همه چیز درباره بانک آف شور

بانک آف شور به آن دسته بانک‌ها و موسسات مالی اشاره می‌کند که در کشورهای خارج از کشوری فعالیت می‌کنند که مشتریان اصلی آن‌ها در آن ساکن نیستند. در کل آف شور به زبان ساده حسابی است که شما در کشوری دارید که در آن زندگی نمی‌کنید و ساکن نیستید.‌ این بانک‌ها که با نام بانک‌های فراساحلی و بانک برون مرزی هم شناخته می‌شوند، معمولاً خدمات مالی و بانکی متنوعی ارائه می‌دهند، از جمله مدیریت پول، انتقال وجه بین المللی، تسهیلات اعتباری بین‌المللی، مشاوره مالی، و مدیریت حساب‌های بانکی.

 این نوع بانک‌‌ها روی معاملات و مشتریان خارجی تمرکز دارند و معمولاً به منظور بهره‌برداری از مزایای مالی، مالیاتی و قوانین کشورهای دیگر انتخاب می‌شوند؛ البته که این بانک‌ها معمولاً در کشورهایی با قوانین مالی و بانکی مساعد و سیاست‌های مالی مناسب ایجاد می‌شوند. 

قابل ذکر است که در چند سال اخیر بحث راه‌اندازی این نوع بانک در ایران هم مطرح شده و به تازگی بانک مرکزی اجازه‌ی تاسیس بانک اف شور را صادر کرده است و حالا در مرحله‌ی تایید نهایی قرار دارد. با توجه به این موضوع لازم دیدیم در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به معرفی جامع این نوع بانک‌ها بپردازیم. 

آف شور یعنی چه؟ 

آف شور در لغت به معنای فراساحلی است یا هر چیزی که مربوط به فراساحل و دریا باشد، ولی در ارتباط با تجارت یعنی نقل مکان از محلی به محل دیگر برای کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود. در واقع اصطلاح فراساحلی به معنای واقعی کلمه به عنوان «برون مرزی» ترجمه می‌شود، به این معنی که خارج از مرزهای جغرافیایی سنتی است

عملکرد بانک آف شور به چه صورت است؟ 

 اساس عملکرد این بانک‌ها بر پایه‌ی نهادهای بانکی است و یک سری مقررات قانونی برای فعالیت‌های خاصی را دارند ‌که با توجه به آن می‌توانند عملیات مالی را با نرخ‌های مالیاتی بسیار پایین‌تر نسبت به سایر نقاط جهان قابل اجرا کنند.‌ این بانک‌ها خدمات خود را در مناطق بانکی‌ای ارائه می کند که معمولاً بهشت ​​مالیاتی نامیده می‌شود‌. 

البته تصور مردم نسبت به بانک اف شور این است که افراد بسیار ثروتمند به سمت این نوع بانک‌ها می‌روند یا در کل افرادی که می‌خواهند ثروت خود را برای پولشویی و همچنین فرار مالیاتی در این بانک‌ها مخفی کنند. اما حساب‌های بانک اف‌ شور مثل حساب‌های معمولی هستند که در بسیاری از بانک‌های بزرگ افتتاح می‌شود.

هر چند خدماتی که این بانک‌ها ارائه می‌کنند در مفهوم خدمات مالی و بانکی روزمره و کوچک قرار نمی‌گیرد، اما این طور هم نیست که برای افتتاح حساب بانکی آف‌شور لزوما مواردی مثل پول هنگفت یا انگیزه‌های مجرمانه وجود داشته باشد؛ یعنی می‌خواهیم بگوییم تمام افرادی که در خارج از کشورشان فعالیت کاری دارند یا به کشورهای مختلف زیاد رفت‌وآمد می‌کنند یا در بین چند کشور پول جابه‌جا می‌کنند، می‌توانند از مزایای حساب‌های بانکی آف‌شور استفاده کنند. 

 بانک‌ اف شور با خدمات خود به شما امکان می‌دهد پرداخت‌های خود را دریافت کنید، پول خود را حفظ و حساب‌های پس انداز و سرمایه‌گذاری را در چندین ارز راه اندازی کنید.

بانک آف شور در کدام کشورها فعال است؟ 

در حال حاضر حدود ۵۷ کشور یا منطقه آف‌شور اقتصادی در جهان فعالیت می‌کنند که از این میان آن‌ها می‌توان به نام کشورهایی مثل چین، بحرین، برمودا، جزایر ویریجین، دومینیکا، ماکائو، پاناما، هنگ کنگ، ژاپن، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لوکزامبورگ، اروگوئه، سوییس و چند منطقه در آمریکا اشاره کرد. 

چرا از حساب های خارج از کشور استفاده می‌شود؟

  • حساب‌های خارج از کشور یا همان حساب‌های بانکی برون مرزی یا حساب‌های پس‌انداز بانک آف شور می‌توانند به شما کمک کنند تا مدیریت تعهدات مالی شما در چندین کشور و منطقه ساده‌تر شود. 
  •  در صورت نیاز بانک آف شور در پیشبرد یک سری امور می‌توانند کاربردی و مفید باشند مانند انجام یا دریافت پرداخت‌ها و نقل و انتقالات بین‌المللی منظم. 
  • به طور کلی اکثر مهاجران یا کسانی که در کار تجارت هستند یک حساب بانکی در کشور خود و یک حساب دیگر در کشوری که در آن زندگی می کنند دارند از طرفی بعضی از افراد هم برای کسب‌وکار خود و تجارت به فکر افتتاح حساب خارج از کشور هستند و مسلماً بانکداری برون مرزی بهترین راه برای پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت پول در خارج از کشور است. 
  • دلایل افتتاح حساب خارج از کشور 
  • به دلیل زندگی یا کار در خارج از کشور 
  • زمانی که برای کار یا بازنشتگی در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به خارج از کشور هستید
  • اگر مامور بین المللی هستید و مرتب در حال رفتن به کشورهای دیگر هستید
  • اگر برای تجارت احتیاج به سفرهای مکرر دارید 
  • زمانی که به ارز خارجی دستمزد و حقوق می‌گیرید 
  • زمانی که در خارج از کشور صاحب داریی یا سرمایه‌ای باشید. 
  • در صورتی که بخواهید از اعضای خانواده‌تان را که در خارج هستند حمایت مالی کنید.   

نکات مهمی که در ارتباط با بانک آف شور باید در نظر بگیرید

بحث مالیات: با وجود این‌که حساب‌های خارج از کشور می‌توانند یک روش مالیاتی کارآمد برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ارائه کنند، شما با داشتن حساب در بانک آف شور باید درآمد و سودی را که در حساب‌های خارج از کشور به دست آورده‌اید به مقامات مالیاتی اعلام کنید.

هزینه‌‌ی بانک‌ اف‌ شور: در بعضی موارد ممکن است حساب‌های خارج از کشور کارمزد ماهانه داشته باشند یا این‌که در زمان نقل و انتقالات بین‌المللی هزینه‌ای دریافت کنند. اما بعضی حساب‌ها به این صورت عمل نمی‌کنند  به عنوان مثال، حساب HSBC Expat بانک کارمزد ماهانه ندارد و انتقال بین حساب‌های HSBC در آن رایگان است. توجه داشته باشید قبل از افتتاح حساب خارج از کشور، شرایط و ضوابط را مطالعه کنید؛ چراکه ممکن هزینه‌های دیگری اعمال شود. 

امنیت بانک‌های آف شور: استفاده از خدمات بانک آف‌ شور در یک سری کشورها که از ثبات اقتصادی برخوردار هستند مثل آلمان یا سوئیس می‌تواند ایمن و راه مطمئن برای مدیریت پول شما باشد. اما به طور کلی حساب‌های برون مرزی تحت محافظت “طرح جبران خدمات مالی” (FSCS) قرار نمی‌گیرند این طرح از پس‌اندازهای نگهداری شده نزد بانک‌های مجاز بریتانیا و انجمن‌های ساختمانی تا سقف ۸۵۰۰۰ پوند برای هر نفر محافظت می‌‌کند. 

باید بدانید که حساب‌های باک آف‌ شور تحت پوشش و محافظت طرح‌های دیگری قرار می‌گیرند. به طور مثال حساب بانکی مهاجرت HSBC تحت پوشش و محافظت “طرح جبران خسارت سپرده گذاران بانک جرسی” است. این طرح از سپرده‌های واجد شرایط تا سقف مبلغ ۵۰۰۰۰ پوند محافظت می‌کند.‌

مزایای بانک آف شور 

 مالیات کمتر: از مزیت‌های اصلی بانک اف شور، وجود مالیات کم است. در واقع تراکنش‌های انجام شده در حساب‌های بانکی خارج از کشور عموماً عاری از یک مالیات است.

 حریم خصوصی: مزیت داشتن حریم خصوصی باعث رشد این نوع بانک‌ها شده است. در حقیقت مواردی مثل داده‌های شناسایی در این سیستم عملاً یک راز هستند. بیشتر وقت‌ها این موارد فقط با اعداد شناسایی می‌شوند که توسط قوانین و مقررات سختگیرانه حریم خصوصی است‌. 

مسئله‌ی ثبات: بسیاری از تجار و کسانی که کسب‌وکار بین‌المللی دارند برای مبارزه با تورم و حفاظت از منابع خود در صورت بروز بحران‌های احتمالی از بانک فرامرزی استفاده می‌کنند.  چراکه‌ این سیستم‌های بانکی همیشه در شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار پایدار و مستقر هستند.

در دسترس بودن: اکثر بانک‌های آف‌شور خدمات خود را در 365 روز سال و 24 ساعت شبانه روز ارائه می دهند.

برخی از معایب بانکداری برون مرزی 

سطح شفافیت پایین: آن‌جایی که این بانک‌ها به طور معمول طلاعات کافی درباره‌ی سرمایه‌گذاران و فعالیت‌های خود ارائه نمی‌کنند با کاهش سطح اعتماد و شفافیت‌ روبه‌رو هستند. همین مورد باعث می‌شود ریسک‌های بالقوه برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند. 

پوشش بیمه‌ای کم: هر چند بانک‌ آف شور برای آن دسته از افرادی که در کشورهای بی‌ثبات از‌ لحاظ سیاسی و اقتصادی زندگی می‌کنند، می‌تواند امنیت مالی فراوانی فراهم کند؛ اما در کل این بانک‌ها برنامه‌های تضمینی لازم و کافی را در جهت حفاظت از دارایی‌های موجود ندارند. به طور مثال بانک‌های آف‌شور تحت پوشش طرح ضمانت سپرده اتحادیه اروپا (EU Deposit Guarantee Schemes) قرار نمی‌گیرند. این طرح کارش این است که بخشی از سپرده مشتریان را درصورت ورشکستگی بانک باز گرداند. اما برخی کشورها طرح‌های حمایتی و بیمه‌ای دیگری برای بانک‌های آف‌شور ارائه می‌کنند. 

 هزینه‌های نگهداری: بانک‌‌‌های فراساحلی‌ای که دارای کارمزد هستند پورسانت‌‌ها و کارمزد حساب‌های افتتاح شده در آن‌‌ها معمولاً کمی بیشتر از بانک‌های سنتی است. مقدار آن هم بسته به بانک متفاوت است. بنابراین قبل از افتتاح حساب باید لیست کارمزدها و هزینه‌های بانک مد نظر را مطالعه کنید.‌

انواع حساب‌ های آف‌ شور

  • حساب‌های پس‌انداز جزو حساب‌های مرسوم این بانک است که معمولاً با سود ثابت یا متغیر ارائه می‌شود.
  • حساب‌هایی که سود متغیر ارائه می‌دهند و امکان دسترسی به اصل پول را هم دارند.
  •  در حساب‌ها با سود ثابت تا مدت مشخص (معمولاً بین یک تا پنج سال) امکان دسترسی به اصل پول در این مدت وجود ندارد.
  • بسیاری از بانک‌های تجاری خدمات حساب‌های جاری آف‌شور از جمله کارت نقدی، کارت اعتباری و همچنین انجام عملیات بانکی روزانه را ارائه می‌دهند؛ البته ارز مربوط به این حساب‌ها می‌تواند ارز رایج کشور محل افتتاح حساب باشد یا چند ارز خارجی مشخص باشد.
  • از طرفی حساب‌های جاری آف‌شور خدمات بانکداری اینترنتی، موبایلی و تراکنش‌های بین‌ المللی ارزان و خدمات دیگری مثل وام یا بیمه هم ارائه می‌دهند. 
  • بسیاری از بانک‌ها حساب‌های تجاری آف‌شور هم باز می‌کنند که این نوع حساب‌ها برای افرادی که شرکت‌های فراساحلی دارند بسیار کاربردی است. 

چگونه حساب بانک آف شور باز کنیم؟ 

مدارک لازم را ارائه کنید: برای افتتاح حساب در بانک آف شور تفاوت مثل حساب‌های داخلی همان مدارک و اطلاعات عادی و روتین لازم است به علاوه‌ی مدارک گذرنامه و مدارک شناسایی و گواهی شناسایی. البته این بانک‌ها برای مقابله با کلاه‌برداری و فرایند پول‌شویی مدارک و اطلاعات دیگری هم می‌خواهند: 

  1. اطلاعات بانکی فعلی از جمله گزارش گردش حساب یا معرفی‌نامه‌ای که نشان دهنده‌ی صحت اطلاعات مالی شما باشد.
  2. جزئیات تراکنش‌های مالی روزانه و همچنین اطلاعات مربوط به نوع حسابی که باز می‌کنید؛ به طور مثال اگر بخواهید حساب پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری باز کنید نیاز به اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها یا این‌که اسناد مربوط به املاک‌تان است.
  3. ارائه مدارک شرکتی برای افتتاح حساب تجاری مانند شماره ثبت و کشور محل ثبت شرکت

لازم به ذکر است که شاید بانک اف‌ شور مورد نظر حداقل مدارک را برای افتتاح حساب از متقاضی بخواهد؛ در آن صورت نیاز است به عنوان متقاضی تایید کنید که دیگر مدارک درخواستی بانک را می‌توانید در مواقع لازم ارائه بدهید. 

برای باز کردن حساب آف شور نیاز است واحد پول خود را انتخاب کنید:

معمولا برای افتتاح حساب در یک کشور خارجی باید از ارز متفاوتی برای نگهداری، واریز و برداشت استفاده کنید.

 از طرفی اگر درآمد یا پرداختی با ارز خارجی دریافت می‌کنید، این امکان را دارید تا از بانکی استفاده کنید که با آن ارز کار می‌کند. ممکن است مبادلات ارزی هزینه بر باشد، بنابراین نگه داشتن پول با همان ارزی که در آن کسب درآمد دارید و معامله می‌کنید، می‌تواند در صرفه جویی هزینه‌ها کمک‌کننده باشد.

نحوه‌ی سرمایه گذاری و برداشت از حساب خود را باید مشخص کنید: با این‌که حساب‌های آف‌ شور معمولاً از ویژگی‌های استاندارد بانکی برخوردار هستند و به طور مثال جمله کارت‌های نقدی و بانکداری آنلاین را دارند اما ممکن است لازم به انجام کارهایی داشته باشید که معمولاً ممکن است با یک حساب داخلی انجام ندهید، به عنوان مثال استفاده از حواله‌های مخابراتی (wire) برای جابه‌جایی پول، پرداخت هزینه‌ی تراکنش‌های خارجی یا کارمزد مبادله‌ی ارز.  از طرفی اگر تراکنش ۱۰۰۰۰ دلاری یا بیشتر از حساب خارج از کشور خود دریافت کنید، بانک داخلی شما باید آن را به IRS گزارش بدهد.

تاسیس اولین بانک آف شور در ایران 

قبل‌تر در ایران قدم‌هایی برای تاسیس بانک‌ آف شور برداشته شده بود. سرمایه‌ی این بانک‌ها در ابتدا ۱۰ میلیون دلار بود که به بیش از ۷۰ میلیون دلار هم افزایش پیدا کرد، اما به دلیل عدم تامین سرمایه و همچنین گردش پولی با خارج از کشور با وجود تحریم‌ها این کار سرانجام کاملی نداشت. 

 البته همان‌طور که اشاره کردیم به تازگی خبری منتشر شد مبنی بر این‌که بانک مرکزی اجازه‌ی تاسیس اولین بانک آف شور در ایران را صادر کرده و حالا تاسیس این بانک در انتظار تاییده‌ است. می‌توانید این خبر را از اینجا مطالعه کنید. 

آیا بانکداری اف شور قانونی است؟

بانکداری آف‌شور قانونی است و بسیاری از بانک‌های مشهور این خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند. البته استفاده از حساب‌های آف‌شور در موارد زیر خلاف قانون است:

  1. فرار از مالیات یا پرداخت مالیات بر درآمد. 
  2. مخفی کردن پولی که به مراجع مالیاتی مرتبط اعلام نشده باشد.
  3. نگه‌داری و حفظ پولی که از راه‌های غیرقانونی کسب شده باشد.

البته در ارتباط با قوانین مالیاتی لازم است قبل از افتتاح حساب در بانک آف شور قوانین کشور خود را بررسی کنید و در صورت لزوم بهتر است از مشاوره‌ی کارشناسان مالیاتی کمک بگیرید. یادتان باشد استفاده غیرقانونی از حساب‌های آف‌شور به دنبال خود جریمه‌های سنگین یا حتی حبس دارد‌.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت