در حال حاضر در بستر اینترنت به خرید و فروش کالا و خدمات مشغول‌اند و با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی خریداران نیز مواجه شده‌اند. با این حال، در کنار مزایای خرید آنلاین، نگرانی‌ها و چالش‌هایی نیز در این روش خرید وجود دارد. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که در میان مشتریان این نوع فروشگاه‌ها وجود دارد، کیفیت و روش پشتیبانی سیستم پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین است.

در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف پشتیبانی سیستم پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین و مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها پرداخته‌ایم. با بررسی این موضوع، فروشندگان و مشتریان با اطمینان بیش‌تری عملیات پرداخت خود را انجام خواهند داد.

انواع روش‌های پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین 

1. کارت اعتباری

رایج‌ترین روش پرداخت در فروشگاه های آنلاین، استفاده از کارت‌های اعتباری است. مشتریان در این روش از کارت‌های اعتباری یا نقدی برای پرداخت هزینه‌های خرید خود استفاده می‌کنند. فروشگاه‌های آنلاین معمولاً با درگاه‌های پرداخت همکاری می‌کنند تا این تراکنش‌ها را به صورت ایمن پردازش کنند.

2. کیف پول الکترونیکی

کیف پول الکترونیکی، ابزار پرداخت دیگری است که به مشتریان اجازه می‌دهد اطلاعات پرداخت خود را به صورت امن ذخیره کنند. مشتریان به کمک کیف پول الکترونیکی، برای پرداخت آنلاین نیازی به وارد کردن اطلاعات کارت خود در هر بار خرید نخواهند داشت‌.

کیف پول دیجیتال

3. حواله بانکی

برخی از فروشگاه‌های آنلاین به مشتریان امکان پرداخت از طریق حواله بانکی را می‌دهند. مشتریان می‌توانند مبلغ سررسید را مستقیماً از حساب بانکی خود به حساب فروشگاه واریز کنند.

4. پرداخت در محل

روش پرداخت در محل نیز روش محبوبی است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا هنگام محصولات خریداری شده، هزینه خرید خود را پرداخت کنند. در این روش مشتری هنگام تحویل گرفتن بسته، هزینه تحویل را به صورت نقدی پرداخت می‌کند.

5. ارزهای دیجیتال

برخی از فروشگاه‌های آنلاین ارزهای دیجیتال را نیز برای پرداخت هزینه خرید از مشتریان می‌پذیرند. مشتریان از بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه خرید خود استفاده می‌کنند.

6. پرداخت موبایلی

روش‌های پرداخت‌ موبایلی به مشتریان این امکان را می‌دهند که هزینه خرید خود را با استفاده از تلفن همراه هوشمند خود پرداخت کنند. این روش مدام محبوب‌تر از قبل می‌شود، زیرا هر روزه افراد بیش‌تری از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند.

پرداخت موبایلی

7. پرداخت اقساطی

برخی از فروشگاه های اینترنتی با ارائه امکان پرداخت اقساطی، این امکان را به مشتریان می‌دهند که به جای پرداخت کل مبلغ، هزینه خرید خود را در یک بازه زمانی معین پرداخت کنند.

8. کارت هدیه

فروشگاه‌های آنلاین ممکن است کارت‌های هدیه یا کوپن‌هایی را ارائه دهند که مشتریان به وسیله آن‌ها محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند و به عنوان نوعی روش پرداخت برای خریدهای آتی در سایت نیز از آن بهره ببرند‌.

اهمیت سیستم پشتیبانی در فروشگاه‌های آنلاین

سیستم پشتیبانی رکن اساسی یک فروشگاه آنلاین به‌شمار می‌رود و مزایای مختلفی برای کسب‌وکارها در ارتباط با مشتریان‌شان خواهد داشت. در ادامه برخی از این مزایا را شرح می‌دهیم:

  • بخش پشتیبانی به مشتریان اطمینان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت مسئله پیگیری و رفع خواهد شد.
  • بخش پشتیبانی به مشتریان امکان می‌دهد تا به سوالات و مشکلات خود در قالبی مدون رسیدگی کنند و به شکل بهتری با محصولات و خدمات فروشگاه مورد نظرشان آشنا شوند و در نهایت رضایت بیش‌تری از خریدشان داشته باشند.
  • سیستم پشتیبانی یک فروشگاه آنلاین در مورد مشکلات مختلفی که ممکن است برای مشتریان بروز کند، به آن‌ها پاسخ می‌دهد و برای رفع کردن مشکلات اقدام خواهد کرد.
  • سیستم پشتیبانی سبب می‌شود مشتریانی که از خدمات فروشگاه استفاده می‌کنند، حس خوبی را در مورد خرید از فروشگاه تجربه کنند و احتمالا در آینده هم به فروشگاه مذکور بازمی‌گردند‌.
  • سیستم پشتیبانی به عنوان فضایی برای تبادل نظرها، انتقادات و پیشنهادات مشتریان و فروشگاه و حتی مشتریان با یکدیگر، استفاده می‌شود. وجود چنین فضایی سبب بهبود وضعیت خدمات و محصولات هر فروشگاهی خواهد شد.
  • برخورداری از یک سیستم پشتیبانی حرفه‌ای، سبب می‌شود فروشگاه‌ها در بازار رقابتی از رقبا پیشی بگیرند و مشتری بیش‌تری جذب کنند.
  • همچنین با داشتن یک سیستم پشتیبانی عالی، صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند به بهبود سازماندهی کسب و کار خود نیز بپردازند. با بهبود ارتباطات و تسریع فرآیند حل مشکلات پیش‌آمده، کارآمدی خدمات فروشگاه افزایش پیدا می‌کند و بهره‌وری به حداکثر خواهد رسید.
  • آخرین و مهم‌ترین مزیت سیستم پشتیبانی، ایجاد اعتبار فروشگاه برای مشتریان است. نظم و انضباط در پاسخگویی به مشتریان، سرعت در حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌های کاربردی، به سبب ایجاد اعتبار بیش‌تر برای فروشگاه آنلاین خواهد شد.
سیستم پشتیبانی در فروشگاه‌های آنلاین

با بهبود سیستم پشتیبانی، صاحبان فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند در شاخه فعالیت خود به عنوان یک کارفرما و یا فعال در بازار شناخته شوند. بهبود ارتباطات، توسعه مهارت‌های فردی و ارتقاء تجربه کاربری، جاده‌ای برای پیشرفت در جهت بهره‌وری و بهینه‌سازی کسب‌وکارها خواهد بود‌.

در نهایت موفقیت تجاری به معنای واقعی کلمه، بدون وجود سیستم پشتیبانی موثر و قوی امکان‌پذیر نیست.

روش‌های پشتیبانی سیستم پرداخت

فروشگاه‌های آنلاین برای پشتیبانی سیستم پرداخت آنلاین خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، تعدادی از روش‌های پرکاربرد را در زیر با هم مرور می‌کنیم:

1. پشتیبانی آنلاین

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین امکان پشتیبانی سیستم پرداخت آنلاین از طریق چت آنلاین، تلفن و یا ایمیل را به کاربران خود ارائه می‌دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در پرداخت، کاربران بتوانند با یک کارشناس پشتیبانی گفتو‌گو کنند و راهنمایی لازم را دریافت نمایند.

2. صفحه راهنمای پرداخت

اغلب فروشگاه‌های آنلاین صفحه راهنمای پرداخت دارند که در مورد نحوه پرداخت و مراحل آن کاربران را راهنمایی می‌کند و در صورت بروز هرگونه مشکل، بخشی جهت رفع مشکلات نیز در آن تعبیه شده است.

3. سرویس مشتری

بعضی از فروشگاه‌های آنلاین برای پشتیبانی سیستم پرداخت خود، از سرویس مشتری استفاده می‌کنند. در این سرویس کارشناسان متخصص در اختیار کاربران هستند و در هر زمانی که کاربر به مشکلات پرداخت برخورد کند، او را راهنمایی و مشکلات او را مرتفع می‌کنند. همچنین، بعضی از فروشگاه‌های آنلاین از سیستم چت آنلاین و تماس تلفنی برای پشتیبانی کاربران خود در این موارد استفاده می‌کنند.

4. پردازش خودکار

گاهی فروشگاه‌های آنلاین برای پردازش خودکار سفارشات و کاهش خطرات پرداخت، از سیستم‌های خودکار استفاده می‌کنند. در این سیستم، در صورتی که مراحل اولیه پرداخت کامل شده باشد و هیچ مشکلی در پرداخت نباشد، سفارش به صورت خودکار فعال و محصول فرستاده می‌شود.

5. رمزنگاری اطلاعات

بعضی از فروشگاه‌های آنلاین برای جلوگیری از نفوذ دسترسی به اطلاعات کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات، از روش رمزنگاری اطلاعات کارت بانکی استفاده می‌کنند. رمزنگاری به معنای تبدیل اطلاعات به یک پوشش غیر قابل خواندن است که تنها با کلید رمزگشایی مناسب می‌توان آن را باز کرد.

6. استفاده از درگاه‌های پرداخت معتبر

فروشگاه‌های آنلاین باید از سرویس‌های پرداخت معتبر و قابل اطمینانی استفاده کنند که امنیت پرداخت را تضمین می‌کنند. بعضی از سرویس‌های پرداخت معروف و معتبر شامل PayPal و یا درگاه‌های پرداخت داخلی مانند: رایان‌پی، زرین‌پال و… هستند.

درگاه‌های پرداخت معتبر

7. تأیید هویت

فروشگاه‌های آنلاین هویت خریدار را قبل از اجرای پرداخت تأیید می‌کنند. این عمل به شناسایی مشتری واقعی کمک می‌کند و در جهت کاهش خطرات پرداختی مؤثر است.

8. آموزش کاربران

یکی از روش‌های موثر در جهت پشتیبانی سیستم پرداخت، آموزش صحیح کاربران و مشتریان است. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین برای آگاهی دادن به کاربران در مورد روش‌های امن پرداخت، ویدیوهای آموزشی و راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهند. کاربران با مطالعه این راهنمایی‌ها و شنیدن نکات امن پرداخت، می‌توانند از حساب خود در مقابل تهدیدات امنیتی آنلاین محافظت کنند.

9. به‌روزرسانی وب‌سایت

فروشگاه‌های آنلاین باید به مرور زمان وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنند تا نقاط ضعف امنیتی در سیستم خود را برطرف نمایند. همچنین وب‌سایت باید همواره با استفاده از مکانیزم‌های حفاظتی از حملات امنیتی مانند فایروال و ضد ویروس محافظت شود.

10. استفاده از تکنولوژی

یکی دیگر از روش‌های پشتیبانی سیستم پرداخت، استفاده از تکنولوژی‌های روز است. فروشگاه‌های آنلاین از تکنولوژی‌های مربوطه مانند: سیستم تشخیص سوء استفاده، افزایش هویت کاربر، ارتباطات امن SSL و رمزنگاری استفاده می‌کنند تا امنیت کاربران را بهبود ببخشند.

گواهینامه ssl

11. مدیریت داده‌ها

ذخیره و مدیریت داده‌های اختصاصی مشتری، اصلی‌ترین وظیفه یک فروشگاه آنلاین است. نگه‌داری اطلاعات شخصی و حساسی مانند: نام، آدرس، شماره تلفن، اطلاعات بانکی و غیره باید مطابق قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی انجام شود. این کار با مدیریت دسترسی توسط افراد مجاز و پشتیبانی از الگوریتم‌های رمزنگاری اطلاعات امکان‌پذیر خواهد شد.

12. آموزش کارکنان

کارکنان فروشگاه آنلاین نقش مهمی در حفاظت از امنیت پرداخت‌ها دارند. بنابراین باید از طریق دوره‌های آموزشی مستمر با روش‌های ضروری حفاظت از امنیت پرداخت‌ها آشنا شوند. این دوره‌های آموزشی شامل آموزش رفتارهای امنیتی در اینترنت، استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی، مدیریت داده‌ها و غیره خواهد بود.

13. به‌روزرسانی سیستم‌ها

تمام سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهایی که در فروشگاه آنلاین استفاده می‌شوند، باید به صورت منظم به‌روزرسانی شوند. چرا که نسخه‌های قدیمی نرم‌افزارها و سیستم‌ها ریسک بیش‌تری در رابطه با حملات مجرمان اینترنتی دارند.

14. مانیتورینگ و بازبینی

بازبینی دوره‌ای سیستم‌ها و مانیتورینگ فعالیت‌های آنلاین فروشگاه، به مدت طولانی به حفاظت از امنیت پرداخت آنلاین کمک می‌کند. با این کار، تمام تردیدهای مربوط به نفوذ در سیستم یا سرقت اطلاعات را می‌توان به راحتی تشخیص داد.

15. پشتیبانی از پروتکل HTTPS

استفاده از پروتکل HTTPS در فروشگاه آنلاین، اطمینان از امن بودن ارتباطات با مشتریان را به وجود می‌آورد. این پروتکل، اطلاعات محرمانه مشتریان در حین انتقال از مرورگر کاربر به سرور فروشگاه را رمزگذاری نموده و از این طریق در مقابل تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند.

پشتیبانی از پروتکل HTTPS

16. احراز هویت دو مرحله‌ای

در فروشگاه‌های آنلاین، عموماً احراز هویت دو مرحله‌ای به معنی تایید هویت مشتریان با اضافه کردن یک مرحله تایید اضافی، برای حفاظت قوی‌تر در برابر حملات مجرمان اینترنتی بسیار مفید خواهد بود.

17. آپدیت نرم‌افزارهای امنیتی

به جای استفاده از نسخه‌های قدیمی نرم‌افزارها، همواره باید از آخرین نسخه‌های موجود در جهت ارتقا پشتیبانی سیستم پرداخت استفاده شود. در این نسخه‌ها، باگ‌های امنیتی برطرف شده و به ‌روز نگه‌داشته می‌شوند.

18. پشتیبانی از دسترسی به امکانات با نام‌کاربری و رمز عبور

حفاظت از اطلاعات هویتی مشتریان، یکی از مهم‌ترین وظایف فروشگاه آنلاین است. امکان دسترسی به امکانات فروشگاه باید با نام‌کاربری و رمز عبور شخصی مشتری برقرار شود.

19. محدود کردن تعداد دسترسی اشخاص داخل فروشگاه

بعضی از نفوذهای امنیتی از داخل سازمان فروشگاه‌ها انجام می‌شود؛ به عنوان مثال، یک کارمند که به اطلاعات حساس دسترسی دارد، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. با محدود کردن تعداد کارمندانی که به اطلاعات حساس از داخل سازمان دسترسی دارند، به طور قابل توجهی به افزایش امنیت پرداخت‌های فروشگاه آنلاین کمک خواهد شد.

محدود کردن تعداد دسترسی اشخاص داخل فروشگاه

20. برقراری سیاست‌های بازیابی اطلاعات

سیاست‌های بازیابی اطلاعات در صورت حمله امنیتی یا دسترسی ناصحیح، باید وجود داشته باشد. این سیاست‌ها شامل تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات می‌شود.

21. به‌روزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری

سیستم‌های سخت‌افزاری نیز باید به‌روزرسانی شوند. در صورتی که سیستم قدیمی و آسیب‌پذیر است، احتمال ریسک‌های امنیتی بسیار بالا خواهد رفت. بنابراین به‌روزرسانی سیستم‌ها که به معنای اصلاح نقص‌های امنیتی و برطرف کردن نقاط ضعف سیستم است، بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت