آموزش پرداخت با بیت کوین

بیت کوین ارز دیجیتال محبوب کاربران است و در سراسر جهان برای پرداخت‌های آنلاین و انتقال پول از آن استفاده می‌شود. با توجه به روند رو به رشد استفاده از بیت کوین، آشنایی با نحوه پرداخت و انتقال با این ارز دیجیتال اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله آموزشی، تلاش می‌کنیم نحوه پرداخت با بیت کوین و انتقال پول از طریق آن را آموزش بدهیم. با استفاده از این راهنما، می‌توانید به بهترین شکل از این ارز دیجیتال پرطرفدار استفاده کنید.

روش انتقال یا پرداخت با استفاده از بیت‌کوین 

  1. کیف پول بیت‌کوین ایجاد کنید: برای شروع پرداخت با بیت کوین، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی بیت‌کوین بسازید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک کیف پول آنلاین یا کیف نرم‌افزاری انجام دهید. Coinbase Blockchain و BitGo نمونه‌هایی از کیف پول‌های آنلاین محبوب هستند. علاوه بر این‌ها می‌توانید نرم‌افزارهای کیف پول مانند Electrum یا Exodus را نیز روی دستگاه خود نصب کنید.
  2. کیف پول بیت‌کوین را شارژ کنید: پس از ایجاد کیف پول، بدیهی است که باید آن را با بیت‌کوین پر کنید. برای این کار، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلا خرید از صرافی‌های بیت‌کوین، دریافت بیت‌کوین از دیگران یا از روش‌های دیگری که به شما امکان تبدیل پول فیات به بیت‌کوین را می‌دهند.
  3. دریافت آدرس بیت‌کوین: برای دریافت یا انتقال بیت‌کوین، باید آدرس بیت‌کوین خودتان را ثبت دهید. در این مرحله، عموما پرسش این است ‌که چه‌طور آدرس بیت کوین دریافت کنیم؟ در کیف پول شما، بخشی برای دریافت وجود دارد که می‌توانید آدرس بیت‌کوین خود را از آن دریافت کنید. این آدرس، چیزی شبیه به همان شماره حساب بانکی است و شما می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانند برای شما بیت‌کوین ارسال کنند.
  4. انتقال بیت‌کوین: توجه کنید که تنها زمانی که شخصی بخواهد به کیف پول شما بیت‌کوین انتقال دهد، باید آدرس بیت‌کوین خود را به او ارائه کنید. سپس آن شخص می‌تواند مقدار بیت کوین مورد نظر را به آدرس شما ارسال کند. انتقال بیت‌کوین به صورت آنی و با استفاده از شبکه بیت‌کوین صورت می‌گیرد.
  5. تأیید تراکنش: روند تایید تراکنش بیت کوین به این صورت است که پس از ارسال بیت‌کوین به آدرس شما، تراکنش به شبکه بیت‌کوین ارسال می‌شود. این تراکنش باید تأیید شود. تأیید تراکنش معمولاً توسط شبکه بیت‌کوین در عرض 10 تا 30 دقیقه صورت می‌گیرد، اما ممکن است در برخی موارد زمان بیش‌تری طول بکشد. اگر سرعت تایید تراکنش بیت کوین برای شما مهم است، کارمزد بیش‌تر را انتخاب می‌کنید تا سیستم پرداخت بیت کوین کار شما را جلو بیاندازد.
پرداخت با استفاده از بیت‌کوین 

به عنوان یک نکته مهم در فرآیند پرداخت با بیت کوین باید اشاره کنیم که برای انجام هرگونه معامله با این ارز دیجیتال، باید از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های معتبر برای خرید و فروش استفاده کنید.

در زمان پرداخت با بیت کوین چه موارد امنیتی را باید رعایت کنیم؟

تفاوتی ندارد که بستر انجام تراکنش و پرداخت با بیت کوین چیست و چه سازوکاری دارد؛ مهم‌ترین ویژگی برای کاربری که قصد انجام تراکنش را دارد، امنیت است. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها، میزان امنیت پرداخت با بیت کوین را افزایش می‌دهد:

  • تأیید هویت: در صورتی که با یک شخص حقیقی یا حقوقی(سازمان) معامله می‌کنید، یقین کنید که هویت طرف مقابل‌تان تأیید شده است. توصیه اکید ما این است که حتما از صرافی‌ها و پلتفرم‌های قابل اعتماد و معتبر برای معاملات استفاده کنید. در صورت امکان، قبل از انجام معامله، تحقیقات و اطلاعات لازم را درباره شخص یا سازمان مورد معامله انجام دهید.
  • استفاده از کیف پول امن: برای نگهداری بیت‌کوین‌های خودتان، از کیف پول‌هایی استفاده کنید که امنیت بالایی دارند. کیف پول‌های سرد یا همان (کیف پول‌های آفلاین) یا کیف پول‌های سخت‌افزاری، که از اتصال به اینترنت برای انتقال معاملات جلوگیری می‌کنند، به شرط دسترسی به آن‌ها، گزینه‌های بهتری هستند.
  • بررسی آدرس بیت‌کوین: قبل از انجام پرداخت با بیت کوین، آدرس ارز دیجیتالی مقصد را به طور دقیق بررسی کنید. در واقع باید یقین کنید که آدرس کاملا صحیح است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از کد QR برای اسکن آدرس بیت‌کوین مقصد است.
  • استفاده از تراکنش‌های رمزنگاری شده: بدیهی است که باید تراکنش‌هایی را انتخاب کنید که با استفاده از رمزنگاری بیت‌کوین، از اطلاعات شخصی و حساس شما محافظت می‌کنند. بنابراین به دقت بررسی کنید که پلتفرم یا کیف پول شما از پروتکل‌های امنیتی مانند SSL بهره می‌برد.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار: بهتر است همواره نرم‌افزار کیف پول بیت‌کوین و سایر ابزارهای مورد استفاده‌ در این فرآیند را به‌روزرسانی کنید. به‌روزرسانی‌های امنیتی معمولاً باگ‌های امنیتی قبلی را اصلاح می‌کنند.
  • مدیریت کلید‌های خصوصی: کلید‌های خصوصی بیت‌کوین‌های‌ خودتان را در محیطی امن ذخیره و دسترسی به آن‌ها را محدود کنید. توصیه بعدی این‌که حتما یک کپی پشتیبان از کلید‌های خصوصی خود را بسازید تا در صورت از دست دادن کلید‌ها، همچنان به بیت‌کوین‌های‌تان دسترسی داشته باشید.
  • آمادگی برای مقابله با فیشینگ: شش دانگ حواس‌تان را جمع کنید تا در صورت دریافت ایمیل‌ها یا پیام‌های ناشناس که به اطلاعات شخصی یا کلمه عبور شما درباره بیت‌کوین می‌پردازند، به طور مطلق، واکنش نشان ندهید. همچنین، لینک‌ها و فایل‌های ضمیمه مشکوک را به هیچ وجه دانلود نکنید.
امنیت پرداخت با بیت کوین

اگر خوب توجه کرده باشید، مهم‌ترین نکته در تمام موارد گفته شده، دقت و هشیاری شما است. بنابراین تلاش کنید به درکی کافی از روش‌ها و اصول امنیتی این ارز دیجیتال برسید و همیشه با دقت اقدام به پرداخت با بیت کوین کنید.

چگونه پرداخت بیت‌ کوین را پی‌گیری کنیم؟

یکی از انتظارات کاربران هر پلتفرم مالی، برخورداری از امکان پی‌گیری تراکنش‌ها بعد از انجام تراکنش است. خوشبختانه در سیستم پرداخت با بیت کوین نیز این امکان وجود دارد. در ادامه چگونگی پی‌گیری پرداخت با بیت کوین را شرح خواهیم داد:

ابتدا باید آدرس تراکنش بیت‌کوین مربوط به پرداخت مورد نظرتان را دریافت کنید. معمولاً طرف مقابلی که بیت کوین از شما دریافت کرده است، در صورت درخواست، آدرس تراکنش را به شما ارائه می‌دهد. این آدرس شامل یک کد به شکل عددی است که با 1 یا 3 شروع می‌شود.

برای پی‌گیری تراکنش بیت‌کوین، بهترین روش، استفاده از بلاکچین بیت‌کوین است. شما می‌توانید برای این منظور از وب‌سایت‌های معروف مانند: blockchain.com ،blockexplorer.com یا btc.com استفاده کنید. در این وب‌سایت‌ها، ابتدا آدرس تراکنش را در قسمت جست‌وجو وارد کنید و آنگاه به راحتی اطلاعات مربوط به تراکنش، از جمله تأییدها و وضعیت فعلی آن را مشاهده کنید.

پیگیری پرداخت با بیت کوین

وقتی یک پرداخت با بیت‌کوین صورت می‌گیرد، بلاک‌هایی در شبکه بیت‌کوین برای تأیید آن تولید می‌شوند. این بلاک‌ها شامل تراکنش شما و تراکنش‌های دیگری است که در آن زمان در شبکه صورت گرفته‌اند. در واقع هر بلاک مثل یک خانه مشترک برای تراکنش‌هایی است همزمان متولد شده‌اند.

در این فرآیند، تأییدها به تعداد بلاک‌هایی گفته می‌شود که بلاک تراکنش شما در آن‌ها قرار دارد. معمولاً برای تراکنش‌های کوچک، تعداد 6 بلاک یا گاهی بیش‌تر لازم است تا تراکنش به طور کامل تأیید شود.

این احتمال وجود دارد که در مراحل اولیه، تراکنش شما به عنوان یک تراکنش در حالت در انتظار یا تراکنش در حالت تأیید، نمایش داده شود. در صورتی که تراکنش شما تأیید شود، وضعیت آن به تراکنش تأیید شده تغییر خواهد کرد.

در برخی موارد، ممکن است تراکنش و پرداخت با بیت کوین به دلایلی مانند پرداخت کمیسیون پایین، شلوغی شبکه بیت‌کوین و مشکلات مشابه دیگر، برای مدت طولانی‌تری در حالت تأیید نشده باقی بماند. در این صورت، صبور باشید، بعد از مدتی تراکنش به صورت خودکار پردازش و تأیید می‌شود. 

اما اگر ماجرا بیش از حد به درازا کشید، می‌توانید با صرافی یا سرویس دهنده خودتان تماس بگیرید و وضعیت تراکنش را جویا شوید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت