همه چیز درباره امن ترین درگاه پرداخت اینترنتی

قطعاً شما به عنوان متقاضی حق دارید که بدانید امن‌ ترین درگاه پرداخت در ایران کدام درگاه‌ها هستند و چه معیارهای باید در ایجاد امنیت درگاه‌ها رعایت بشود، شاید هم برای پیدا کردن جواب سوال خود سراغ چندین مطلب در وب رفته‌اید، اما بی‌‌مقدمه برای یک بار و همیشه بدانید که در ایران دوازده شرکت با نام psp به‌عنوان ارائه ‌دهندگان اصلی خدمات پرداخت الکترونیکی شناخته می‌شوند که همگی به متقاضیان واجد شرایط، درگاه پرداخت مستقیم ارائه می‌دهند و تمام این شرکت‌ها از استانداردهای امنیت بالایی برخوردارند.

هر کدام از این شرکت‌های اصلی در واقع زیرمجموعه‌ی یکی از بانک‌های بزرگ هستند و با مقررات و قوانین خاص، تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی و شبکه شاپرک فعالیت دارند. از طرفی شرکت‌های پرداخت یار هم که درگاه پرداخت غیرمستقیم یا همان درگاه واسط عرضه می‌کنند از جمله زرین پال، رایان پی و زیبال به عنوان معتبرترین ارائه دهندگان درگاه‌های واسط امنیت بالایی را برای انجام تراکنش‌های مالی کاربران خود ایجاد می‌کنند، یعنی به زبان ساده درگاه‌‌های غیر مستقیم در اصل به درگاه‌های مستقیم شرکت‌‌های psp متصل می‌شوند و در ادامه، فرایند پرداخت را به شکل واسط انجام می‌دهند؛ بنابراین در زمان پرداخت مبالغ، امنیت این دو نوع درگاه به یک میزان است.

به طور کلی در نهایت تمام تراکنش‌های مالی که با درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود تحت نظارت بانک مرکزی و در زیرساخت شاپرک قرار می‌گیرند‌. در این میان یک سری تبادل اطلاعات در انجام تراکنش‌ها با درگاه واسط وجود دارد که باز شرکت های پرداخت یار آن‌ها را با اعمال یک سری معیارها و فاکتورها رعایت می‌کنند. اما برای این‌که به شکل جزئی تر با موضوع امن ترین درگاه پرداخت آشنا بشوید و معیارهای ایجاد امنیت در این سیستم‌‌ها را بشناسید؛ پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب از سایت رایان پی را از دست ندهید. 

انتخاب امن ترین درگاه پرداخت اینترنتی 

بدون شک در انتخاب بهترین درگاه اینترنتی برای کسب و کارها داشتن امنیت بالا بسیار مهم است. به هر حال این سیستم‌ها با حوزه‌ی مالی و تراکنش‌های مالی سروکار دارند؛ بنابراین باید از هک و حملات سایبری پیشگیری کنند تا در هنگام انتقال وجه اعتبار و اعتماد لازم را برای کاربران خود از طریق ایجاد امنیت به وجود بیاورند. 

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم دو نوع درگاه پرداخت ارائه می‌شود که صاحبان کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به شرایط و امکانات خود می‌توانند انتخاب کنند که بین درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط کدام یک مناسب فعالیت آن‌هاست. 

اما نکته‌ی مهم این است که تمام درگاه‌ها که نام‌شان در لیست سایت شاپرک قرار گرفته است در بحث امنیت درگاه پرداخت در یک استاندارد قرار می‌گیرند. برای این‌که موضوع برای‌تان جا بیفتد در ادامه به معرفی اجمالی انواع درگاه پرداخت و امنیت در آن‌ها می‌پردازیم.  

امنیت درگاه پرداخت مستقیم

 ارائه دهندگان اصلی درگاه پرداخت در ایران دوازده شرکت psp هستند که به متقاضیان خود در صورت داشتن شرایط و مدارک لازم از جمله اینماد، وب‌سایت فعال و مجوز و پروانه‌ی کسب وکار، درگاه پرداخت مستقیم عرضه می‌کنند. تمام درگاه‌های مستقیم از این جهت که معیارهای لازم و سیستم‌های امنیتی را دارند و از همه مهم‌تر زیر نظر بانک مرکزی فعالیت دارند و تمام تراکنش‌های صورت گرفته با این درگاه‌ها تحت کنترل شبکه شاپرک است از لحاظ امنیت، اعتبار لازم را دارا هستند. در نتیجه همه امن ترین درگاه پرداخت هستند.

لیست شرکت‌های psp

  1. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)
  2. شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش
  3. شرکت به‌پرداخت ملت
  4. شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ)
  5. شرکت الکترونیک کارت دماوند
  6. شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  7. شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  8. شرکت پرداخت نوین‌آرین
  9. شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  10. شرکت سایان‌کارت
  11. شرکت فن‌آوا‌ کارت
  12. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

امنیت درگاه‌های واسط(غیر مستقیم)

 در ابتدا لازم است بدانید که با روی کار آمدن شرکت‌های نوپا و همچنین اوج گرفتن فروشگاه‌های اینترنتی در رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام و تلگرام؛ داشتن تمام شرایط و مدارک مورد نظر برای دریافت درگاه مستقیم سخت و هزینه‌بر شد، به همین دلیل شرکت‌های دیگری با نام پرداخت‌یار وارد عمل شدند. پرداخت یارها در واقع با یک یا چند psp قرارداد بسته‌اند و به شکل واسطه درگاه غیرمستقیم یا واسط در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. 

امنیت درگاه پرداخت واسط هم به دلیل این‌که در زیرساخت مقررات و نظارت شاپرک فعالیت دارند با امنیت درگاه‌های مستقیم برابری می‌کند. این شرکت‌ها برای ارائه‌ی امن ترین درگاه پرداخت به احراز هویت و تبادل اطلاعات لازم می‌پردازند و در وضعیت واسط یک سری تبادل اطلاعات دارند که در این حالت باز هم سعی می‌کنند امنیت لازم را برقرار کنند. 

به طور مثال در عملکرد پرداخت یارهایی مثل زرین پال، رایان پی یا … با درگاه‌های مستقیم مثل به‌پرداخت ملت، ایران کیش و … برای عرضه‌ی امن ترین درگاه پرداخت و ایجاد امنیت در هنگام جابه‌جایی و انتقال هزینه‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد. 

در حقیقت پرداخت یارها تلاش می‌کنند تا استانداردهای امنیتی بالا را رعایت کنند و امنیت تراکنش‌های مالی را برای فروشندگان و مشتریان خود به وجود بیاورند. برای این منظور از رمزنگاری قوی در ارتباطات و انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند و با کمک ابزارها و سیستم‌های امنیتی قوی سعی می‌کنند از احتمال هک، نفوذ و ریسک‌های سایبری جلوگیری کنند.

امن ترین درگاه پرداخت

معیارهای امنیتی در درگاه‌های پرداخت 

 ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت از یک سری معیارها برای بالا بردن امنیت سیستم‌های خود استفاده می‌کنند که به عنوان متقاضی بهتر است اطلاعات کافی از آن‌ها داشته باشید :

ایجاد رمز نگاری قوی: رمزنگاری برای ارتباات کاربر و سیستم درگاه پرداخت از اولین معیارهای امن بودن درگاه پرداخت است که می‌تواند شامل استفاده از استفاده از پروتکل امن HTTPS و الگوریتم‌های رمزنگاری امن مانند SSL/TLS باشد.

محافظت از تمام اطلاعات کاربران: درگاه‌های پرداخت برای امن بودن باید اقدامات لازم را در محافظت از تمام اطلاعات کاربران اعم از اطلاعات مالی و شخصی انجام بدهند. اقدامات می‌تواند شامل رمزنگاری اطلاعات کاربران و ایجاد تراکنش‌های محرمانه باشد.

اعتبارسنجی هویت: یکی از اصلی‌ترین اقدامات شرکت‌های ارائه دهنده در جهت ارائه امن‌ ترین درگاه پرداخت انجام اعتبارسنجی هویت کاربران از جمله تایید شماره تلفن همراه، کارت و حساب بانکی است.

آزمون امنیتی: شرکت‌های ارائه دهنده در جهت شناسایی و رفع آسیب پذیری‌ها و جلوگیری از حملات سایبری و نفوذ از معیار آزمون‌های امنیتی آن هم به شکل منظم بهره می‌برند.

احراز هویت دو مرحله‌ای: استفاده از روش‌های احراز هویت دو مرحله‌ای مثل کد تایید ارسالی به تلفن می‌تواند امنیت درگاه پرداخت را بالا ببرد و مبنی بر تایید هویت کاربر باشد.

پشتیبانی از پروتکل‌های امن افزایش الکترونیک (EMV) : درگاه‌های پرداخت برای داشتن امنیت بالا پشتیبانی از استاندارد EMV را ضروری می‌دانند؛ چراکه باعث کاهش ریسک تقلب کارتی و جعل کارت‌های بانکی می‌شود.

جمع بندی 

در موضوع امن ترین درگاه پرداخت در ایران ماجرای اصلی این است که در زمان انجام تراکنش‌ها امنیت تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی یکی است؛ چراکه همان‌طور که در این مطلب به صورت جزئی شرح دادیم در نهایت تمام تراکنش‌ها مالی تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک و در زیر ساخت شاپرک انجام می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت