۵ مزیت دریافت کد مالیاتی برای کسب‌وکارها

احتمالاً می‌دانید تمام کسب‌وکارهایی که برای فروش محصولات و خدمات خود از  دستگاه پوز یا درگاه‌ پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند باید کد مالیاتی داشته باشند. در واقع کد مالیاتی یک شماره ۱۲ رقمی است که برای جلوگیری از پولشویی و شناسایی مشمولین پرداخت مالیات کاربرد دارد.

این روزها با توجه به این‌که تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارها فروش اینترنتی دارند یا در خرید حضوری استفاده از کارت‌های بانک بسیار رایج است و به کارگیری از خدمات پرداخت مثل درگاه پرداخت و کارتخوان یک امر ضروری به شمار می‌رود؛ بنابراین تمام صاحبان این کسب وکارها برای استفاده از این ابزارها باید کد رهگیری مالیاتی خود را بگیرند‌. اما این‌که کد مالیاتی چیست و مزیت دریافت کد مالیاتی و معایبی برای کسب‌وکارها دارد مسائلی است که در ادامه قصد داریم به شرح آن‌ها بپردازیم.

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی یک شماره شناسایی ۱۲ رقمی و منحصر به فرد است که به شکل مجموعه‌ای از قوانین و مقررات مربوط به مالیات صادر می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی و در کل فروشگاه‌هایی که از دستگاه‌ کارت‌خوان یا درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند ملزم به دریافت کد مالیاتی هستند؛ چراکه از این طریق سازمان مالیات روی دارایی‌ها و عملکرد مالی این کسب‌وکار‌ها به صورت قانونی نظارت می‌کند.

در مجموع بر اساس قوانین جدید سازمان امور مالیاتی ایران از بهمن ماه ۱۳۹۹ تمام مشاغل مشخص شده برای استفاده از ابزارهای خدمات پرداخت باید کد مالیاتی داشته باشند.

مشاغل زیر و تمام افراد حقیقی و حقوقی که از درگاه‌ اینترنتی و کارتخوان برای دریافت پول استفاده می‌کنند باید نسبت به درآمدشان مالیات مد نظر را پرداخت کنند.

  • کسب و کارهای کوچک و خانگی
  • فروشگاه‌های فعال در اینستاگرامی
  • آنلاین شاپ‌ها
  • مدرسان دوره‌های آموزشی آنلاین
  • سایت‌های خیریه
  • گیمرها و استریمرها
  • تولید کنندگان محتوا
  • طراحان سایت
  • فریلنسرها
  • برنامه نویس‌ها

هدف دولت از ارائه کد مالیاتی چیست؟

قطعاً تصویب قانون دریافت کد مالیات و ارائه‌ آن توسط سازمان مالیات اهدافی را در بردارد که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

  • مبارزه با پولشویی
  • جلوگیری از فرار مالیاتی
  • جلوگیری از انجام تخلفات مالی
  • افزایش درامد و تامین خدمات و امکانات عمومی در جامعه
  • ارائه ابزارهای خدمات پرداختی
  • دریافت کد مالیاتی کسب‌وکارها در گزارش‌ها و اظهارنامه‌‌های مالیاتی

۵ مزیت دریافت کد مالیاتی برای کسب‌وکارها

به طور کلی کد مالیاتی برای خود دولت مزایایی مهمی از جمله: تامین منابع مالی، ایجاد عدالت مالیاتی بین شهروندان و پیشگیری از فساد و پولشویی به همراه دارد اما کد رهگیری مالیاتی برای صاحب یک کسب‌وکار یا فردی که به طور شخصی می‌خواهد از خدمات پرداخت استفاده کند یک سری مزایای اصلی به شرح زیر  دارد.

۱. افزایش اعتبار در چارچوب قانونمندی

از مزیت دریافت کد مالیاتی صاحبان کسب‌وکارها در چارچوب قانون فعالیت خود را انجام بدهند و قوانین مربوط به امور مالیاتی را رعایت کنند. در واقع داشتن کد مالیاتی نشان می‌دهد که این افراد تعهدات مالیاتی خود را به درستی انجام می‌دهد.  این موارد موجب افزایش اعتبار کسب‌وکار و همچنین اعتماد عمومی می‌شود.

۲. امکان دریافت تسهیلات مالی

زمانی که دارنده‌ی کسب‌وکار کد مالیاتی خود را دریافت می‌کند در سیستم مالیاتی به عنوان یک فعالیت معتبر و شناخته شده شناسایی می‌شود؛ از طرفی سابقه‌ی مالی مربوط به کسب‌وکار او به‌‌راحتی ایجاد می‌شود. درست در این نقطه است که در ادامه از این طریق می‌تواند به تسهیلات مالی، وام‌ها و سایر فرصت‌های تجاری دسترسی پیدا کند.

۳. استفاده از امکانات عمومی و ارائه‌ خدمات بهتر

مزیت دریافت کد مالیاتی برای خود دولت، تامین منابع مالی است و کسب‌وکارها با دریافت کد مالیاتی در استفاده از امکانات عمومی و خدمات دولتی نفع خواهند برد. این امکانات شامل موارد مهمی از جمله زیرساخت‌های عمومی، خدمات بهداشتی و تأمین اجتماعی است. توجه داشته باشید تمام این موارد در توسعه کسب‌وکارها و افزایش راندمان آن‌ها نقش بسزایی دارد که در ادامه می‌تواند در ارائه‌ خدمات بهتر کسب‌وکارها تاثیر مثبتی داشته باشد. 

۴. قابلیت رقابت‌پذیری

همان‌طور که بیان کردیم کسب‌وکارها با مزیت دریافت کد مالیاتی می‌توانند در چارجوب قانونی فعالیت کنند که نشان‌دهنده‌ی پایبندی به قوانین مالیاتی است. این مورد علاوه بر افزایش اعتبار باعث حفظ و تداوم اعتبار نیز می‌شود. حفظ اعتبار می‌تواند کمک بسیار بزرگی در رقابت‌پذیری بیشتر و همچنین جلب اعتماد مشتریان و همکاران باشد.

۵‌. پیگیری و محاسبه بهتر حقوق و دستمزد کارکنان

کسب‌وکارها می‌توانند از طریق کد مالیاتی حقوق و دستمزد کارکنان را محاسبه کنند، در واقع از این طریق مالیات مندرج بر آن‌ها را پرداخت کنند به این ترتیب روابط و تعاملات بین کارفرما و کارکنان به صورت قانونی و شفاف خواهد بود که مزیت دریافت کد مالیاتی است.

معایب دریافت کد مالیاتی برای کسب‌وکارها

دریافت درگاه بدون کد مالیاتی

به طور حتم با داشتن کد مالیاتی باید مالیات‌های مشخص شده بر اساس درامد پرداخت شود؛ البته در همه جای دنیا دریافت مالیات وجود دارد، اما ممکن است در مواردی با تاثیر بر سوداوری و نقدینگی باعث محدودیت‌منابع مالی بشود.

از معایب دیگر کد مالیاتی پیچیدگی قوانین است که معمولاً با  تغییراتی که در روند این قوانین ایجاد می‌شود نیاز است تا بررسی و تفسیر دقیق هم بشود.

از طرفی ممکن است کسب‌وکارها با فشار اداری مواجه شوند، یعنی مجبور باشند برای انجام امور اداری مربوط به مالیات، یک سری گزارش‌های مالیاتی یا اظهارنامه‌ی مالیاتی تهیه کنند.

مشاغلی که نیاز به دریافت کد مالیاتی ندارند

  • افراد فعال در حوزه‌ی فرهنگی
  • مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و تکیه‌ها
  • پیمانکارانی که ارزش پیمان‌ سالانه‌‌ی آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیون است
  • افراد حقیقی که در زمینه‌ی هنری و ادبی فعالیت دارند

مراحل دریافت کد مالیاتی

 

باید بدانید که مراحل ثبت نام کد مالیاتی هزینه‌ای ندارد و به صورت رایگان انجام می‌شود. از طرفی برای هر کسب‌وکاری باید کد جداگانه بگیرید.‌ اما با یک نوع کسب‌وکار در سایت و شبکه‌های اجتماعی و حتی به شکل فیزیکی فعالیت دارید، نیازی به دریافت کد جداگانه نیست.

اول: ورود به سامانه کد رهگیری مالیاتی

در سایت مد نظر گزینه‌ی  “ثبت نام الکترونیکی” (با داشتن اطلاعات کاربری) انتخاب کنید و در صفحه‌ی باز شده  با انتخاب ” ورود پیش ثبت نام الکترونیکی” اطلاعات خواسته شده را درج کنید.

دوم: پیش ثبت‌نام کسب‌وکار

 بعد از تکمیل اطلاعات، وارد صفحه‌ی مربوط به “پیش ثبت نام کسب و کار” خواهید شد. اگر قبلاً  در سامانه کد رهگیری مالیاتی ثبت‌نام کرده باشید یک سری اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان به نمایش در می‌آید در غیر این صورت صفحه‌‌ای بدون مشخصات نشان داده می‌شود که باید فیلدهای مورد نظر را با اطلاعات درست پر کنید.

 سوم: رفع نواقص پیش ثبت نام مالیاتی

 برای این‌منظور روی گزینه‌ها کلیک و اطلاعات خواسته شده از جمله تعیین آدرس کسب‌وکار روی نقشه، دلیل ثبت نام ( ثبت نام جدید یا انتقال و ویرایش)، اتحاد صنفی کسب‌وکار، اطلاعات مربوط به بیمه و پروانه کسب‌وکار، انتخاب نوع مالکیت کسب‌وکار را مشخص کنید بعد از تکمیل و ثبت نهایی یک کد ده رقمی با عنوان شماره پیگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد.‌ 

چهارم: دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی

باید منتظر دریافت پیامکی از سازمان امور مالیاتی بمانید. این پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور است.

 پنجم: ثبت نام شماره اقتصادی

 با نام کاربری و رمز عبورتان وارد سامانه ثبت نام شماره اقتصادی شوید.

ششم: تکمیل نیازمندی‌های پرونده مالیاتی

در این مرحله مطالب صفحه‌‌ی باز شده را مطالعه کنید و تایید اطلاعات و درخواست را بزنید و مراحل بعدی را طی کنید‌ در نهایت یک بار دیگر اطلاعات خود را چک کنید اگر مشکلی نبود تایید نهایی را بزنید. در این نقطه مراحل ثبت نام کد مالیاتی به پایان می‌رسد م باید منتطر بمانید تا پرونده‌ی شما مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه‌ی بررسی از طریق پیامک برای‌تان ارسال شود.

جمع بندی

داشتن کد مالیاتی برای مشاغلی که قصد دارند مبالغ محصولات و خدمات خود را از طریق درگاه پرداخت و دستگاه پوز دریافت کنند یک امر ضروری است؛ چراکه همان‌طور که در این مطلب شرح دادیم با مزیت دریافت کد مالیاتی، کسب‌وکارهای مربوطه از مزایای اصلی آن بهره‌مند می‌شوند و در کل وجهه قانونی پیدا می‌کنند و در مسیر حفظ اعتبار قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت