انواع ایمیل در بازاریابی دیجیتال

تا چندی پیش‌تر ایمیل همچنان بالاترین میزان برگشت سرمایه در امر بازاریابی را در قیاس با دیگر کانال‌های موجود داشت. هنوز هم ایمیل از جمله کانال‌های بسیار اثرگذار در روند بازاریابی دیجیتالی به‌شمار می‌رود. کارایی اصلی ایمیل در روند تبلیغات و بازاریابی، در حقیقت انتقال مشتری از مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر است. این انتقال را در اصطلاح بازاریابی دیجیتال با عنوان سفر مشتری می‌شناسند؛ سفری که یک مشتری بالقوه و احتمالی طی می‌کند تا به یک خریدار واقعی بدل شود. از آن‌جا که ایمیل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارها و کانال‌های بازاریابی دیجیتال به‌شمار می‌رود، همچنان وجهه‌ی قابل پذیرش و معتمدی نزد کاربران دارد. بنابراین استفاده از امکانات ایمیل در روند بازاریابی دیجیتال می‌تواند اثر مطلوبی داشته باشد. با این وصف، در این مقاله تلاش می‌کنیم نشان بدهیم چگونه از طریق یک برنامه‌ی ایمیل مدون و اصولی، مشتریان‌ بیش‌تری را جذب نمایید.

انواع ایمیل در بازاریابی دیجیتال

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که کلید موفقیت در بازاریابی ایمیلی، استفاده از مناسب‌ترین نوع ایمیل در مناسب‌ترین زمان ممکن است. به طور کلی ما سه نوع ایمیل در این زمینه داریم که شامل: ایمیل تبلیغاتی، ایمیل ارتباطی و ایمیل تراکنشی می‌باشد. شناخت این سه نوع ایمیل و کاربردهای آن‌ها، به بازاریاب‌ها کمک می‌کند در مسیر رشد و توسعه‌ی برند مورد نظرشان قدم بردارند.

ایمیل‌های تبلیغاتی

ایمیل‌های تبلیغاتی در حقیقت ایمیل‌هایی هستند که پیشنهاد ارائه می‌کنند. این نوع ایمیل‌ها عموماً مشتریان و لیدهای شرکت را مورد هدف قرار می‌دهند. اما این پیشنهادها شامل چه چیزهایی هستند؟

یک ایمیل تبلیغاتی موثر می‌تواند محتوایی صرفاً تبلیغاتی داشته باشد و یا پیشنهادی انحصاری مثل خواندن یک مقاله یا شرکت در یک وبینار را مطرح کند. همچنین محتوای ایمیل تبلیغاتی می‌تواند یک خبر تازه درباره‌ی برند، محصولات جدید، اخبار رویدادهای مهم مرتبط با فروش‌های فوق‌العاده و … باشد. همان‌طور که مشخص شد، ایمیل تبلیغاتی پرکاربردترین نوع ایمیل در بازاریابی دیجیتال به‌شمار می‌رود. یکی از منافع مهم ایمیل‌های تبلیغاتی برای برندها، ارزش ایجاد کردن آن‌ها نزد مشتری و در نتیجه افزایش فروش خواهد بود. ایمیل تبلیغاتی اصولا برای اهدافی مانند بازگشت مشتری، ایجاد وفاداری، تعامل و فروش بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمیل‌های ارتباطی

ایمیل ارتباطی در روند بازاریابی دیجیتال هدف ایجاد و حفظ تعامل و ارتباط با مشتریان را دنبال می‌کند. بنابراین محتوای این نوع ایمیل‌ها معمولا شامل مواردی مانند خوش‌آمد گویی، خبرنامه‌ها، مقالات آموزشی، راهنماهای شرکت در وبینار و اطلاعیه‌های مختلف می‌باشد. ایمیل ارتباطی عموماً قصد فروش محصول را به‌طور مستقیم ندارد. بل‌که هدف از ارسال ایمیل ارتباطی، ایجاد یک ارتباط سازنده با مشتریان است که در نهایت طی یک پروسه‌ی بازاریابی به فروش بیش‌تر ختم خواهد شد.

ایمیل‌های تراکنشی

ایمیل تراکنشی، پایان‌بندی ارتباط برندها با مشتریان‌شان از طریق ایمیل است. در واقع اگر دو نوع ایمیل تبلیغاتی و ارتباطی، کارکرد درستی داشته باشند، و بتوانند ارزش مورد نظر را در ذهن مخاطب بسازند، واکنش مشتری را در بر خواهند داشت. این واکنش در حقیقت درخواست محصول و یا همان اقدام به خرید است. بنابراین ایمیل تراکنشی در جواب به اقدام مشتریان برای آن‌ها ارسال می‌شود. محتوای ایمیل تراکنشی با این وصف، شامل مواردی مانند تایید سفارش، رسید و فاکتور آنلاین، کوپن‌های تخفیف، اعلانات مربوط به حمل و نقل، ایجاد حساب کاربری و تایید بازگشت محصول می‌باشد. موارد دیگری مانند یادآوری رمز عبور، تیکت‌های پشتیبانی و تایید لغو اشتراک نیز از جمله محتواهای ایمیل تراکنشی به‌شمار می‌رود. اما مهم‌ترین محتوای ممکن برای یک ایمیل تراکنشی، ارسال لینک پرداخت به همراه فاکتور آنلاین است. تا از این طریق مشتری بتواند عملیات خرید خودش را تکمیل کند.

ایمیل‌های همگانی و ایمیل‌های رفتارمحور

بازاریابی با ایمیل

یک توصیه‌ی کلی این است که در بازاریابی دیجیتال شما نباید هر ایمیلی را برای هر مشترکی از فهرست مشتریان‌تان ارسال کنید. اما از طرف دیگر از نظر زمانی، این امکان هم وجود ندارد که روزانه به‌صورت تک‌به‌تک به افراد مورد نظرتان ایمیل جداگانه ارسال کنید. با این وصف یک تقسیم‌بندی دیگری در مورد ایمیل‌ها وجود دارد که بر اساس آن ایمیل‌های بازاریابی به دو گروه ایمیل‌های همگانی و ایمیل‌های رفتار محور تقسیم می‌شوند.

ایمیل‌های همگانی

این نوع ایمیل‌ها در زمان مشخص و ویژه‌ای برای کل لیست مشتریان‌تان ارسال خواهند شد. مسلماً ایمیل‌های همگانی به اقدامات و واکنش‌های مشتریان پاسخی نخواهند داد. شما ایمیل بازاریابی همگانی را با یک هدف خاص ارسال می‌کنید. اما توجه کنید که ارسال بیش از حد ایمیل‌های همگانی می‌تواند ارتباط شما با مشتریان‌تان را به‌طور کل قطع کند. حفظ تعادل در ارسال ایمیل همگانی بسیار مهم است. برای استفاده از ایمیل‌های همگانی سه هدف کلی را باید در نظر داشته باشید. اول برنامه‌ی مدونی که باید به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای این منظور طراحی شده باشد. دوم این‌که نباید تمام تبلیغات یا فروش‌های ویژه برای تمام لیست مشتریان به صورت یکسان فرستاده شود. برای ارسال این‌گونه ایمیل‌های همگانی لیست مشخصی از مشتریان را انتخاب کنید که قبلا آن را بررسی کرده‌اید. در نهایت نیز ارسال ایمیل همگانی برای تشخیص سلایق خاص مشتریان و دسته‌بندی آن‌ها است. یعنی شما باید یک ایمیلی همگانی به کل لیست ارسال کنید که از طریق آن‌ بتوانید مشتریان‌تان را دسته‌بندی کنید و بعد برای ارسال ایمیل‌های گوناگون از این دسته‌بندی استفاده کنید.

ایمیل‌های رفتار محور

اغلب ایمیل‌هایی که در فرآیند بازاریابی دیجیتال برای مشتریان‌تان ارسال می‌کنید، در واقع باید ایمیل‌های رفتار محور باشند. این نوع ایمیل‌ها، ایمیل‌های خودفعال شونده یا خودکار هستند. در حقیقت بعد از این‌که مشتری به ایمیل‌های قبلی شما واکنشی نشان داد، ایمیل‌های رفتارمحور بر اساس برنامه‌ریزی قبلی به‌صورت خودکار بعد از رفتار خاص مشتری برای او ارسال می‌شوند. در بازاریابی دیجیتال امروزی ایمیل‌های رفتارمحور شامل:

  • ایمیل خوش‌آمد گویی مجدد به مشترک
  • ایمیل پیشنهاد انحصاری به برخی مشتریان
  • تاییدیه‌های ثبت‌نام
  • رسیدهای خرید
  • تبلیغات ویژه‌ی تقسیم‌بندی شده
  • سبدهای خرید رها شده
  • ایجاد تعامل دوباره اگر مخاطب ایمیل تبلبغاتی شما را برای مدتی طولانی ندیده باشد.

سخن آخر

برای اینکه بازاریابی با ایمیل موفقی داشته باشید، باید براساس نوع کسب و کار خود و اینکه مخاطب در کجای مسیر تبدیل شما قرار دارد، برنامه ریزی انجام دهید. همچنین از نظر روانشناسی هر چه به مشتری و کاربر خود نزدیکتر شوید و ارتباط معنا داری را ایجاد کنید، کمپین و بازاریابی ایمیلی شما موفق تر خواهد بود. از آنجایی که ایمیل مارکتینگ هزینه کم و تاثیرگزاری زیادی دارد، پس همین الان رفتار کاربرای خود را بررسی و از طریق ایمیل با آنها به تعامل بپردازید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

درخواست درگاه پرداخت