نحوه استفاده از سیستم بلاکچین در پرداخت آنلاین

بلاکچین به اصطلاح فناوری دفتر کل توزیع شده است که در جهت ثبت و ردیابی تراکنش‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز استفاده شود.

این فناوری به دلیل ویژگی‌های امنیتی و شفافیتی که دارد، برای استفاده در پرداخت‌های آنلاین گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در واقع امروزه سیستم بلاکچین در پرداخت آنلاین و تجارت الکترونیک نقش مهمی دارد.

برای توضیح بیش‌تر بیایید مطلب را کمی بسط بدهیم؛ در فرآیند پرداخت‌های آنلاین سنتی، تراکنش‌ها توسط یک واسطه مرکزی مانند بانک یا شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، پردازش می‌شوند.

این واسطه باید تراکنش‌ها را برای انتقال پول بین طرفین تایید کند. این روند ممکن است سبب ایجاد کمی تأخیر در کار، تحمیل هزینه‌های اضافی و خطر اختلال و سرقت داده‌ها شود.

اینجاست که سازکار بلاکچین می‌تواند این مشکلات را با حذف نیاز به واسطه مرکزی حل کند. پس بلاکچین قرار است یک تراکنش آنلاین مستقل را برقرار سازد؛ بدون حضور واسطه‌های مختلف!

به کمک فناوری بلاکچین، تراکنش‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز ثبت می‌شوند و توسط شبکه تایید می‌گردند. این سازکار تضمین می‌کند که تراکنش‌ها ایمن، شفاف و غیرقابل تغییر خواهند بود. در ادامه این مقاله این مسئله را با جزییات بیش‌تری بررسی خواهیم کرد.

چگونه بلاکچین امنیت پرداخت‌های آنلاین را بهبود می‌بخشد؟

در این بخش از مقاله نحوه استفاده از سیستم بلاکچین در پرداخت آنلاین مواردی از نحوه بهبود امنیت پرداخت‌های آنلاین توسط بلاکچین را با هم مرور می‌کنیم.

  • رمزنگاری: تراکنش‌های انجام‌شده در بستر بلاکچین با استفاده از رمزنگاری ایمن می‌شوند. در واقع تنها افرادی که کلید خصوصی هر تراکنش را در اختیار دارند می‌توانند به اطلاعات تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند.
  • غیرمتمرکز بودن: همان‌طور که گفته شد، بلاکچین یک شبکه غیر‌متمرکز است. به این معنا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که کنترل این شبکه را در دست داشته باشد. بنابراین در برابر حملات سایبری بسیار مقاوم است و نفوذ به آن تقریبا ممکن نیست.
  • تراکنش‌های غیرقابل تغییر: تراکنش‌های بلاکچین غیر‌قابل تغییر هستند. یعنی ممکن نیست که آن‌ها را پس از ثبت تغییر داد. این ویژگی سبب می‌شود پرداخت‌های آنلاین بسیار ایمن باشند.
بالا بردن امنیت پرداخت با استفاده از بلاکچین

چگونه بلاکچین، فرآیند پرداخت‌های آنلاین را شفاف‌تر می‌کند؟

در این قسمت از مقاله به چگونگی شفاف‌سازی تراکنش‌های آنلاین، توسط فناوری بلاکچین می‌پردازیم.

تمام تراکنش‌های بلاکچین عمومی هستند، در واقع  همه‌ می‌توانند به کلیت آن‌ها دسترسی داشته باشند. یعنی کاربران این امکان را دارند که تراکنش‌های خود را به دقت ردیابی کنند و مطمئن شوند که تراکنش‌ها به درستی انجام شده است.

تراکنش‌های بلاکچین از طرف دیگر غیر‌قابل تغییر هستند، به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را پس از ثبت تغییر داد. این ویژگی در کنار افزایش امنیت،  تقلب و کلاهبرداری را دشوار می‌کند و همچنین همواره برای کاربران شفاف خواهد بود که اطلاعات هر تراکنش کاملا دقیق است.

بلاکچین با جایگزینی نیاز به شبکه‌های واسطه‌ای در فرآیند پرداخت‌ آنلاین، امکان انجام تراکنش‌های مستقیم بین دو طرف را فراهم می‌کند. این فناوری به عنوان یک سیستم ثبت قابل اعتماد برای تراکنش‌های دیجیتال عمل می‌کند که به صورت عمومی قابل دسترسی است و توسط تمامی شرکت‌کنندگان بلاکچین تأیید می‌شود.

از این رو بلاکچین شفافیت بیش‌تری به فرآیند پرداخت‌های آنلاین می‌بخشد، چرا که امکان مشاهده و دریافت اطلاعات تراکنش‌ها برای همه کاربران در آن فراهم است.

هر تراکنش بلاکچین، در قالب یک بلوک ثبت می‌شود و به سایر بلوک‌ها متصل می‌شود. به این ترتیب، تغییر یک تراکنش در بلاکچین تنها با تغییر تمامی بلوک‌های بعدی آن ممکن است که بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.

به‌علاوه، هر تراکنش در بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند SHA-256 یا ECC رمزگذاری می‌شود، که امکان جعل و تغییر تراکنش‌ها را به حداقل می‌رساند.

از آن‌جا که بلاکچین توسط تمام کاربران آن تأیید می‌شود، امکان تقلب و تغییر تراکنش‌ها کاهش می‌یابد. همچنین برای تأیید یک تراکنش، باید توافقی بین کاربران بر سطح بلاکچین برقرار شود، که به اصطلاح به این توافق، اجماع گفته می‌شود. این روند سبب می‌شود تراکنش‌هایی که توسط شبکه بلاکچین تأیید نشده‌اند، به راحتی قابل تشخیص باشند.

شفاف سازی پرداخت آنلاین به وسیله بلاکچین

چگونه بلاکچین هزینه‌های پرداخت‌های آنلاین را کاهش می‌دهد؟

بلاکچین می‌تواند هزینه‌های پرداخت‌های آنلاین را با چند روش گوناگون کاهش دهد.

با توجه به این‌که بلاکچین به‌طور مستقیم پرداخت‌ها را به صورت فرد به فرد انجام می‌دهد، بنابراین این فرآیند بدون نیاز به واسطه‌های مالی معمول، مانند بانک‌ها یا شرکت‌های پرداخت، انجام می‌شود. این ویژگی به کاربران کمک‌ می‌کند هزینه‌های مربوط به کارمزد واسطه‌ها را حذف کنند.

بلاکچین از پروتکل‌های رمزنگاری قوی استفاده می‌کند که امکان شکنندگی آن‌ها بسیار کم است، به همین دلیل نیازی به هزینه‌های امنیتی بسیار زیاد برای محافظت از تراکنش‌های آنلاین نیست و همچنین سبب کاهش احتمال فراموشی رمز عبور، تقلب و هک کردن می‌شود.

با استفاده از فناوری بلاکچین، پرداخت‌ها بدون نیاز به تبدیل ارز انجام می‌شوند. این ویژگی به سهولت معاملات بین‌المللی کمک می‌کند و هزینه‌های مربوط به تبدیل ارز و تعویض آن را کاهش می‌دهد.

بلاکچین اصولا بدون نیاز به واسطه‌های مالی، امکان انجام پرداخت‌های همگام را فراهم می‌کند. این ویژگی نیز به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا پرداخت‌های خود را در زمان واقعی دریافت کنند و هزینه‌های مربوط به تاخیرها و تبدیل دریافتی‌ها به پول نقد را کاهش دهند.

همچنین استفاده از فناوری بلاکچین در پرداخت آنلاین سبب کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب و کارها می‌شود. در واقع استفاده از فناوری بلاکچین به بهبود قابل توجهی در امنیت، شفافیت و اعتمادسازی منتج می‌گردد و نیاز به مکانیسم‌های پیچیده و هزینه‌بر برای تأیید تراکنش‌ها و حل اختلافات را به طور خودکار کاهش می‌دهد.

به علاوه بلاکچین داده‌ها را در تمام شبکه ذخیره می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که نیاز به سرورها و دیتابیس‌های مرکزی برای نگهداری اطلاعات کاهش یابد. در نتیجه هزینه‌های نگهداری دیتابیس نیز حذف خواهد شد.

استفاده از بلاکچین در پرداخت آنلاین هزینه‌های ارتباطات بین سازمان‌ها و نهادهای مالی را نیز کاهش می‌دهد. به این دلیل که بلاکچین امکان اشتراک اطلاعات بین سازمان‌ها را بدون نیاز به واسطه‌ها ممکن می‌سازد.

نقش بلاکچین در کاهش هزینه های پرداخت

سخن پایانی درباره نقش بلاکچین در پرداخت آنلاین

بلاکچین یک فناوری نوآورانه در ارزهای دیجیتال است که پتانسیل ایجاد یک انقلاب در پرداخت‌های آنلاین را دارد. این فناوری با بهبود امنیت، شفافیت و تجربه کاربران و البته کاهش هزینه‌ها، بدون شک آینده پرداخت‌های آنلاین خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت